Gå til innhold

Skade coating på filter

Anbefalte innlegg

Jeg skulle montere et nytt Hoya Super HMC UV-filter på mitt 24-105-objektiv, men klarte få noen flekker på det - antagelig noen fettflekker eller noe. Prøvde å tørke det vekk med en mikrofiberklut, men fikk det ikke vekk - selv om jeg "blåste litt damp" på det med munnen.

Måtte til slutt til med Eclipse renseveske.

Ble litt nervøs for at jeg kanskje kunne ødelegge coatingen på filteret siden jeg styrte litt på. Er det noen mulighet for å ødelegge coatingen på disse filtrene? Ville jeg i tilfelle sett at jeg ødela coatingen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Coating på filter er mye svakere enn på objektivene. Så det er fint mulig å ødelegge, men skal litt til - tåler nok mer enn du tror. Hadde vært mer bekymret for å løpe rundt med et bra objektiv som 24-105mm (Canon?) og ødelegge det optisk med et UV-filter foran (uten å starte den diskusjon igjen).

Lenke til kommentar

Men ville jeg sett hvis coatingen var skadet? Det hadde antageligvis vært flekkvis da - antar at jeg ikke hadde fått tørket av hele coatingen.

Når jeg holder filteret opp mot lyset, så ser det ut som om det er litt reflekser av grønt og blått i det. Ser ut som om det er OK.

Men som du sier - det er kanskje det beste å bare droppe hele greiene. Jeg er jo ganske forsiktig med objektivene mine...men de andre i familien derimot...

Heldigvis har jeg et 20D som jeg har kjøpt en 18-55 IS til som de kan bruke :)

Endret av steinrr
Lenke til kommentar
Men ville jeg sett hvis coatingen var skadet? Det hadde antageligvis vært flekkvis da - antar at jeg ikke hadde fått tørket av hele coatingen.

Når jeg holder filteret opp mot lyset, så ser det ut som om det er litt reflekser av grønt og blått i det. Ser ut som om det er OK.

Men som du sier - det er kanskje det beste å bare droppe hele greiene. Jeg er jo ganske forsiktig med objektivene mine...men de andre i familien derimot...

Heldigvis har jeg et 20D som jeg har kjøpt en 18-55 IS til som de kan bruke :)

Behold UV-filter til andre i familien som må ta på glasset (noen er bare konstruert slik at de må ta på glass). Ser du ikke skader i coating med øynene så vil det aldri vise på bildet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...