petter268 Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 Jeg lurer litt på om jeg skal ha meg en MacBook Air. Den virker som det nyeste mac har, og det kuleste. Jeg kommer til å bruke den på skole, se filmer, og små ting som internett surfing, osv. Det blir ikke spilling på denne. Her er den: https://prisguiden.no/product.php?product_id=101775 Er dette et godt kjøp? Noen som har noen erfaringer? Muligens en annen Mac som er bedre til samme pris? Tusen takk for svar. Setter pris på litt hjelp! Lenke til kommentar
Runar Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 Jeg ville heller gått for en MacBook Pro, som nylig ble oppgradert. En MacBook Air er lett og enkel å ta med seg, men mangler til gjengjeld blant annet dvd-stasjon, og koster mer enn en like stor (13") MacBook Pro. Lenke til kommentar
petter268 Skrevet 28. august 2009 Forfatter Del Skrevet 28. august 2009 Skulle jeg hatt MacBook Pro, tror jeg at jeg ville hatt 15 tommer. Men jeg syntes Air ser så stilig ut. Hva gjør evt Pro bedre enn air? Lenke til kommentar
program Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 Alt utenom størrelse og tyngde gjør Pro bedre enn Air. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 29. august 2009 Del Skrevet 29. august 2009 Heh, moroklump du : 13.000 kroner for å få en Mac logo på utdatert hardware? Finnes heldigvis de som betaler dyrt for gammel teknologi. Her er tilsvarende pc (litt kraftigere) : Prisguiden Lenke til kommentar
petter268 Skrevet 29. august 2009 Forfatter Del Skrevet 29. august 2009 Hvilken MacBook kunne dere si er den beste? Pris: 0-16000,- kr. Lenke til kommentar
program Skrevet 29. august 2009 Del Skrevet 29. august 2009 Også ungår vi folk som er ute etter å få trådstarter til å ikke kjøpe Mac. Spør han etter det, svarer man på det. Det finnes faktisk folk som liker det også. Denne koster 15 000,- http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=107906 Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 29. august 2009 Del Skrevet 29. august 2009 (endret) Det her er faktisk et dataforum hvor vi alle har forskjellige meninger, at man kommer med innspill og viser at man kan få mer minne, cpu kraft og generelt kraftigere maskinvare til langt under halvparten av prisen må absolutt være lov. Hadde nå dette vært Mac-Fan-boy forumet så tror jeg nok du har helt rett program, men heldigvis er det ikke det enda. Nei, selv om mac-booken er relativt tynn og lett (1.3kg) så synnes jeg personlig at det finnes gode alternativ til denne til en langt lavere pris. Edit : Og ikke minst, les for all del emnetittelen program, trådstarter stiller jo et spørsmål om selve kjøpet. Endret 29. august 2009 av Malvado Lenke til kommentar
program Skrevet 29. august 2009 Del Skrevet 29. august 2009 (endret) Batterilevetiden er også noe som er LANGT bedre på MacBookene enn på billigPCene med bedre hardware til halveprisen. I tillegg til vekt og kvalitet. Etter hva jeg kan se, så spør han etter MacBook Air eller en annen Mac. Endret 29. august 2009 av program Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 29. august 2009 Del Skrevet 29. august 2009 Batterilevetiden er også noe som er LANGT bedre på MacBookene enn på billigPCene med bedre hardware til halveprisen. I tillegg til vekt og kvalitet. Etter hva jeg kan se, så spør han etter MacBook Air eller en annen Mac. Det hjelper jo ikke så veldig mye med god kvalitet på et produkt når support policien til apple er helt på trynet. Bare å få fikset et batteri på en Iphone koster en del og det blir ofte en kamp mot apple eller butikken der du kjøpte den når man etter 6 måneder opplever flatt batteri etter 1/2 times bruk. Har opplevd servicen på et apple produkt en gang og det var nok for hele livet hos meg i alle fall, så sånt sett så kan gjerne produktene deres se penere ut, være lettere og faktisk fungere som man forventer av et bærbart produkt men så lenge det er apple så er det helt uaktuelt for min del og jeg kommer gjerne med andre gode alternativer. Men joda, du har fullstendig rett når det gjelder batteri-tiden, på en gjennomsnittelig pc så har du vel fra ca 2 til 3 (kanskje helt opp til 4) timers med bruk om du har riktige drivere og har en profil som sørger for at du bruker minimalt med strøm. En mac vil her komme ut med en batteritid som starter på 3 - 3.5t til 4-5 timer grovt regnet og noen som har greid helt oppe i 8 timer ved å slå av så og si alle strømslukende enheter på den. Men la oss prøve å unngå en Mac vs PC krig her, jeg kan gjerne innrømme at en Mac har sine gode sider , men for meg personlig så synnes jeg man får relativt lite maskinvare for pengene selv når man tar med det positive sidene Mac har. Lenke til kommentar
program Skrevet 29. august 2009 Del Skrevet 29. august 2009 PC vs Mac blir bare offtopic og tull, så vi stopper her ja. Personlig har jeg ikke hatt noe trøbbel med Apple sin service på Mac. Men har hørt mye rart om det, men det har jeg om alle andre firmaer og. Lenke til kommentar
Flin Skrevet 29. august 2009 Del Skrevet 29. august 2009 Vi brude vel innse at Mac har blitt mote. Det alene er nok til å få folk til å kjøpe den. Sært. Uansett som andre sier, kjøpt Pro ikke Air! Lenke til kommentar
program Skrevet 29. august 2009 Del Skrevet 29. august 2009 Må også navne at man får med en flott software pakke. Denne har nok en del verdi. Lenke til kommentar
fUsiOn Skrevet 29. august 2009 Del Skrevet 29. august 2009 Batterilevetiden er også noe som er LANGT bedre på MacBookene enn på billigPCene med bedre hardware til halveprisen. I tillegg til vekt og kvalitet. Etter hva jeg kan se, så spør han etter MacBook Air eller en annen Mac. Men så kan du kjøpe 3 PC'er til samme prisen som av en Mac da... Skulle jeg hatt en MYE billigere laptop med bedre batterilevetid, som ligger på ca samme vekt og har mye nyere maskinevare, så ville jeg heller gått for en Acer Timeline PC. Gir deg MYE mer for pengene enn de utdaterte mote-maskinene til Apple. Og siden trådstarter ikke spurte etter BARE Mac så nevner jeg dette. (Les topic hvis du ikke er enig i det) Har selv bestillt en Acer Aspire 4810T med SU9400 prosessor og Ati HD4330 skjermkort, venter i spenning! Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7 Skrevet 29. august 2009 Del Skrevet 29. august 2009 (endret) Som flere andre har poengtert, hvis du er ute etter mest mulig hardware for pengene, så er ikke Air tingen. Men en Air er mer enn bare hardware, som du selv sier "Det kuleste Mac har". Hvis du ser på bruksområdet ditt, så vil ikke maskinvaren i en Air sette noen begrensninger for deg, så da er det litt opp til deg selv om du etter det vektlegger andre ting som tykkelse, vekt, og definitivt noe som kommer til å vekke mer oppsikt på skolebenken For helt vanlig arbeid som dokumentbehandling, surfing, høre på musikk, se filmer etc. fungerer Air helt utmerket. Vel og merke så er den ikke kraftig nok til 1080p HD filmer, men klarer du deg uten det så er den godkjent. Jeg driver også med bilderedigering på den fra tid til annen, og er faktisk overrasket over at Lightroom fungerer bedre og kjappere på Air maskinen enn på min stasjonere som er x-antall ganger raskere. Photoshop er noe tregere, men heller ikke det er det største problemet om du ikke har sære vaner. (Nå har jeg den første modellen også, som er den tregeste av de. Nyeste modellene kan nok være enda kjappere igjen, f.eks så har de vel fått dedikert skjermkort) Eneste gangen jeg har savnet en dvd-stasjon, var da jeg oppgraderte til snow leopard igår, ellers har jeg aldri hatt bruk for en. Så jeg har i bunn og grunn ikke noe problem å anbefale deg Air, såfremt du er klar over hardware-kompromissene og at det holder til ditt bruk. Mer stilig pc skal du uansett leite lenge etter, om du sånn halveis ikke bryr deg om prisen sånn som meg.. (Det første du kommer til å lure på når du pakker opp Air maskinen for første gang er hvor de har gjort av all hardwaren ) Endret 29. august 2009 av Slettet-qfohT7 Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 29. august 2009 Del Skrevet 29. august 2009 Men så kan du kjøpe 3 PC'er til samme prisen som av en Mac da... Du kan kjøpe en god del PCer til prisen av en super computer, men det gjør dem fortsatt ikke sammenlignbare. Lenke til kommentar
fUsiOn Skrevet 29. august 2009 Del Skrevet 29. august 2009 (endret) Men så kan du kjøpe 3 PC'er til samme prisen som av en Mac da... Du kan kjøpe en god del PCer til prisen av en super computer, men det gjør dem fortsatt ikke sammenlignbare. PC og supercomputer ikke det samme, blir som å sammenligne en mobiltelefon med en laptop. Helt forskjellige bruksområder. Her er det bare snakk om laptopper og de har alle samme funksjon. Eneste forskjellen er da hvilken størrelse, ytelse og levetid du vil ha ut av laptoppen. Tar man den billigste Timeline PC'n fra Acer så kan du kjøpe 2 av den istedet for en Macbook Air, og fortsatt ha 1000kr til overs... Prøver liksom å poengtere her hvor lite Apple oppdaterer maskinene sine. Hadde prisen på deres produkter falt normalt i pris så hadde jeg ikke sagt noe... Endret 29. august 2009 av fUsiOn Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7 Skrevet 29. august 2009 Del Skrevet 29. august 2009 Men så kan du kjøpe 3 PC'er til samme prisen som av en Mac da... Du kan kjøpe en god del PCer til prisen av en super computer, men det gjør dem fortsatt ikke sammenlignbare. PC og supercomputer ikke det samme, blir som å sammenligne en mobiltelefon med en laptop. Helt forskjellige bruksområder. Her er det bare snakk om laptopper og de har alle samme funksjon. Eneste forskjellen er da hvilken størrelse, ytelse og levetid du vil ha ut av laptoppen. Tar man den billigste Timeline PC'n fra Acer så kan du kjøpe 2 av den istedet for en Macbook Air, og fortsatt ha 1000kr til overs... Prøver liksom å poengtere her hvor lite Apple oppdaterer maskinene sine. Hadde prisen på deres produkter falt normalt i pris så hadde jeg ikke sagt noe... Men som alle andre Mac-brukere, så må jeg bare få poengtere at, et datamaskin er mye mer enn tekniske specs.. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1nDPpQXNWW Skrevet 29. august 2009 Del Skrevet 29. august 2009 Mac er jo mote på en måte.. Air fungerer sikkert helt fint til skole arbeid, høre på musikk og kanskje se filmer fra minne penn. Men anbefaler heller en 13" pro til deg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå