Gå til innhold

Kjørelærer vs. vekter

Indigoo

Anbefalte innlegg

Hei! :)

Jeg sliter for tiden med utdanningsvalget mitt... Har kommet inn på Trafikklærerhøgskolen, men har litt mer lyst til å bli vekter. Det er noe som har vært drømmen min i mange år.. ..men samtidig har jeg hatt lyst til å bli trafikklærer. :ermm: Lønnen til trafikklærere er vel mye høyere, men lønnen er vel ikke det viktigste.. Noen som har noen smarte tips/råd/innspill? Noen som har erfaringer fra noen av yrkene? Hvordan er det å jobbe som vekter som fast jobb? (om man ser bort i fra lønnen)

Bør ta et valg i løpet av de neste dagene, da jeg i såfall må si ifra meg skoleplassen... :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gjør det du har mest lyst til.

Jeg har selv gått trafikklærerskolen for ørten år siden, og kan varmt anbefale den, men det hjelper lite hvis du egentlig har lyst til å gjøre noe annet.

Alternativt kan du gå for trafikklærerskolen, og skaffe deg deltidsjobb som vekter mens du studerer.

Lenke til kommentar

Vekter kan være utrolig mye forskjellig. Det kan være bomstasjon, stasjonær vekter, mobilvekter, sentervekter, flyplass,verditransport havna, miljøtjeneste, vakthold, osv. Men det som går igjen er at du har lite ansvar,påvirkning og innflytelse. Du blir fortalt hva du skal gjøre, så gjør du det: Det er lite variasjon innenfor hver ting og du gjør gjerne det samme dag ut og dag inn. Jobbet bla på flyplass og ikke uvanlig å måtte sitte 8 timer på en stol for f.eks å passe på en dør, for stor sprekk mellom to vinduer i forhold til krava osv... Eneste jeg kan tenke meg og har hørt er interessant er mobilvekter. Disse har litt større frihet og litt mer variasjon. Men samtidig er det da mye mer å gjøre, mindre pauser, mye nattarbeid osv. Vekter er spennende og gøy en liten stund, men er en grunn til at det er så mange unge vektere. Folk som ønsker å gjøre noe fornuftig med livet sitt velger ikke dette yrket. Etter noen år blir det dørgandes kjedelig og du føler du ikke får hverken ansvar, innflytelse og dårlig betalt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...