Gå til innhold

[Løst]Fedora 11 starter ikke etter oppdatering


Anbefalte innlegg

Etter at jeg oppdaterte til Fedora 11 har oppstarten gitt med litt problemer, etter hver kjerneoppdatering kommer det nemlig to kjerner, nemlig en i586 (som inntil nå alltid har virket), og en i686.PAE kjerne (som ALDRI har virket). Først og fremst, av bare ren nysgjerrighet;

Hva er en .PAE kjerne?

Så til mitt problem:

Etter en oppdatering en tid tilbake fikk jeg to nye kjerner 2.6.29.6-217.2.3.fc11.i586 og 2.6.29.6-217.2.3.fc11.i686.PAE, inntil nå har alltid i586 kjernen alltid fungert, men ikke nå lenger, det var ingen big deal tenkte jeg og bare brukte en gammel kjerne, så nå her om dagen kom det enda en kjerneoppdatering 2.6.29.6-217.2.16.fc11.i586 og 2.6.29.6-217.2.16.fc11.i686.PAE, og denne gangen fungerte heller verken i586 eller i686.PAE, men i tillegg sluttet den gamle gode 2.6.29.6-213.fc11.i586 kjernen som jeg har brukt en stund nå også å fungere.

Hendelsesforløpet/feilmeldingen er den samme på alle kjernene jeg prøver.

 

Se video av oppstarten (Beklager den forferdelige kvaliteten)

 

Men den ender alltid med et tekst skript/shell der det står:

ADDRCONF(NETDEV_UP): wlan0: link is not ready

av og til følges den med linja:

ACM(?): EC(?): missing confirmations, switch off interupt mode

eller noe i den duren.

 

Så stopper det, jeg kan skrive, men uansett hva jeg skriver skjer det ingenting.

Er det noen måte å få tingene til å fungere igjen?

Hvis ikke, er det en måte jeg kan få ut dataene som ligger på disken?

 

LØSNING:

* Starte maskinen i tekstmodus ved å legge til "3" i en oppstartslinje i GRUB (Se nærmere beskrivelse i en av linkene til fedoraforums)

* Installere ny nvidia-driver:

yum install akmod-nvidia

Endret av Ageurk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis ikke, er det en måte jeg kan få ut dataene som ligger på disken?

Sett i en Live-cd. Da burde du kunne overføre data til en ekstern harddisk eller en annen maskin i nettverket.

Det andre kan jeg ikke noe om.

 

Edit :Install dvd'en har også ett recovery/repair alternativ, det burde gi deg tilgang til systemet slik at du kan gjøre nødvendig endringer (gitt at du vet hva du må/skal gjøre og hvordan det gjøres i "terminalen"/shell).

Endret av Crowly
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

PAE er ein slags hack rundt det at 32 bit ikkje kan adressere meir enn 3,5 GiB minne. Trur det i tillegg har nokre andre funksjonar.

 

For å få ut dataen på disken så kan du bruke ein live-cd til ein annan distro, til dømes Ubuntu og kopiere det du vil ta vare på til ein ekstern harddisk.

Lenke til kommentar

Takk for svar begge to.

 

Prøvde en fedora live-cd, men med den fikk jeg bare en feilmelding:

Buffer I/O error, dev sr0 logical block *ett eller annet tall*
end_request: I/O error, dev sr0 sector*ett eller annet tall*

Kan vel alltids brenne ut en ubuntu live-cd og prøve igjen.

 

Edit:har ikke nok kunnskaper til den recovery funksjonen på dvden nei

Endret av Ageurk
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Hm. Det er ei feilmelding ein ofte får om brennplata du bruker er øydelagd. Er veldig ofte at brennplater som har stått ei stund ikkje lager ein eksakt kopi. Når du brenn så bør du vertifisere innhaldet. Då går maskinen over det som er i plata og samanliknar med det som står i diskbiletefila.

Lenke til kommentar

At plata er ødelagt skal du ikke se bort ifra, uansett sitter nå på en ubuntu live cd, men jeg finner ikke fedora filsystemet, bare oppstartsfilene (grub++), windows og den eksterne harddisken som jeg tenkte å overføre filer til.

 

Hvis jeg hadde visst om noe var galt og hva som skulle gjøres, kunne jeg jo kanskje fått fiksa problemet derfra?

Lenke til kommentar

En update fra min side, et litt mer grundig søk viste at jeg ikke er alene med å oppleve dette problemet:

http://fedoraforum.org/forum/showthread.php?t=228704

http://fedoraforum.org/forum/showthread.php?t=228878

 

Ut fra informasjonen i de trådene klarte jeg å starte opp i tekstmodus (init 3) og med enda litt mer hjelp klarte jeg å få kopiert alle filene mine over til en ekstern harddisk, så nå er spørsmålet bare om det er mulig å få systemet på fote igjen, eller om det kanskje like enkelt er å formatere og instalere på nytt?

 

EDIT: Fortsatte å eksperimentere med tipsene i trådene nevnt ovenfor, og med å installere "akmod-nvidia" er jeg up'n-go igjen. Alt virker likevel ikke helt som det skal, maskinen brukte LAAAAAAAAAAAANG tid på å starte (starter jo på ca 25sek til vanlig). Ser også et på småbugs på ikoner osv.. Får prøve ut mer i morra.

Endret av Ageurk
Lenke til kommentar

Det at den bruker lang tid på å starte kan være at systemet gjør en kontroll av harddisken(e). Har bl.a en 750GB disk i min, og når den skal sjekkes så går jeg å finner på noe annet i mens. Du kan trykke ESC på splash bildet under oppstart for å få det vekk og se hva som starter opp og slikt, og om harddisken(e) sjekkes av/med fsck.

 

Du kan skru av fsck sjekken i /etc/fstab fila (How to edit and understand /etc/fstab), åpnes f. eks med gedit som root. Om dette er å anbefale eller ei skal jeg ikke uttale meg om, jeg har det på på lokale disker og av på nettverksdisker.

I fstab fila vil du se noen linjer i nærheten av dette:

/dev/hdb1 /home ext2 defaults 0 2

Det siste tallet forteller rekkefølgen fsck skal kontrollere diskene, ved å sette dette til 0 så skrur du av denne funksjonen.

/dev/hdb1 /home ext2 defaults 0 0

 

Fra "How to edit and understand /etc/fstab"

< 5th and 6th columns: Dump and fsck options >

 

Dump and, uh, what options? Well, dump is a backup utility and fsck is a filesystem check utility. I won't discuss them in great length here (they would both need their own tuXfile), but I'll mention them, because otherwise you'd spend the rest of the day wondering what on God's green Earth do these things mean.

 

The 5th column in /etc/fstab is the dump option. Dump checks it and uses the number to decide if a filesystem should be backed up. If it's zero, dump will ignore that filesystem. If you take a look at the example fstab, you'll notice that the 5th column is zero in most cases.

 

The 6th column is a fsck option. fsck looks at the number in the 6th column to determine in which order the filesystems should be checked. If it's zero, fsck won't check the filesystem.

Lenke til kommentar
LØSNING:

* Starte maskinen i tekstmodus ved å legge til "3" i en oppstartslinje i GRUB (Se nærmere beskrivelse i en av linkene til fedoraforums)

* Installere ny nvidia-driver:

yum install akmod-nvidia

akmod-nvidia var ny for meg, har alltid sett og brukt kmod-nvidia. Så jeg ble nyskjerrig og ett lite google søk senere ga meg denne tråden på fedora forumet kmod-nvidia vs akmod-nvidia:

 

A 'kmod' (kernel driver module) is the pre-compiled, low-level software interface between the kernel and a driver. It gets loaded (into RAM) and merged into the running kernel. Linux kmods are specific to one and only one kernel, and will not work (nor even load) for any other kernel. Advantages: Pre-Compiled - no need to fool around with compiling, compilers, *-devel packages and other associated overhead. Disadvantages: updating and re-booting into a new kernel without updating the kmod(s) will result in loss of functionality (e.g.: 3D video support) at best, or worse (e.g.: X11 crashes/freezes); inherent delays in updating kmods after kernel updates.

 

But 'akmods' is a system (like DKMS) to auto-build (hence: akmod) new kmods for you "on-the-fly", in response to new/changed running kernel. Advantages: obvious. Disadvantages: HDD space required for compilers and *-devel packages; unforseen/uncorrectable driver problems that cannot be resolved by the automatic tools.

 

The actual Linux driver(s) itself (2D, and often also 3D; in this case: NVidia video driver) is actually a separate file (nvidia_drv.so).

Hvis noen andre skulle lure på forskjellen mellom akmod og kmod ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...