medlem-82104 Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 (endret) Hei! Jeg har endelig fått ideen om hvor genialt "wake on LAN" er! Jeg har allerede fått til å starte opp PCen via iPhone-en min. Problemet er at det virker som om når PCen står i "sleep" lenge nok, så mister den IP-en sin og dermed blir forbindelsen brutt med ruteren og da er det ikke lenger mulig å vekke PCen... (mulig jeg er HELT ute på jordet nå, er forholdsvis uviten på området ) Noen som vet hvordan jeg kan få ruteren til å holde kontakt med PCen slik at jeg kan vekke den med telefonen min døgnet rundt? (Det er snakk om en bærbar, og den er koblet trådløst opp mot ruteren). Sitter forresten på en D-link DIR665 Beklager om jeg forklarer meg dårlig nå, er forferdelig trøtt. God natt Andak Endret 28. august 2009 av Andak Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 29. august 2009 Del Skrevet 29. august 2009 (endret) Jeg har ikke full peiling selv, men: -Wake on lan fungerer ikke mot IP, men mot MAC-adressen til nettverkskortet. Hvis du ikke vet hva mac er så er det kort fortalt en adresse som er fast i kortet (ruteren deler ikke ut denne, den er laget på fabrikken). Wake-up meldingen sendes ut til denne adressen. Det jeg tenker er at når maskinen er i sleep er den egentlig ikke slått skikkelig av og at dermed kortet ikke reagerer på wOL-meldignen. Hvis den derimot var i hibernate hadde jeg trodd den skulle våknet. EDIT:Leste posten din på nytt nå. Er det trådløst? Funker virkelig trådløs WOL når maskinen er slått av? Endret 29. august 2009 av Ekko Lenke til kommentar
medlem-82104 Skrevet 29. august 2009 Forfatter Del Skrevet 29. august 2009 (endret) EDIT:Leste posten din på nytt nå. Er det trådløst? Funker virkelig trådløs WOL når maskinen er slått av? yepp, eller når den er i "sleep" da... Kalles WoWLAN (link)! Har kommet veldig mye nærmere problemet nå, og ettersom jeg har forstått så er det slik at PCen slår av det trådløse nettverkskortet etter en stund når den har gått i "sleep" for å spare strøm. Det kan fikses på i Device manager, men hvis jeg avhuker den muligheten så blir samtidig muligheten: "allow this device to wake up the computer" grå og kan ikke hukes av Søren klype... noen som vet hvorfor? Eventuelt hvordan jeg kan fikse det?? Andak Endret 29. august 2009 av Andak Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå