Gå til innhold

Ubuntu 9.04. Spørsmål om innstallasjon av programmer.

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har nettopp installert Ubuntu 9.04 på min gamle laptop, og har naturligvis noen spørsmål.

Hva er forskjellen på "Add/remove" og "Synaptic package manager"?

Jeg brukte add/remove for å innstallere VLC Media Player. Hvorfor fikk jeg ikke opp noen vilkår/avtale under installasjonen? Er det fordi Ubuntu er open source, og det samme er VLC? Hvordan oppgraderer jeg til nyere versjon av VLC dersom det kommer en oppgradering?

Når jeg bruker Firefox, er skriften på enkelte sider (bl.a. diskusjon.no) veldig liten og tynn, slik at enkelte tekster blir vanskelige å lese. Hvordan endrer man på dette? Har det noe med innstillingene i Firefox å gjøre, eller er det endringer som må gjøres i selve Ubuntu?

Jeg antar at jeg kommer med flere spørsmål etter hvert, men vil selvsagt opprette egne tråder om disse (dersom jeg ikke finner andre tråder som gir meg svar på spørsmålene).

Endret av Kors
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du søkt i forumet før du postet dette?

"Add/Remove" og "Synaptic" er to ulike grensesnitt til pakkesystemet i Ubuntu. De to har litt ulike muligheter, som du ser er Synaptics er mer avansert. Andre grensesnitt er feks apt-get eller aptitude (kommandolinje).

VLC, og all annen programvare du har innstalert (via pakkesystemet) får oppdateringer gjennom pakkesystemet. Du får beskjed om oppdateringer på lignende måte som i Windows.

Firefox har innstillinger for fonter ja, og det kan være at du ønsker å innstalere noen ekstra. Hiver du inn pakken ubuntu-restricted-extras får du en fri erstatter for Times New Roman frontene samt det meste annet av propritær media-støtte man skulle ønske, blant annet java og flash plugins.

Lenke til kommentar
Når jeg bruker Firefox, er skriften på enkelte sider (bl.a. diskusjon.no) veldig liten og tynn, slik at enkelte tekster blir vanskelige å lese. Hvordan endrer man på dette? Har det noe med innstillingene i Firefox å gjøre, eller er det endringer som må gjøres i selve Ubuntu?

Manglen av en font som er identisk med den som er brukt i aspekt og størrelse. F.eks installere TTF liberation mener jeg vil fikse problemet.

Jeg brukte add/remove for å innstallere VLC Media Player. Hvorfor fikk jeg ikke opp noen vilkår/avtale under innstallasjonen? Er det fordi Ubuntu er open source, og det samme er VLC? Hvordan oppgraderer jeg til nyere versjon av VLC dersom det kommer en oppgradering?

1. Lisensen er ikke spesielt spesiel

2. 95% leser ikke lisense uansett, vil de lese den går de til VLC sin nettsider og leser

3. >Link Legge til getdeb sitt repos, de er godt oppdatert(gjelder veldig mange programmer), bruker den selv.

Lenke til kommentar

Om du laster ned "ubuntu restricted extras" får du med deg følgende:

This package depends on some commonly used packages in the Ubuntu multiverse repository.

Installing this package will pull in support for MP3 playback and decoding, support for various other audio formats (GStreamer plugins), Microsoft fonts, Java runtime environment, Flash plugin, LAME (to create compressed audio files), and DVD playback. Please note that this does not install libdvdcss2, and will not let you play encrypted DVDs. For more information, see https://help.ubuntu.com/community/Restricte...ats/PlayingDVDs. Please also note that packages from multiverse are restricted by copyright or legal issues in some countries. See http://www.ubuntu.com/ubuntu/licensing for more information.

En del her som i mange tilfeller er essensielt å ha.

Forskjellen på Synaptic og Add/Remove er at Add/Remove lister opp programmer, og lister dem opp på en del mer oversiktlig måte. Synaptic viser alt som er tilgjengelig i pakkebrønnene, også pakker.

I og med at Ubuntu ikke er en rolling release-distro som f.eks PCLinuxOS, vil man kun motta sikkerhetsoppdateringer og ikke nye versjoner av programvaren. Ubuntu kommer ut hver 6. måned, og da vil programvaren bli oppdatert.

Ubuntu restricted extra bør hjelpe deg også med skriftene, Liberation Fonts som også er nevnt skal være kompatible med Microsoft sine fonter.

Lenke til kommentar

Gode spørsmål du kommer med Kors.

Hva er forskjellen på "Add/remove" og "Synaptic package manager"?
Som alt nevnt ovenfor er det to forskjellige grensesnitt for apt(du kan lese om apt på wikipedia). Om ikke i kommende versjon av Ubuntu så vil det senere komme et nytt grensesnitt som vil erstatte dem begge samt «Upgrade Manager». Hensikten er å gjøre det mer brukervennlig enn i dag(det er jo forvirrende med flere grensesnitt for samme jobben).

Jeg brukte add/remove for å innstallere VLC Media Player. Hvorfor fikk jeg ikke opp noen vilkår/avtale under installasjonen? Er det fordi Ubuntu er open source, og det samme er VLC?

Ja, installerer du derimot feks. Goggle Earth, Adobe Flash så vil det dukke opp en brukerlisens som du må akseptere for å kunne installere programmet.

Hvordan oppgraderer jeg til nyere versjon av VLC dersom det kommer en oppgradering?
Ubuntu kommer i ny versjon hver 6 måned, hvorpå den følges opp med sikkerhetsoppdateringer for 18måneder(LTS versjonen støttes for hele 3 år).

Alle nye versjoner kan du oppgradere til helt gratis. Sikkerhetsoppdateringene gjelder alle programmer du installerer via pakkebehandleren samt operativsystemet selv.

Fra Ubuntu blir sluppet så vil de ikke legge til nye versjoner av eksisterende programmer i pakkebehandleren; årsaken er å forhindre at systemet blir ustabilt(nye versjoner er ikke testet nok). Når ny versjon av Ubuntu kommer vil denne ha siste versjon av programmet(som kan være litt kjipt hvis "viktige" programmer kommer som ny like etter at Ubuntu er sluppet).

Du kan derimot legge til siste versjon selv dersom du ønsker det(og kan leve med eventuelle problemer det kan føre til). Vanlig å laste ned *.deb filer fra getdeb(installeres likt en *.exe fil i Windows), eller at man legger til pakkebrønn for det aktuelle programmet slik at man både kan oppdatere og oppgradere via pakkebehandleren. Jeg har bla. lagt til pakkebrønn for VLC.

Dette står som motsetning til en såkalt rolling release, som bla. Arch, hvor man fortløpende oppgraderer både programmer og systemet til siste versjon. Begge løsninger har sine fordeler og ulemper.

Når jeg bruker Firefox, er skriften på enkelte sider (bl.a. diskusjon.no) veldig liten og tynn, slik at enkelte tekster blir vanskelige å lese. Hvordan endrer man på dette?
For at en nettside skal vises «korrekt» så må operativsystemet ha de skrifttyper som nettsiden bruker. Har man ikke riktig vil siden vises med en alternativ.

Gå til Synaptic og installer pakken ttf-liberation, gå deretter til Firefox > Edit > Preferences > Content og velg serif som «Default font». Det er også mulig å installere Microsoft sin Times New Roman men serif er like god. Etter at du har gjort det vil det vises som du er vant til.

De jobber med at nettleseren selv(som Opera, Firefox, Chrome osv.) skal ha innebygget skrifttyper slik at nettsiden kan vises slik som nettsiden er ment som, løsrevet fra hvilke skrifttyper brukeren selv har installert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...