Gå til innhold

Test: Sony Ericsson W508


Anbefalte innlegg

Selvfølgelig aksepterer jeg det. Men når Nokia-horden inntar en SE tråd for å fortelle hvor fortreffelig Nokia er i forhold til SE, så synes jeg det er rimelig å sette ting litt i perspektiv. For eksempel det å argumentere mot en minijack som ikke er innebygd, er kun svada fra a til å. Kun et konstruert problem som enkelte blåser opp til det idiotiske.

 

Det er vel strengt tatt ingen andre enn deg som har snakket noe utpreget om Nokias fortreffelighet, eller mangel på sådann. Vi andre har kun påpekt at den omtalte telefonen mangler noe som svært mange av oss opplever som enten essensielt, eller i det minste svært praktisk. At SE velge å ikke inkludere en så grunnleggende egenskap er ikke så lett å forstå. Hvorvidt du personlig bryr deg om denne egenskapen er rett og slett revnende likegyldig for diskusjonen. Poenget er at mange gjør nettopp det.

 

Nokian du nevner får pepper for dårlig batterilevetid, mens denne får skryt. Se oppgir 10 timer taletid, Nokia oppgir inntil 5,4 timer tale, altså nesten det dobbelte i favør SE.

 

Klart et relevant poeng om du sjelden lader telefonen.

 

På Jbenchmark kan ikke resultatene en gang sammenlignes da W508 er i en helt annen liga. Dette skulle derimot underbygge min påstand at menyene glir mye bedre på w508, noe som også er min helt klare oppfatning. Og klarer du ikke se det, har du Nokia solbriller på, eller du har rett og slett ikke prøvd w508.

 

Klarer sikkert å se forskjell, men spørsmålet er heller om man klarer å bry seg. Jeg klarer meg fint med menyene på SE k500i, og den benchmarker sikkert enda dårligere. På en telefon med nettleser hadde jeg selvsagt foretrukket noe (langt) raskere, men til ringing, SMS og musikk? Neppe.

 

Musikkspilleren på w508 er en fullverdig mp3 spiller, og lar deg blant annet søke i musikkfilene, noe du ikke kan på nevnte Nokia.

 

Søking er ikke noe jeg har brukt i noen musikkspiller jeg har eid, verken hardware eller software, så personlig savner jeg det ikke. Om du søker mye er det klart at du bør velge et produkt som har det. Jeg tror imidlertid det er langt flere som setter pris på minijack enn søking, jfr. reaksjoner i fora og anmeldelser.

 

For all del, telefonen er sikkert helt knall på ørten andre områder, og Nokia-eksempelet kan med rette kritiseres på mange områder og er ikke nødvendigvis noe bedre valg, men å si at ingen minijack ikke er en vesentlig mangel tyder bare på at man sitter veldig godt plantet hos de...proprietære.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Og når det gjelder smarttelefoner, er også Nokia akterutseilt. Skikkelig akterutseilt! Har hatt "gleden" av å leke med en N97 en stund, og herre min hatt for et halvferdig produkt. Treg, treg og atter treg. Og for en som ikke er bevandret inne S60 er det rett og slett et he*** å sette seg inn i. Windows mobile tok ca 1 time før man ble nogenlunde fortrolige.

 

Det er en grunn til at Nokia selger mest, men det er ikke pga deres eminente telefoner, men kanskje det har noe med at de desidert tjener minst pr. enhet de selger. Altså er det på billigsegmentet de er store....

 

Dersom det er noen som IKKE er akterutseilt på smarttelefoner er det Nokia. Igjen må jeg trekke frem den fantastiske E71 og nå E72. Hele N-serien av Nokia er populistisk plastikk, kan gjerne sammenlignes med FRP. E-serien derimot er en blanding av KRF og Høyre. Konservativ, solid og gjør som du forventer.

 

Windows Mobile kan gjerne sammenlignes med SV, holder fast på ekstremt bak mål tankeganger. Er treig og appellerer til hjernedød ungdom.

 

There you go. Snart valg.

 

Morsomt innlegg, men du motsier deg jo en smule. Hvis N serien er FRP, må vel også E serien være det, ettersom innholdet er så og si identisk. Du drar jo en parallell mellom alle Windowsmobilene, så da må jo samme parallellen draes mellom alle Symbian telefonene.

 

Og ekstremt bak mål tankeganger, er vel Symbian det største kardinal eksemplet på. Windows, sammen med Spb mobile shell fungerer glimrende, og jeg vil tro du vil ha problemer med å finne et tilsvarende samarbeide som fungerer like smertefritt og visuelt glimrende. Kan forøvrig sammenlignes med den rød-grønne regjeringen ;)

 

Missforstå meg riktig, N-serien til Nokia består av "Bleeding edge" innen HW. Der prøver de å proppe mest mulig teknologi inn i et plastiskskall. E-serien er langt mer sofistikert; overlegen byggekvalitet, fantastiske taleegenskaper, en (til forandring) brukbar høytaler/konferansetelefon og ikke minst genial batteritid!

 

Jeg arbeider med telefoner på daglig basis, og har tatt i 95% av alle telefoner på det norske markedet. Har enda til gode å ta i en Windowstelefon som ikke er sørpetreig OOTB (HTC *grøss*). Nøyaktig hva er det som er så bak mål med Symbian s60? Selvsagt skulle jeg gjerne ha byttet det ut med en eller annen variant av Linux, men Symbian er as good as it gets.

 

Du får dra de politiske parallelene selv denne gangen ;)

Lenke til kommentar
Ikke lek dummere enn du er.

 

Hvem som "leker" dum eller ikke, skal jeg ikke kommentere, da det i mine øyne er direkte personangrep.

W508 har minijack, men ikke av den innebygde sorten. Men kjøper du w508 er der en minijack kobling, og det kan ikke du eller noen andre nekte for. Alle SE kan utstyres med minijack, hvis det måtte være ønskelig. Så valgfriheten som noen roper så høyt om, er her til stede.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...