Gå til innhold

Hjelp til å identifisere/fjerne tikkelyd fra stasjonær PC

miCro

Anbefalte innlegg

Jeg har over en lengre periode opplevd en irriterende tikkelyd fra min stasjonære PC. Den har nå begynt å irritere meg, så jeg har prøvd å finne en løsning uten å komme så veldig langt. Lyden kan høres ved å laste ned lydopptaket i linken under. Sannsynligvis er det en av harddiskene som lager lyden, men jeg har ikke klart å identifisere hvilken. Jeg prøvde å starte maskinen med kun en og en harddisk koblet til, men lyden dukket ikke opp med en og en disk koblet til. Har jeg flere koblet til dukker den opp rimelig kjapt. Alle diskene fungerer tilsynelatende helt fint, men så er det denne irriterende lyden da... Jeg trodde lenge lyden kom fra Raptor X disken jeg brukte som systempartisjon, men denne er nå byttet ut med en SSD og lyden er der fortsatt. Er det trolig et hardware problem? Hvis ikke, hva kan jeg gjøre for å løse problemet?

http://micro.uten.net/Opptak.m4a

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lyden er fortsatt tilstedet i BIOS. Jeg prøvde nå igjen å koble fra alle snurrediskene og jaggu er lyden der fortsatt. Når jeg prøvde det samme tidligere i dag forsvant lyden, det var derfor jeg trodde problemet lå i en av harddiskene. Coil Noise har jeg ikke hørt om før, hva forårsaker det? Jeg skal gå over viftene og se om en av dem er synderen.

Lenke til kommentar

Coil Noise kommer fra spoler, siden disse genererer magnetfelt, så kan det i enkelte tilfeller bli vibrasjoner på coilen, og disse vibrerer med høy frekvens og oppfattes da som mer "Hyling" enn dirring slik som man forventer fra en motor.

Lydene fra coil noise varierer etter frekvensen (Antall vibrasjoner i sekundet) og skal som oftest være fikset med liming fra fabrikk, dog er det ofte vanskelig å forhindre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...