Gå til innhold

[Løst]Trenger mikrofon og software for opptak av tale

Anbefalte innlegg

Bruksområde:

Skal på et kurs hvor det vil være ca 30 deltakere.

Vet ikke hvordan rommet der kurset skal holdes ser ut, men det skal visstnok være på på Thon Hotell Triaden Lørenskog.

Jeg ønsker å ta gode lydopptak fra dette kurset for å kunne renskrive notater og kunne gå tilbake hvis det er noe jeg lurer på.

Utstyr:

Har kjøpt en Asus Eee 1000HE med 2 Gb ram og 160 Gb hhd som jeg tenkte å bruke bl.a på dette kurset, og har ekstern hdd hvis jeg skulle trenge dette.

Hvilken mikrofon trenger jeg?

Har tidligere prøvd å gjøre opptak med mikrofon via minijack og laptop med veldig dårlig resultat og trenger en løsning som vil gi et godt resultat.

Å be foredragsholder benytte mikrofon er ikke aktuellt.

Trenger derfor en god mikrofon som er i stand til å ta opp fra foredragsholder og deltakere.

Har lest litt på forumet og ser "Podcaster" fra "Røde Microphones" er anbefalt til diverse bruk tidligere. De har også en ny som heter "Procaster".

Vet ikke om en av disse er det jeg trenger eller om det er andre alternativer jeg heller bør gå for?

Hvilket program bør jeg satse på?

Fikk med en lisens på Sony Sound Forge Audio Studio 9.0 da jeg oppgraderte Vegas Pro sist.

Har ikke prøvd programmet enda å lurer på om det er verd å sette seg inn i dette programmet og bruke det eller benytte et annet program?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har lest litt på forumet og ser "Podcaster" fra "Røde Microphones" er anbefalt til diverse bruk tidligere. De har også en ny som heter "Procaster".

Vet ikke om en av disse er det jeg trenger eller om det er andre alternativer jeg heller bør gå for?

Etter å ha sjekket flere

bl.a på youtube går jeg bort fra disse alternativene.

Podcaster ser ut til å være en utrolig bra mikrofon i den prisklassen, men ikke til til det bruket jeg trenger mikrofon til.

Fant en annen mikrofon som brukere har delte meninger om; "snowball" fra "Blue".

Men etter brukertestene jeg har sett på, virker det som den kun er god hvis lydkilden er innenfor 1.5 (?) meter fra mikrofonen. Ellers vil det visstnok bli mye sus og dårlig opptak. Også denne bruker USB.

Begynner å lure på om jeg bør vurdere diktafon i stede, og ser Olympus LS-10 har fått god omtale flere steder. Det er akkurat kommet en forbedret utgave av denne som heter LS-11.

Noen som har prøvd en av disse to, og som kan fortelle om det er riktig retning å gå, eller om jeg bør prøve en annen mikrofon som kan koblet til en Eee pc?

Lenke til kommentar

Prøv en Zoom H2 eller en H4.

Prisen er mer enn overkommelig med tanke på hva du får. Skal du ha en mikrofon til å ta opp akustikk bør du opp i ganske høy prisklasse. Tanke 5000,- for mikk og 5000-10000,- for mikrofonforsterker.

Zoom H klassen er et godt og rimelig alternativ. Den er så liten og diskret at du får sikkert lov til å plassere den ved talerstolen.

Gå til en forhandler og prøv en ..

Lenke til kommentar

Hva skjer når den møter 2Gb begrensningen på en fil?

Oppretter den automatisk en ny fil og fortsetter opptaket?

Edit:

Satser på at du kan dine saker og har bestillt en Zoom H4n opptaker og et klasse 6 SDHC kort på 32Gb.

Store pris variasjoner men fikk opptakeren til 2759,- hos Intersalg.no

Endret av Teza
Lenke til kommentar

Vel, vet ikke hvilke butikker som selger den i Stavanger, og trenger den til førstkommende tirsdag.

Tviler på at jeg hadde blitt så mye klokere etter å prøvd den noen minutter i butikken.

Stod mellom denne og Olympus LS-11.

Tror nok jeg egentlig ville gått for LS-11, men tenkte jeg skulle følge tipset ditt og se hvor jeg havnet.

Tror ikke dette er noen dårlig løsning og man har muligheter for å benytte 4 mikrofoner samtidig.

Denne har fantomspenning i motsettning til LS-11

Denne kan bruke innebyggde mik samtidig som eksterne, noe som ikke er mulig på LS-11 såvidt jeg vet.

Da denne kan ta opp 4 lydspor samtidig kommer jeg til å oppgradere til Sony Sound Forge Pro 10.

Da har jeg forhåpentligvis alt jeg måtte trenge :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Kan i alle fall skrive under på at Zoom-modellene er sykt følsomme. Hvis du etterbehandler lyden i et program kan du plukke fram så og si alt som blir sagt, selv om du får med deg mye av rommet og akustikken i tillegg, men ta opp i 24 bit format.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...