Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Redde data fra kræsjet systemdisk

Anbefalte innlegg

Våknet idag til kræsjet systemdisk. Forsøkt "alt" men de få gangene jeg får bootet den opp henger alt seg etter noen minutter. Den forsvinner da også fra BIOS, og dukker ikke opp igjen før jeg har flyttet på sata-kablene.

Installerte så Vista på en av de andre partisjonene, og lurer nå på om det finnes noen måte å hente ut data fra den gamle systemdisken? Når jeg forsøkte å kopiere rett ut i Windows explorer ble alle forsøk avvist og windows feilmeldingen sa noe om I/O error.

What to do?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Våknet idag til kræsjet systemdisk. Forsøkt "alt" men de få gangene jeg får bootet den opp henger alt seg etter noen minutter. Den forsvinner da også fra BIOS, og dukker ikke opp igjen før jeg har flyttet på sata-kablene.

Installerte så Vista på en av de andre partisjonene, og lurer nå på om det finnes noen måte å hente ut data fra den gamle systemdisken? Når jeg forsøkte å kopiere rett ut i Windows explorer ble alle forsøk avvist og windows feilmeldingen sa noe om I/O error.

What to do?

Du kan prøve med f.eks. filescavenger eller andre restore program

prøv bare IKKE kjøre en sheckdisk på den disken.

Lenke til kommentar

Det første jeg ville gjort, var uansett å ta disken ut av maskinen.

Så ville jeg satt den inn som ekstra disk på en annen maskin, enten via SATA, eller via en hardisk docking stasjon.

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=442105

Så ville jeg browset disken fra OSet på den maskinen du kobler disken til, og sett om det gikk å kopiere noe ut. Hvis ikke, ville jeg kjørt TestDisk og sett om noe kunne hentes ut.

http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk

Lykke til.

Lenke til kommentar
Det første jeg ville gjort, var uansett å ta disken ut av maskinen.

Så ville jeg satt den inn som ekstra disk på en annen maskin, enten via SATA, eller via en hardisk docking stasjon.

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=442105

Så ville jeg browset disken fra OSet på den maskinen du kobler disken til, og sett om det gikk å kopiere noe ut. Hvis ikke, ville jeg kjørt TestDisk og sett om noe kunne hentes ut.

http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk

Lykke til.

vel...jeg har jo nå installert ny vista på en annen harddisk i den samme pc'en. Alt er stabilt. Så koblet jeg til denne ødelagte disken og browset inn på den. Selv browsing der inne går fryyyktelig treeegt.

De tingene jeg er mest opptatt av å få tak i ligger under min windows userprofil, og når jeg forsøker å kopiere de ut blir maskinen treeeeeig før en I/O windows feilmelding popper opp. Er dette pga rettigheter/skrivebeskyttelse?

Kan jeg ta ut harddisken, kjøpe en ny og så levere begge to til en eller annen databutikk og be om at mest mulig fra den gamle disken berges over til den nye? Eller er det like greit å bare forsøke å gjøre dette selv?

Skal teste med TestDisk litt senere.

Takker for input!

Lenke til kommentar

Når det gjelder NTFS-rettigheter, så er det nok litt enten eller. Så hvis du har kommet inn på disken, og klarer å browse filene fra din gamle profil, så har du nok tilgang.

Du kan sikkert som administrator ta over eierskap for de filene, så er du i full kontroll over de.

Det er nok ikke usannsynlig at disken har sektorfeil, men jeg håper TestDisk virker for deg. Du må nok kanskje lese litt om dete, sette deg inn i det før du kjører det. Det er ikke så vanskelig program, men det er greit å være klar over hva man gjør før man gjør det ;)

Grunnen til at jeg kunne tenkt meg at du forsøker disken på en annen maskin, er at det hender at enkelte diskkontrollere ikke liker enkelte disker. Det ville du funnet ut ved å kjøre den på en maskin, som forhåpentligvis har en annen SATA-kontroller.

Lenke til kommentar

merkelige greier...idag dukker harddisken opp igjen i windows explorer...og jeg kan fint browse/kopiere ut filer. Jeg har ikke gjort noen ting. Berge det som kan berges? Satse på at disken hadde en eller annen datoproblematikk og alt er bra nå? Finnes det noe slikt som datoproblematikk :p ?

Lenke til kommentar

Hvis det er en feil på disken, så kan det være at akkurat denne gangen så fikk maskinen til å lese disken skikkelig.

Kopier over alt som er viktig, så kjører du en chkdsk på den, med repair ;) altså hvis disken er D: "chkdsk d: /r" (uten "")

Denne reperasjonen vil nok ta laaang tid siden den går gjennom alle sektorene på disken. Kanskje noe du kan gjøre før du legger deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...