Gå til innhold

ATI Radeon 4850 1GB uten vifte, greit kort?

Zonda

Anbefalte innlegg

Hei

I dag har jeg et GeForce 8800 GT stående i maskinen. Dette bråker ganske heftig under spilling, og maskinen står i stuen :( . ATI Radeon 4850 1GB er et skjermkort jeg finner i prisguiden. Vil dette være en nedgradering i forhold til 8800 GT? Finnes det bedre vifteløse skjermkort, under 1500 kr?

Endret av Zonda
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

i noen spill vill du ikke merke forskjeld mellom kortene. i andre spill vill hd4850 virke mye bedre. men passivt kjølte skjermkort som er så spreke er nesten aldrig en god ide. med mindre du har veldig god ventilasjon i kabbinettet. du får kjøpt aftermarked kjølere du kan bytte med orginalkjølere på skjermkort. og du får skjermkort som bruker gode akrive kjølere som ikke bråker så mye. for å være sikker på at du ikke overoppheter skjermkortet ville jeg montert en vifte som blåser mot det.

https://prisguiden.no/product.php?p...3&cat_id=30

skal holde 20dB ved idle, og under 30dB ved load. hver gang lydtrykket dobbles legges til 3dB så ved idle er den omtrent dobbelt så bråkete som hvisking 17dB. og ca 16x så bråkete når du spiller. vanlige samtaler ligger over 60dB

edit: bytta 4x med 16x

( satt å tenkte hvor mye mer det bråkte en hvisking litt mere nøye. og kom frem til en konklusjon om at 30db er ca 16x lydtrykket 17dB har, uten at jeg har regna nøye på det)

Endret av kjeLL//
Lenke til kommentar

Om du har har råd til å legge på en 200kr til så ville jeg ha gått for HIS Radeon 4890 "iCooler x4" som har en spesiell god Vifte, og ytelsen fra 4850 til 4890 er ganske stor

Eventuelt så kan du gå for et Ati HD 4870 VAPOR-X Fra sapphire denne har også bytta ut orginal vifta til en som er en del bedre, og ytelsen fra 4850 til 4870 er også ganske stor.

Endret av super_1990
Lenke til kommentar

Takker for gode svar! Det vifteløse 4850-kortet med en stille 120mm vifte som blåser på synes jeg virker greit. Men usikker på hvordan det er med plass i kabinettet. Han i prisguiden er jo temmelig fornøyd, synes det blir noe varmt 70 grader, men er dette så ille? Det 4850-kortet du linket til kjeLL// virket jo også interessant, hvis det virkelig er så stille som du hevder, men i forhold til kun 120mm vifte så er det jo mye støy, disse kan jo fåes ned i 15dBA. Men dette er kanskje noe som går an å teste ut og så levere tilbake kortet ved bruk av angrerett dersom det bråker for mye. Det vifteløse kortet har jo også dobbelt så mye ram.

De andre kortene 4870 og 4890 tror jeg blir overkill i min maskin. Har bare en stusselig 350W strømforsyning, og resten av systemet er ikke akkurat kraftig heller.

Lenke til kommentar

okay, men da vil jeg nesten tro at ATi Hd 4850 også vill være overkill for en 350w psu, er du heldig får du kanskje starta 4850'en på 350watten'en, men underbelasting vill ikke psuen gi nok strøm, Som du kan se i denne testen ser du at 4850 bruker nesten 233w underload, og da er det ikke mange wattene igjen til resten av pcen.

så ville nok anbefalt deg å kjøpe en ny 450w++ psu ;)

Edit

gikk litt fort i svingene gjalt vist hele systemet, men uasnsett er 233w ganske mye load for en 350w, så vil nok regne med at en oppgradering det kanskje r lurt.

Endret av super_1990
Lenke til kommentar

Nå kjører ikke jeg de heftigste spillene for tiden. Team Fortress 2 og Trackmania United er jo ikke det heftigste hva grafikk angår. Ser her at 8800GT bruker 209W under load. Vet ikke hvilken last TF2 og TM representerer, men førstnevnte får i hvert fall viften til å spinne opp ganske heftig, og har ikke opplevd blackout, enda... Så kanskje PSUen min klarer å drive 4850 og... Men ser selvsagt risikoen. Er nemlig usikker på om det er mulig å skifte PSU i kabinettet mitt. Er et såkalt Viking Miditower, og jeg mener at jeg leste da jeg kjøpte det at dette ikke var mulig. Prosessoren er en AMD Athlon 64 3500+ 2.2 GHz, Socket 939 512KB cache "Venice", denne trekker vel ca 90W hvis jeg ikke tar feil. Som det fremgår er det flere deler av PCen som er moden for oppgradering... :) Men har egentlig ikke veldig lyst å legge ut mange tusenlapper på dette. Blir fort kun harddisk, DVD-brenner og skjerm som er mulig å ta med videre...

Endret av Zonda
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...