A_O Skrevet 29. august 2009 Del Skrevet 29. august 2009 Dette semesteret tar jeg Biologi 1 som privatist. Jeg er ikke tilknyttet noen undervisning, og skal altså lære meg pensum helt alene (bortsett fra lab-delen, skal ta dagskurs på privatskole). Stort sett har det gått veldig greit hittil, men nå er jeg kommet til kapittel 4, Systematikk (bruker Cappelens, venter også på Campbells i posten). Jeg er så fryktelig usikker på hvor mye det er meningen jeg skal kunne fra dette kapittelet, så jeg hadde blitt utrolig glad hvis noen som underviser i Biologi 1, og også noen som har tatt det som privatist, kunne skrive noe om dette! For å eksemplifisere hva jeg lurer på: - Fra bakterieriket: lærer meg selvfølgelig hovedgruppene grampositive, gramnegative, cyanobakterier, spiriller og chlamydiales. Men ang. f.eks. grampositive bakterier: holder det å kunne liste opp Streptomyces, Mycoplasma, Artrobacter og Lactobacillus? Eller skal jeg også kunne særtrekk ved hver av disse på rams? Fra protistriket: igjen lærer jeg meg selvsagt hovedgruppene øyealger, dinoflagellater, ciliater, kiselalger, amøber, brunalger, rødalger og grønnalger. Men hvor mye er det meningen at jeg skal kunne om hver av disse? Hvis jeg for eksempel bare bør kunne ett særtrekk ved hver av dem - hvordan skal jeg vite hva som skiller seg spesielt ut ved hver gruppe? Boken fremhever bare sjeldent noe spesielt ... Fra dyreriket: må jeg for eksempel vite at nesledyr også heter Cnidaria? Holder det å liste opp flimmerormer og ikter under flatormer, eller må jeg også vite at de har festeorganer? Under pigghuder - må jeg vite hva både sjøstjerner, slangestjerner, sjøpinnsvin, sjøpølser og sjøliljer lever av? Dere skjønner nok tegninga ... Jeg vil nødig bruke en haug av tid på å pugge inn hvem som er heterotrofe, hvem som har urmunn, hvem som har gjennomgående tarmsystem og hvem som er tvekjønnet hvis det jeg egentlig skal kunne på eksamen er rikene (samt generelle særtrekk ved hvert rike) og eksempler på rekker i hvert rike (samt generelle særtrekk ved hver rekke). Lurer spesifikt på om det holder å kunne latinske navn på rikene, eller om jeg må kunne dem på rekker og i verste fall arter også? Jeg skal i hvert fall spørre og grave så mye jeg kan på lab-kurset, men problemet er at jeg må nesten lese veldig mye før lab-kurset for å få maks utbytte av det - og må altså da vite hva jeg skal bruke lesetiden på. Vet noen forresten om det går an å betale en Biologi 1-lærer for et par timer med veiledning ang. selve eksamen? Hvor finner jeg en slik en? Håper noen forbarmer seg over meg! Kontakt meg evt. på [email protected] hvis du tror du kan hjelpe, men ikke har profil her Lenke til kommentar
Rainbow Skrevet 29. august 2009 Del Skrevet 29. august 2009 Nå verken underviser jeg eller har tatt emnet som privatist, og det er noen år siden jeg tok faget 2Bi som det het den gangen, men jeg vil anbefale deg å ta en titt på læreplanen for faget. Der finner du oversikt over hva du skal kunne. http://www.udir.no/grep/Lareplan/?laerepla...mp;kmsid=170714 forklare korleis ein art blir definert, og korleis det biologiske mangfaldet blir organisert i taksonomiske system Tror den der er den som omfatter det du driver med. Lenke til kommentar
A_O Skrevet 29. august 2009 Forfatter Del Skrevet 29. august 2009 (endret) Har lest utdraget fra læreplanen som står i boka, og skal selvsagt lese hele (tusen takk for linken!). Likevel vil jeg veldig gjerne ha "førstehåndsinformasjon" fra noen som nylig har tatt eksamen (og har god oversikt over hva som kreves), og noen som underviser i det. Jeg må ha toppkarakter på eksamen, så jeg føler meg ikke trygg på å vurdere dette selv. Endret 29. august 2009 av A_O Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå