Gå til innhold

Jobber og muligheter uten utdanning


skyhawk

Anbefalte innlegg

Jeg visste ikke helt hvor jeg skulle poste denne, men mener det er riktig å poste denne her.

 

Sitter i en liten sitasjon hvor jeg prøver å finne ut hva jeg vil drive med framover i arbeidslivet.

Jeg er en 19 år gammel gutt som for tiden jobber fulltid i en dagligvarebutikk. Jeg var på god vei til å utdanne meg som maler, da jeg etter 4 mnd i læra fant ut at dette ikke var noe for meg. Jeg måtte fort finne meg en ny jobb etter dette grunnet stor bilinteresse som krevde sine penger. Å etter at jeg fikk meg fulltidsjobb i denne butikken, gikk ting fort ene etter det andre. I dag leier vi en stor og fin leilighet, jeg har et billån på en relativt ny bil og venter en liten sønn. Vi har også planer om å ta opp en boliglån senere når min samboer er ferdig utdanna.

Det har vært helt greit å starte med denne jobben, har hatt helt ok betalt (ca 240 i året) noe som er relativt greit for min alder og at jeg ikke har hatt noe arbeidserfaring fra før av. Men jeg har fått brukt tia litt mens jeg har jobba der å tenkt litt på hva jeg kan drive med framover.

 

Som dere sikkert skjønner, så er det veldig vanskelig å snu på ting i den livssituasjonen jeg er i nå. Husleie skal betales, bilen skal repareres, sønnen skal oppdras, mat skal handles. Det krever tid og det krever fulltidsjobb. Det jeg mener er at det er ikke bare bare å starte med noe utdanning igjen nå. Ikke har jeg tid eller råd til det, men heller ikke motivasjon, noe jeg stort sett aldri har hatt.

 

Så, med bakgrunn av det jeg har skrevet over, lurer jeg på hva mine muligheter er av jobber i arbeidslivet. Både nå i dag og i årene framover. Jeg vet at alt handler om å bygge seg oppover.

Av aktuelle yrker, pr dags dato, har jeg sett for meg postbud(for Posten)/budbil, lagerjobber, bilklargjører, søppeltømmer, renhold etc.. Såklart, alle jobbene har et "lavstatus" ved seg, men det er ikke noe jeg kan bry meg om i min situasjon. Er det andre ting jeg kan drive med? Hørt at søppeltømmere tjener veldig fett, men har hørt noe om at det krever utdanning?

Hva er lønna i de forskjellige yrkene?

 

Jeg lurer også på om jeg kanskje bør ta kurs og sertifikater for å kompansere med lite utdanning. Jo mer jeg kan referere til på CVen, jo bedre. Har vurdert å ta lappen på blandt annet gaffeltruck, noe som låser opp for mange lagerjobber. Er det noe å satse på?

 

Helst seriøse svar, ikke nedlatene kommentarer og de greiene der.

Takk :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det står respekt av at du ikke er "for fin" til å ta "lavstatusjobber". Det er veldig vanskelig å si, men jeg tror at hvis jeg var deg så hadde jeg funnet ut hva du interesserte deg for og hva du er god i. Så hadde jeg prøvd å få en fot innenfor bransjen der på et vis, og tatt ting derifra. Noen kurs eller sertifikater som du nevner kan sikkert gjøre deg mer attraktiv som arbeidstaker avhengig av hva det er du sikter deg inn på. Dette var litt vagt, men uansett, lykke til.

Lenke til kommentar

Giddaløs og uten utdanning..

Liten vilje..

 

kjenner meg igjen her

 

Men hvertfall du må tenke på hva du vil jobbe med i fremtiden..

For helt ærlig du vil vel ikke være søppeltømmer i 10år?

eller jobbe på lager til du er 40?

eller sitte på kiwi i lang tid?

 

+ du må ha klc lapp for å kjøre lastebil-

og tru meg lastebil yrket er bortkasta..

+ det koster 30tusen for klc..

 

Det beste er vel en jobb i industrien..

altså produksjon av noe lignende..( ikke matvarer og sånt)

 

Som du nevner korte kurs og sertifikater er bra å ha vis du mangler utdanning..

Lenke til kommentar

tralala111: Nei jeg sier ikke at jeg vil være søppeltømmer i 10 år framover eller jobbe på lager til jeg er 40, men noe må man drive med å et eller annet sted må man "bygge" seg vidre oppover. Butikkjobb 1 år kanskje 2, ok videre, kanskje lagerjobb neste med gaffeltruck lapp. Erfaringen fra lagerjobben og å ha mulighet til å kjøre truck trekker jo uansett positivt med, hvertfall hvis jeg har lyst å fortsette innenfor lager/transport.

 

Men, søppeltømmer er faktisk noe jeg vudrerer å finne ut litt mer av. Har hørt de har relativt solid lønn + veldig kjekke arbeidstider hvis man er glad i å stå opp tidlig på morran. Viktigste som jeg mener er at man trives i jobben og har en brukbar lønn man kan leve av. At det er morsomt har egentlig, i bunn og grunn ikke noe betydning for meg. Man skal jo tross alt ikke leve for jobben, man skal leve av jobben. (Selv om noen gjør det motsatte)

 

Herr Brun: Nei, jeg er egentlig ikke noe selgertype av meg. Jeg prøvde meg som telefonselger i en sommer for noen år siden, og det var absolutt ikke noe for meg. Ikke at det kan sammenliknes med salg/handel generelt, men det er egentlig ikke noe jeg kunne tenkt meg. Men, mulighetene er jo der.

Endret av skyhawk
Lenke til kommentar

det er da stor etterspørsel etter folk med kl C OG E!

Har man G8 og ADR så står man veldig høyt på ønskelisten oss mange.

 

Kjøer man langtransport og med litt erfaring tjener du bra. Men ikke i forhold til de timer du bruker i bilen. Men ei årslønn på 400++ så har man jo mulighet og legge litt av for og ta videre utdanning når det er mulig i økonomien!

 

Og jeg vil anbefale deg og prøve og få deg tid og ta generell studiekompetanse, du kan jo bruke 1, 2 eller 3 år eller enda mer. Det viktigste er jo og legge et godt grunnlag til videre muligheter. Korte greie utdanninger på høyskole må jo la seg gjøre. Feks kjøreskolelærer utdanningen. Hvis det er noe du kan tenke deg.

 

Men som sakt, jeg vil på det aller sterkeste råde deg til og ta generell studiekompetanse!

Og husk du får lån og stipend når du studerer, samt du får ekstra tillegg når du har barn. Så kanskje når samboer er ferdig utdannet at det lar seg gjøre og ta studie for deg da?

 

Lykke til uansett.

Ps så det søktes etter maskinoperatør for en plasmakutte maskin, årslønn på 400.000 kr.

 

Et annet tips er og jobbe som fisker litt, tjene opp litt pengero og ta kurs og utdanning slik du kan få en mer familievennlig jobb etterpå.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

For å si det slik.

Du får ikke jobb som fisker når du vil..

ikke er det lett å få en slik jobb heller,slik mange trur...

 

Å kjøre trailer er slitsomt.. er du uoppmerksom et øyeblikk så risikerer du en ulykke.

Ogja man blir lei av det fort.. mye stress

+ lappen koster flesk...

har prøvd selv,og på vinterstid så er det katastrofe.

Unner ingen en slik jobb..

Lenke til kommentar

Selv nå i nedgangstiden i fiskerinæringen er det da pokker ikke vanskelig og få seg jobb!

Bare man har imo40 og legesjekk og klar til og dra ut på 1-6 dagers varsel så får du deg fort en tur ut. og med en tur ut får du fortere flere turer ut. Og som regelt får man fort fast jobb hvis man gjør en meget god jobb og ikke klager!

 

Så det at man ikke får seg lett jobb som fisker er bare tull!

Behøver ikke kjenne noen som kjenner noen osv. Men det hjelper på for de som har bekjentskap.

 

Og når man tar kurset kommer man i kontakt med mange fiskere og man får seg fort jobb etterpå er nå min erfaring.

Lenke til kommentar

Jeg skal gi deg den beste motivasjonen du kan få. Når samboeren din er ferdig utdanna og tjener dobbelt så mye som deg og er lei av å fø på deg og bære den største delen av utgiftene, sparker deg på hue og ræva ut - da kan du angre på at du ikke gjorde noe mer med livet dit.

 

Det du kan gjøre, er å ta borekurs, det er relativt kort utdannelse, samt at du tjener fett. Det krever at du er mye borte i perioder, men har mye tid hjemme når du har fri. Krever mye av din samboer ...

 

Red.:

http://www.offshoreutdanning.no/kurs/borek...CFUeK3godpy1HrA

http://www.kvasir.no/firmasok?q=bore+kurs

Endret av NikkaYoichi
Lenke til kommentar
Jeg skal gi deg den beste motivasjonen du kan få. Når samboeren din er ferdig utdanna og tjener dobbelt så mye som deg og er lei av å fø på deg og bære den største delen av utgiftene, sparker deg på hue og ræva ut - da kan du angre på at du ikke gjorde noe mer med livet dit.

 

Det du kan gjøre, er å ta borekurs, det er relativt kort utdannelse, samt at du tjener fett. Det krever at du er mye borte i perioder, men har mye tid hjemme når du har fri. Krever mye av din samboer ...

 

Men nå er det slik at det er mye skriving om at det er mange med slike kurs som ikke får seg jobb.

Man må jo ha relevant erfaring i tillegg da. Men er enig at det kan være en lurt og se litt på det.

Endret av Skagen
Fjernet sitat og svar på slettet innlegg.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...