Monicaott Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 (endret) Hallo. Jeg har et stort problem. Jeg har over lang tid hatt tretthet, utmattelse og hodepine. Jeg har vært på besøk til utallige leger, jeg har prøvd kostholdsendring og medisiner, men ingenting hjelper. Legene tror jeg er hypokonder, og elevene tror jeg er "slask". Så dette er siste utvei.. Jeg har skrevet en oversikt over sykdomsforløpet det siste året, og lurer på om noen kan hjelpe meg på vei, så jeg kan snakke med legen og KREVE test for en sykdomm, eller behandling som kan hjelpe? Er det noen som har opplevd samme symptomene? hva gjorde dere? Jeg er så sliten, og lei av å måtte kutte ut skolen hele tiden. Jeg har lenge ignorert at jeg ikke takler trening, men nå har det sagt stopp. - Ekstremt tretthet: Søvnmønstre er slik at når jeg kommer hjem fra skolen, klarer jeg ikke stå oppe, får jeg ikke sove, må jeg ligge på sofaen resten av kvelden. Jeg orker ikke rydde, klarer ikke lage mat, og er helt utslitt. Også i skoletiden så klarer jeg ikke gjøre noe. Jeg blir sliten etter 50 sekunder med fotball, og jeg klarer ikke gjøre mye i timene. Når jeg skal sove, er det vanskelig å sove, og når jeg først sover, så kan jeg ofte sove i 12-16 timer, noe som resulterer i bortgang fra skolen. Søvn hjelper ikke på tretthetsfølelsen min, og jeg føler meg utmattet uansett hvor lite eller mye jeg sover. Lærere har måttet ringe og vekke meg på morgenen. Samboer klarer ikke få meg opp. Jeg klarer ikke gjøre dagligdagse gjøremål, og pga trettheten og utmattelsen min klarer jeg aldri være på skolen noen uker i strekk. Jeg har ofte to-tre dager fravær hver uke, fordi jeg ikke klarer mer. Det er et ork å stå opp av sengen, og jeg har blitt stemplet som en "slask" av lærere og elever, noe jeg absolutt ikke ønsker, fordi dette er noe jeg ikke klarer å gjøre noe med. Jeg har prøvd alt fra å legge om kostholdet, trent mer(ble bare verre), prøvd kosttilskudd, medisiner for å "bedre den indre tidsklokke" som legen sa, og lagt meg tidligere på kvelden. Det går aldri. Men det er sånn at noen ganger så kan jeg bli bedre. Det varer vanligvis en uke eller to, så blir det bare plutselig verre igjen. - Uforklarige, vandrende smerter i kroppen samt sykdomsfølelse: Jeg har utallige ganger dratt til fastlege og legevakt på grunn av akutte oppståtte smerter. Det kan være i magen, forskjellige steder i ryggen, leggen, hoftene eller skjelettet. Disse kan vare fra timer til dager eller uker. I 08 ble jeg innlagt på akutten pga magesmerter, men de fant aldri ut hva det var. Disse gikk gradvis over, men de trodde det var magekatarr. Fant ingenting på gastroskopi. Ble henvist til akutte ryggsmerter i korsryggen og nakken i 08, ingenting ble funnet på røngten. Disse varte i noen dager. Jeg kan også bare plutselig få kjempevondt ved skulderbladene som varer i noen sekunder. Noen dager etterpå korsryggen, noen ganger i buken eller til venstre ved eggstokkene. Jeg får for det meste vondt ved magesekken, som varer noen timer, men noen ganger noen dager. Jeg sliter også med veldig sår og tørr hals. Jeg ble testet for halsinfeksjon, men de fant ingenting. Kroppen min er tydeligvis i "perfekt form"…. - Hodepine Jeg plagdes lenge med migrenelignende hodepiner, men de har gått videre til smerter i tinningen som også arter seg bak øynene, og smerter i øverste del av nakken/bakhodet. Dette er nyartede smerter, og det er ekstremt vondt. - Konsentrasjon og evne til læring på skolen: Jeg har gått om 1klassen to gang, og begynner nå på mitt tredje år, til tross for rundt 2 i snitt på 2klassen. Jeg har ekstremt dårlig konsentrasjon, og klarer aldri å få i meg ny informasjon. Hvis jeg har vært til dels våken i en time og lært om historie, så klarer jeg ikke huske noe av det vi har lært når vi skal skrive en oppgave i slutten av timen. Jeg klarer sjeldent prøver pga dårlig hukkomellse når det gjelder prøvelesing, og jeg får aldri til å lære noe nytt, uansett hvor mye jeg prøver. Jeg har tatt ekstrakurs, jeg har fått en privatlærer for å lære meg på fritiden, og jeg har gjort alt i min makt for å lære noe nytt. - Syn og hørsel: Jeg har perfekt syn, men jeg har i det siste fått veldig vanskelig for å fokusere synet. Det virker litt "blurry" og det er vanskelig å fokusere på pcskjermer og bøker, tv og slike ting. Det er litt "tåkesyn"aktig. Jeg er også veldig overfølsom for lyder. Jeg klarer ikke høre folks slafse, jeg klarer ikke høre folk prate. Når folk prater i pausene i timen, får jeg et slaks "breakdown", og må bare gå på do og sette meg for å roe ned. Jeg tåler ingenting. - Andre ting: Jeg har urinveiskatarr minst to ganger i mnd. - Jeg er ofte kvalm, og sliter med "hjertebank" etter litt anstrengelse. Når jeg er kvalm og svimmel får jeg en slags "feberfølelse" som om jeg har influensa. Men jeg er jo helt frisk. - Døgnrytmer: Jeg har en dårlig døgnrytme. Noen ganger når jeg sover lenge, kan jeg sovne igjen klokken 9 på kvelden, men andre ganger 5 på natten når jeg har sovet i 4 timer. - Jeg sliter veldig med apetittfølelsen. Jeg kan gå ned mange kilo fordi jeg ikke har apetitt, andre ganger er jeg veldig sunn. - Jeg er konstant svimmel. Dette er en oversikt over hvordan sykdomsforløpet mitt har vært det siste året. Noen av symptomene som urinveisinfeksjon osv har bedret seg, men jeg er generellt trøtt, har vandrene og uforklarige smerter, hodepine, døgnrytmeproblemer, konsentrasjonsvansker og læringsproblemer/hukommelsesproblemer, samt at jeg har begynt å slite enda mer med synet mitt. Alle leger jeg har vært til har gitt meg forskjellige diagnoser uten testing som kronisk urinveisinfeksjon selv når jeg ikke var bakterier tilstedet, magekatarr(som aldri blir bedre), migrene, men de kan ikke forklare det generelle sykdomsforløpet som stadig blir verre, så bedre, så verre i perioder. Jeg har blitt stemplet som slask på skolen, og disse tingene som jeg har hemmer livskvaliteten min yttligere. Disse symptomene har ført til at jeg har stort fravær allerede, og kan ikke slutte. Endret 28. august 2009 av Monicaott Lenke til kommentar
Kimelimm Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 Nå har ikke jeg lest igjennom ALT, men kanskje det har noe med at du har et annet kosthold? Får du i deg bra mat? Har nok ikke noe med alt å gjøre, men dårlig kost kan gjøre folk slitne, også vis man drikker mye vann. Lenke til kommentar
Monicaott Skrevet 28. august 2009 Forfatter Del Skrevet 28. august 2009 jeg spiser bare sunt når jeg spiser. Jeg får i meg nok vann. er generellt veldig nøye i å få i meg nok mat. Lenke til kommentar
Left Blank Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 Jeg har hatt det på samme måte som deg, og har det fortsatt. Det har bedret seg men fortsatt så går jeg mye med svimmelhet og tung i kroppen etc. Jeg er egentlig diagnosert med schizofreni og angst, men vet ikke om dette er kilden til problemet. Jeg tror mye av problemet ditt er mentalt. Dvs at du har visse måter å tenke på ting og visse måter og føle deg på som du blir vant til. Hvis jeg er for lenge i samtale med folk eller for lenge ute, så blir jeg veldig sliten å må sove med en gang jeg kommer hjem. jeg kan bare ta en time eller to med aktiv aktivitet før jeg mister all konsentrasjon og faller inn i mitt eget sinn. Jeg sover ofte på dagen også. Jeg vet ikke helt hva dette er for noe, men jeg antar at det er mentalt og ikke en fysisk sykdom, og det kan faktisk hende det er et fenomen som leger og medisin ikke har studert ordentlig enda. Lenke til kommentar
Monicaott Skrevet 28. august 2009 Forfatter Del Skrevet 28. august 2009 Jeg har hatt det på samme måte som deg, og har det fortsatt.Det har bedret seg men fortsatt så går jeg mye med svimmelhet og tung i kroppen etc. Jeg er egentlig diagnosert med schizofreni og angst, men vet ikke om dette er kilden til problemet. Jeg tror mye av problemet ditt er mentalt. Dvs at du har visse måter å tenke på ting og visse måter og føle deg på som du blir vant til. Hvis jeg er for lenge i samtale med folk eller for lenge ute, så blir jeg veldig sliten å må sove med en gang jeg kommer hjem. jeg kan bare ta en time eller to med aktiv aktivitet før jeg mister all konsentrasjon og faller inn i mitt eget sinn. Jeg sover ofte på dagen også. Jeg vet ikke helt hva dette er for noe, men jeg antar at det er mentalt og ikke en fysisk sykdom, og det kan faktisk hende det er et fenomen som leger og medisin ikke har studert ordentlig enda. Mentalt kan det jo ikke være om jeg faktisk har tiltakslyst. Jeg skrev jo, om du ikke fikk med det, at jeg har ignorert symptomene, mest treningsmessig, men også om å klare skolen.Jeg har slitt meg ut, og prøvd, til tross for at det var mislykket. Jeg stenger meg jo ikke inne. Lenke til kommentar
b-real Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 jeg spiser bare sunt når jeg spiser. Jeg får i meg nok vann. er generellt veldig nøye i å få i meg nok mat. Å hva er bare sunt? Hva spiser du egentlig? Lenke til kommentar
C-angel Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 For å være helt ærlig: Du høres jo også ut som en hypokonder. Utallige ganger til lege/legevakt - aldri funnet noe galt. Under det du forklarer som "Uforklarige, vandrende smerter i kroppen samt sykdomsfølelse" virker det som om du overdramatiserer hver minste lille smerte. Det er ikke unormalt å ha vondt i mage, skulder, rygg osv. Hvis du så er en hypokonder, så er det selvfølgelig noe som også skal taes seriøst av legen. Hvis du ikke blir hørt av legen, så er det også en mulighet for å bytte lege. Uavhengi om du er fysisk eller psykisk syk så SKAL du få hjelp.. Det er bare å stå på dine krav.. Det som kunne hvert av interesse hadde jo hvert å vite litt mer om deg. Alder, vekt, trener du ( eventuelt når trente du sist), hva legger du i å spise sunt osv? Lenke til kommentar
Monicaott Skrevet 28. august 2009 Forfatter Del Skrevet 28. august 2009 (endret) Kylling, biff, laks med potet og ris eller supper osv til middag, vanligvis havregryn, egg og bacon eller yoghurt til frokost med frukt, salater med kylling til lunsj og knekkebrød til kvelds. DEtte kan da ikke være et usunt kosthold for en som beveger seg så lite? Jeg er 164 og veier 54 kg, og er 19 år. Jeg trener når jeg er i form til det, og det jeg legger i å spise sunt er å spise nok proteiner, karbohydrater og spise regelmessig og variert, samt drikke nok vann. Når det er snakk om smertene, er det ikke snakk om milde smerter. Jeg har hatt et brudd i nakken, har brukket en tå og en finger, og vet hva forskjellen på sterk smerte og mild smerte er. Disse smertene er ikke milde.. Og hvor fikk du forresten hypokonder fra? Jeg bekskriver tretthet og konsentrasjonsvansker og hodepine, ikke kreft. Endret 28. august 2009 av Monicaott Lenke til kommentar
Kimelimm Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 Vel, har du prøvd en psykolog? Jeg mener ikke du er hypokonder(!), men kan godt hende det er noe psykisk, kanskje evt en psykolog kan hjelpe deg ut Lenke til kommentar
Monicaott Skrevet 29. august 2009 Forfatter Del Skrevet 29. august 2009 (endret) Har gått til psykolog i to år pga tretthet og at jeg ikke klarte skolen.. men de avsluttet behandlingen for tre mnd siden fordi de ikke fant noe, og de klarte ikke å hjelpe meg. Endret 29. august 2009 av Monicaott Lenke til kommentar
-MISTER- Skrevet 29. august 2009 Del Skrevet 29. august 2009 Du er en kvinne? -Ingen mann hadde hatt samboer om han hadde vært så syk... Men beklager, jeg kan ikke hjelpe.. Du beskriver jo noe som kan ligne på det som diagnostiseres som ME. (Trøtthetssyndromet, / utmattelsesyndromet) Norges ME-forening Ligner dette på deg? Alle gode ønsker! -Mister- Lenke til kommentar
Left Blank Skrevet 29. august 2009 Del Skrevet 29. august 2009 Det virker som du allerede har bestemt deg for at ingen diagnose er riktig og ingen behandling fungerer. Hvis verken lege eller psykolog finner noe galt hva skal vi gjøre på et forum? Syntes det er litt rart at psykolog ville si noe slikt.. Bare det at du føler deg dårlig er et symptom i seg selv, og skal dermed tas seriøst. Hvis du fortalte disse tingene til psykologen og han "kastet deg ut" er han enten inkompetent eller du har sagt noe annet til han. Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 29. august 2009 Del Skrevet 29. august 2009 Høres ut som ME, ja. Eller noe fibromyalgiske greier. Eller muligens en blodsykdom. Husker ikke hva blodsykdommen heter, men den gjør at blodårer kan sprekke. Relativt sjelden sak med lite kompetanse på i Norge. Men mest ME. Som igjen er en veldig sammensatt sykdom. Til dere som mener hun er hypokonder: Det finnes haugevis med folk som lever med slike smerter og diffuse symptomer, der man har utelukket hypokondri. Bare fordi legene ikke klarer å finne ut av det, betyr ikke at en person er hypokonder. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 29. august 2009 Del Skrevet 29. august 2009 Ser alle prøvene legene har tatt fine ut ? Ikke noen verdier på f.eks blodprøver som er unormale eller ligger i nedre eller øvre del av normalskala ? Har du vært til endokrinolog evt testet FT3, FT4 og TSH ? Har de tatt vevsprøve av deg ? Hvilke medisiner har du evt prøvd ? Er det lignende problemer for noen i din nærmeste familie ? Har du fått utelukket mononukleose, borelia og giardia ? Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 29. august 2009 Del Skrevet 29. august 2009 En annen ting jeg tenkte på: Hatt noen store infeksjoner i tida før du ble dårlig? Stor operasjon? Kraftig allergisk reaksjon på noe? Vaksinesprøyte e.l.? Lenke til kommentar
Monicaott Skrevet 29. august 2009 Forfatter Del Skrevet 29. august 2009 Takk ratleto. Og til coax. Ingen kastet meg ut, men jeg prøvde jo med psykolog lenge. Når de aldri finner grunnproblemene til det, så er det ingen vits i at jeg betaler penger for unødvendige timer, så de valgte å avslutte det. Blodprøvene så fine ut, annet enn at jeg hadde litt lav blodprosent. Men sykepleieren sa at det ikke var noe å bry seg om. Jeg har fint blodtrykk. Har bare prøvd en gammel allergimedisin for å få døgnrytmen på kjør igjen, men de gjorde meg bare trøttere. Har ikke tatt videre tester. Ingen i min nærmeste familie har noe lignende. Har derimot mange med hjerteinfarkt, blodpropp og min mor har forstadiet til livmorskreft, men slike ting har jeg nok ikke.. Jeg har ikke hatt annet enn urinveisinfeksjoner, også tok jeg mandlene ikke denne jula, men den forrige.. Og det var etter det det gikk nedover, men det har sikkert ingenting med saken og gjøre. Lenke til kommentar
Left Blank Skrevet 29. august 2009 Del Skrevet 29. august 2009 Jeg tror seriøst det er psykisk. Det kan være alt fra angst til depresjon til alt mulig egentlig. Hjernen er en ganske komplisert ting.. Lenke til kommentar
C-angel Skrevet 29. august 2009 Del Skrevet 29. august 2009 ...Når det er snakk om smertene, er det ikke snakk om milde smerter. Jeg har hatt et brudd i nakken, har brukket en tå og en finger, og vet hva forskjellen på sterk smerte og mild smerte er. Disse smertene er ikke milde.. Og hvor fikk du forresten hypokonder fra? Jeg bekskriver tretthet og konsentrasjonsvansker og hodepine, ikke kreft. Årsaken til at jeg dro frem hypokonder er alle de sykdomstilfellene/smertene du beskriver i første post. Det er ikke meningen at du skal ta mine utsagn som en diagnose, men det er veldig mye som "feiler" deg, uten at noen har funnet noe galt. Jeg kjenner (dessverre) alt for godt til hvordan en hypokonder kan være, og derfor valgte jeg å svare som jeg gjorde. Din tilbakemelding (som nå er redigert) gjorde meg heller ikke mer overbevist om at dette ikke kan dreie seg om noe psykisk. MEN. Da jeg kjenner deg like lite som du kjenner dine sykdomsutfordringer, så kan jeg være HELT på bærtur. Du nevner jo noen ting som kan være årsak til enkelte av dine problemer. Slik som nakkebrudd. Dette kan være årsak til både rygg, skulder og hodesmerter. Min mor har riktig nok ikke brukket nakken, men har en virvelskade som gjøre at hun har smerteproblemer i skuldre, rygg og hode.. En lav blodprosent kan også være årsak til tretthet/slapphet. Iom at legen ikke har gitt deg B12 injeksjoner så er den sansynlig hvis ikke så gal, men det kan jo være at du kunne fått dette for å se om det gir noen bedring. Jeg vil uansett råde deg til å finne en ny lege. Hvis du er helt ærlig med deg selv og legen, og du tåler at legen er det, så kan du komme langt bare med det. Det skal ikke være nødvendig å gå rundt i Norge med fysiske eller psykiske problemer uten at du får nøye oppfølging. Du må selvfølgelig også regne med at det kan bli en helvetes tung vei å enten bli frisk, eller å innse at en må leve med de smertene/ "sykdomene" som du beskriver. Lenke til kommentar
Sessipn Skrevet 29. august 2009 Del Skrevet 29. august 2009 (endret) Har det ganske likt som du beskriver selv, så skjønner godt hvor frusterende det er og ikke finne ut hva det er Eneste forslaget jeg har er å forklare legen at dette er et veldig stort problem for deg og be h*n ta en grundig undersøkelse. Hvis du syns det er vanskelig og forklare alt, skriv det ned og lever brevet til legen så han får lese det. Som Ratleto sier kan det høres ut som ME, så ta opp det med legen din. Hvis du ikke alt har gjort det, be også legen din sjekke deg for: - Sukkersyken - Stoffskiftet - Mat alergi Ang det med synet ditt, har du tatt en synstest? Hvis ikke bør du vurdere det Uansett, lykke til! Håper du finner ut av hva det er Endret 29. august 2009 av Sessipn Lenke til kommentar
daruu Skrevet 29. august 2009 Del Skrevet 29. august 2009 Ville i tillegg spurt legen om parasittest, slik lungekapasitetstest samt ryggmargsprøve. Samt det som er nevnt over her. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå