demiurgen Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 Vi har akkurat blitt frastjålet 2 dyre Sony videokameraer og trenger å kjøpe noen nye. Budsjettet er nesten 0 så jeg lurer egentlig på: Hvor bra kameraer trenger egentlig 1. 2. og 3. klasse på media og kommunikasjons linje på en videregående skole?? Kan vi kjøpe 10 kameraer til 1500 kr eller må vi ha slike dyre (30000 kr) kameraer som vi hadde før?? Noen anbefalninger? Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 Kameraer til 1500,- vil jeg sterkt fraråde. Kameraer med god kvalitet og mulighet for manuell styring av lukker og blender bør dere ha, og da snakker vi gjerne 15000+ Får dere ingenting på forsikringen? Lenke til kommentar
demiurgen Skrevet 28. august 2009 Forfatter Del Skrevet 28. august 2009 Jo, men vi har veldig dårlig forsikring tror jeg. Egenandelen var på mer enn det kameraene koster. Lenke til kommentar
ET! Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 Hvis du er lærer ved mediefag så burde du strengt tatt vite dette selv. Men ja, dere trenger langt bedre kamera enn det du får til 1500kr. Regn 25 000 + gitt at dere faktisk har lærere som er kompetente nok til å lære bort bruk av såpass avanserte kamera. Lenke til kommentar
demiurgen Skrevet 29. august 2009 Forfatter Del Skrevet 29. august 2009 Hvis du er lærer ved mediefag så burde du strengt tatt vite dette selv.Men ja, dere trenger langt bedre kamera enn det du får til 1500kr. Regn 25 000 + gitt at dere faktisk har lærere som er kompetente nok til å lære bort bruk av såpass avanserte kamera. Jeg er lærer i grafisk og web så nei jeg er ikke kompetent til å lære noen som helst å bruke et kamera. Som du kanskje klarte å lese i posten øverst så har vi idag ingen kameraer. Så hvis vi må ha så dyre kameraer så vil ikke elevene få noen undervisning i film før til neste skoleår. Vi får maks 15000 kr å kjøpe utstyr for i dette skoleåret. Lenke til kommentar
2Olav Skrevet 29. august 2009 Del Skrevet 29. august 2009 Løsningen må være å kjøpe brukt. Du får kun ett brukt kamera i semiproutgaven for 15000 kr.. Men hvis du velger brukt av det som har vært det beste/toppklassen i forbrukerklassen, ga et raskt søk på FINN meg følgende: Alt. 1,Alt. 2,Alt. 3. De to siste er tom. HD-kameraer. Panasonicen filmer i SD (Vanlig standard tv-oppløsning), og har til og med manuell fokusring, som på semipro-kameraer. Var jeg deg, ville jeg saumfart bruktmarkedet framover. Alle disse kameraene kan blant annet manuellt justere micvolumet, og har mange manuelle innstillinger som du finner på semiprokameraer. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 29. august 2009 Del Skrevet 29. august 2009 Jeg er lærer i grafisk og web så nei jeg er ikke kompetent til å lære noen som helst å bruke et kamera.Som du kanskje klarte å lese i posten øverst så har vi idag ingen kameraer. Så hvis vi må ha så dyre kameraer så vil ikke elevene få noen undervisning i film før til neste skoleår. Vi får maks 15000 kr å kjøpe utstyr for i dette skoleåret. Vel, jeg kan ikke si at det fremgikk av oppstartstråden din. Der stod det bare at dere var blitt frastjålet 2 kameraer, og ikke hva dere har igjen. Jeg kan ikke si noe om hvilken kvalitet, hvilke instillingsmuligheter og andre krav som må stilles til denne type kameraer. Det er helt avhengig av hva som skal læres (og forutsetter at læreren også kan tingene [å lære underveis er neppe en fornuftig stragi]). Se litt på det utstyret dere har på redigeringssiden. Hvilke krav stiller dette til det som skal redigeres? Her er det bl.a. snakk om mediatype og oppløsning. Lenke til kommentar
oddmanil Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 Hvis du er lærer ved mediefag så burde du strengt tatt vite dette selv.Men ja, dere trenger langt bedre kamera enn det du får til 1500kr. Regn 25 000 + gitt at dere faktisk har lærere som er kompetente nok til å lære bort bruk av såpass avanserte kamera. Jeg er lærer i grafisk og web så nei jeg er ikke kompetent til å lære noen som helst å bruke et kamera. Som du kanskje klarte å lese i posten øverst så har vi idag ingen kameraer. Så hvis vi må ha så dyre kameraer så vil ikke elevene få noen undervisning i film før til neste skoleår. Vi får maks 15000 kr å kjøpe utstyr for i dette skoleåret. Canon HV20/30 til omtrent 5-6000. Ok innstillingmuligheter, og enkelt format å redigere. Nei, det er ikke proffkamera. Men topp kvalitet i klassen "vanlige folk". Lenke til kommentar
ThorU Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 (endret) Canon HV20 funker helt fint til medier og kommunikasjon 1., 2. og 3. klasse. Går selv 2. klasse, og selv ikke læreren er god nok til å bruke kamera til 20000++, og langt fra elevene. De elevene som kan det, har somregel eget kamera. Ville heller ha satset på flere enkle fremfor et avansert. På skole er det viktigst å ha nok kameraer til alle elevene. Endret 31. august 2009 av ThorU Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå