Gå til innhold

Vil det fungere å kjøle AthlonX2 64 45W med vifteløs kjøleribbe?

bouleternere

Anbefalte innlegg

Hei

CPU-kjøleren på min kontormaskin er en liten og hissig vifte som bråker for mye. Jeg så på min prosessor, en 45-watts AthlonX2 64, og tenkte:

Kanskje det kunne gå an å bytte ut stock-kjøleren med en av disse svære metallklumpene som har kjøleribber? Noe ala denne:

https://prisguiden.no/product.php?p...9&cat_id=58

Vanligvis brukes denne kjøleren med en vifte på, men jeg tenker at siden prosessoren min lager bare 45 watt varme, kan klumpen kanskje bli kvitt varmen uten vifte, dvs. passivt? CPUen brukes utelukkende til surfing og openoffice og går så og si aldri på max.

Jeg lurer på om vennlige sjeler der ute kan ha tips om 2 ting:

1. Er denne kjøleren overkill for en 45 watts prosessor, selv når klumpen brukes uten vifte? Har dere eventuelt forslag til andre vifteløse kjølere til mitt bruk av 45-wattsprosessoren som er mindre overkill?

2. Får metallklumpen plass i et standard microATX-kabinett uten annet innhold en HK/CPU/RAM, eller er det håpløst?

Takk! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det der er ingen metallklump men TRUE, en av de heftigste kjøleribbene pengene kan kjøpe deg.

Men! Den er BYGGET for å ha vifte, beste løsningen jeg kan gi deg er å finne en lav turtallsvifte på 120mm og bolte på den der så burde det gå.

Du må uansett på de fleste av dagens maskiner ha luftgjennomstrømming av en eller annen sort.

Lenke til kommentar
Det der er ingen metallklump men TRUE, en av de heftigste kjøleribbene pengene kan kjøpe deg.

Beklager respektløs omtale. Enig i at det er en ærverdig kjøler. Synes bare det er morsomt at den er så enormt stor. :)

Du må uansett på de fleste av dagens maskiner ha luftgjennomstrømming av en eller annen sort.

Har en viss gjennomstrømming.

Da satser jeg på å handle inn en slik og se jeg hvordan det går, med mindre noen vet om det i det hele tatt finnes en mindre, og billigere, passiv kjøler som kan gjøre jobben godt nok. Spennende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...