Gå til innhold

Sunn hurtigmat - lage hjemme

Anbefalte innlegg

Som student har matlaging i hverdagen blitt et problem. Jeg prøver å lage mat hver dag, men noen dager er jeg nødt til å velge pizza eller liknende på grunn av tiden det tar å lage, spise og vaske etter en middag (ofte én time eller mer).

Finnes det hurtigmat ala "sette inn i ovnen" som i det minste er litt sunt? Kan nevnes at maten jeg lager også spises av min kone som ammer, så sunn og næringsrik mat er ekstra viktig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er student selv og anbefaler woking, koster 59,- for en wok på IKEA om jeg husker riktig. Raskt, enkelt, godt og billig! Kjøper du en pakke med laksefileter og en pose med brokkoli eller grønnsaksblanding så er jo også det middag for 3-4 dager kanskje.

Lenke til kommentar

Jeg er blitt storfan av hjemmelagde hamburgere. Raskeste maten jeg vet om.

Jeg kjøper bare en 400 grams pakke karbonadedeig og knar inn litt krydder så banker jeg ut 2 karbonader som jeg steker mens jeg skyller litt salat og kutter noe tomat og løk. Til brød bruker jeg de "Frørik" polarbrødene, de egner seg ypperlig og er sannsynligvis 900 ganger sunnere og bedre enn vanlig hamburgerbrød.

Siden det går så raskt å steke 2 karbonader og jeg rekker å gjøre unna det andre mens de steker så tipper jeg det tar 5-6 minutter fra start til slutt å lage 2 200 grams hamburgere.

Som regel bruker jeg litt heinz ketchup eller chilisaus på burgerne.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Eggomelett på grovbrød med kaviar, og kjøttpølse er en redning som er enkel, tar 10 - 15 minutter, og gir deg metthetsfølelse for mange timer.

3 egg knekkes og vispes i en bolle, tilsett en halv kjøttpølse (ja, mer trenger du ikke for ett komplett næringsrikt måltid), dette egner seg altså økonomisk!

sett på ei stekepanne, og vent til panna er skikkelig varm. ha smør på panna slik at hele panna er dekt av ett tynt lag smør, og tøm eggene og en halv kjøttpølse kuttet i terninger, i panna. la dette stå til den blir gjennomstekt! se litt på siden på omeletten som ligger ned, for å sørge for at den ikke blir svidd.

skjær omeletten i to, og legg den opp på brødet.

du vil se at du får faktisk en veldig stor omelett av 3 egg og 1 halv kjøttpølse, for meg, funker det som tidenes middag. veldig godt, SUNT, næringsrikt, raskt og enkelt.

Lenke til kommentar
Hvis du vil gjere den omeletten din ein tanke sunnare så brukar du reint kjøt i staden for pølse og steiker det heile i olje i staden for smør.

Kommer vel helt an på. Ekte smør (og fløte, ja til og med mettet fett generelt) er jo ikke usunt, og mange vegetabilske oljer kan lett skape dårlig balanse mellom omega 3, 6 og 9. Og dette er da ikke noe skoy.

Lenke til kommentar
Hvis du vil gjere den omeletten din ein tanke sunnare så brukar du reint kjøt i staden for pølse og steiker det heile i olje i staden for smør.

Kommer vel helt an på. Ekte smør (og fløte, ja til og med mettet fett generelt) er jo ikke usunt, og mange vegetabilske oljer kan lett skape dårlig balanse mellom omega 3, 6 og 9. Og dette er da ikke noe skoy.

smør er usunt ja, men man trenger fett! fett skal være i maten du spiser. men ikke så mye. du får nok fett av egg + smør, om du bruker formelen, Grovt brød (karbohydrater, massevis), Eggehvite (proteiner), og eggeplomme (noe fett)

Lenke til kommentar

lurer egentlig på det samme, er ikke student, men har ikke tid/gidder ikke stå å lage mat hele tiden, dermed blir det gjerne lette og usunne løsninger.

hvilke mat kan man kjøpe ferdig-laget som faktisk er sånn passe sunt og raskt?

hva er best om man totalt driter i økonomien i dette, hurtighet er viktig...

ellers masse gode tips her :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...