KS Skrevet 29. august 2009 Del Skrevet 29. august 2009 (endret) Hei Jeg har et Asus P5Q Pro hovedkort som i følge produsenten støtter Dual-channel DDR2 1200/1066/800/667 MHz. Det har 4 sloter med støtte for i alt 16GB. I dette hovedkortet har jeg nå et par Kingston ValueRAM DDR2-800 på i alt 4 GB. Vurder nå å kjøpe et nytt par på 4 GB, med frekvens på 1066. For eksempel OCZ DDR2 PC2-8500. Spørsmål: Vil det å ha et par som kjører på 800 kunne skape noen konflikter med det andre paret som kjører på 1000? Har plasseringen av rekkefølgene på parene noe å si? Hva har båndbredden å si? Feks PC2-6400 vs. PC2-8500. Edit: Rettet oppgitt frekvens Endret 29. august 2009 av KS Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 29. august 2009 Del Skrevet 29. august 2009 Den raskeste brikken vil klokkes ned til den laveste. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 29. august 2009 Del Skrevet 29. august 2009 Den raskeste brikken vil klokkes ned til den laveste. Ikke nødvendigvis. Varierer hva som skjer fra hovedkort til hovedkort. For å være på den sikre siden bør man derfor sette innstillingene manuelt til det de tregeste brikkene er beregnet for. Lenke til kommentar
KS Skrevet 29. august 2009 Forfatter Del Skrevet 29. august 2009 Sjekket mulighetene for å justere innstillingene i BIOS. Under menyen "AI Twwaker" og "Configure System Performance Settings" fant jeg: "Dram Frequency" som enten kan settes til Auto eller velge blant DDR2-667, 800, 835 etc. Har forøvrig satt denne til DDR2-800. "DRAM Timing Control" som kan settes til Auto eller manuell. Ledeteksten sier at "All dram timings are determind by SPD". Aner ikke hva det betyr. Under denne er også noe som heter 1st, 2nd og 3rd Information med lang tall rekker etter seg. Det er også to innstillinger som heter "DRAM Static Read Controll" og "Dram Read Training". Disse ser ut til å ha noe med overklokking å gjøre. Hvis det da er slik at jeg ikke får noe høyere frekvens enn den laveste, så kanskje jeg burde bytte ut de 'gamle' også? Hva er effekten av å gå opp i frekvens og båndbredde? Lenke til kommentar
CorporalClegg Skrevet 29. august 2009 Del Skrevet 29. august 2009 (endret) Du vil ikke merke forskjell på rask og treg RAM, så lenge du ikke skal klokke. Grunnen er at prosessorens FSB uansett vil jobbe raskere. EDIT: Du vil se forskjell på syntetiske benchmarks, men ikke i praksis. Endret 29. august 2009 av Corporal Clegg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå