Gå til innhold

Skader av hard treningsstart?

Millmax

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er 34 år, og har de siste 7-8 åra tilbrakt kveldene innendørs. Men nå har jeg begynt å sykle til jobben. Det er 24 km hver vei. Startet å sykle litt i starten av august, og ligger an til å ha syklet ca 350 km denne første måneden. Sykler på asfalt, gammel offroad sykkel, klikkpedaler.

Hva risikerer jeg ved å fortsette denne "harde" starten? Ca 50 km om dagen, mange dager på rad, med en og annen hviledag innimellom. Belastningsskader? Noe jeg burde være på spesielt oppmerksom på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer ann på intensitet nivået ditt. VIss du starta med et passe lavt intensitet nivå så kroppen har vendt seg til syklingen burde det ikke være noe problem. Det er vanskelig å få belastinings skader av sykling, eneste belastningskaden jeg kommer på er gnagsår mellom beina, så anbefaler deg å bruke sykkelshort om du ikke gjør det.

Mat og søvn er også viktig.

Lenke til kommentar

Dårlig teknikk kan også gi skader i knærne. Sykling har nok ingen spesiell teknikk tenker de fleste, men når folk blir slitne klarer de ikke opprettholde den, og knærne spriker i alle retninger når man trår. Det kan være ganske belastende.

Men om du ikke merker noe etter 35 mil tror jeg det skal være greit.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...