Gå til innhold

Ingen fremgang i Pull-ups!

Anbefalte innlegg

Har trent siden Mars nå, og øket i alle øvelser utenom pull-ups. Mine første treninger klarte jeg 2-3, nå er jeg i 3, kanskje 4 hvis jeg er heldig.

Jeg har hatt fremgang i stangroing, nedtrekk, sittende roing med kabel, men jeg får ikke til pull-ups!

Hva kan være feilen? Er det noen teknikkfeil som er vanlig å begå? Eller er kanskje problemet at hver pull-ups serie blir failure?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hmm, du kan prøve å kjøre litt variert grep eller kjøre med progresjon.

Det finnes flere videoer på youtube om hvordan øke i pullups osv.

Kan sette opp et kjapt program:

antall reps:

1,1,1,1

1,2,2,1

2,2,2,2

2,3,2,2

2,3,3,2

3,3,3,2

3,3,3,3

4,3,3,3

5,3,2,2

6,3,2,2

Lenke til kommentar

Den beste måten å trene pull ups på er å ta pull ups med vekter mellom beina. Start med f eks 1 kilo lodd/vekt som du fester med sele rundt livet, så tar du 3 serier med f eks 3 pull ups(i ditt tilfelle). Etter 1 uke, så kan du gå opp til 2 kilo vekter, osv osv. Når du er oppe på for eksempel 3 pull ups med 5 kilo, så kan du starte forfra igjen med 1 kilo, bare denne gangen tar du 4 eller 5 pull ups for hver gang.

Latissimus dorsi og biceps som du bruker under hang ups, er som alle andre muskler, de må belastes med vekter for å få framgang. Ved å bare bruke kroppsvekt får du veldig sakte framgang i treningen din.

Lenke til kommentar

Godt mulig at du bare må presse deg hardere.. En annen ting er å hoppe opp på når du ikke klarer mer.

Når jeg begynte i millitæret, klarte jeg kanskje 4, tok hver dag (av og til to ganger daglig) og tok så mange jeg klarte. Etter 6 uker, klarte jeg 13, nesten 14 ;)

Ikke la psyken ta over ;D

Lenke til kommentar
Har gjort det siden Mars. Men fortsetter såklart med de øvelsene med tung belastning.

Bra, basisøvelser er veien og gå. La det få litt tid. Pullups er en tung øvelse. I tilegg er det viktig og få i seg nok mat og næringsstoffer. Spesielt proteiner.

Lenke til kommentar

Du kan jo kjøre nedtrekk med bredt grep (nesten samme som pull-ups) Vær sikker på å gjøre øvelsen skikkelig, så ta heller litt lav vekt.

Det som også er greit, er å få trent vingene. Så bruke cross-cables og ... ehmmm. flakse med hendene :p Start posisjon står du med armene rett ut, så fører du de med strake armer ned til hofta, gjerne litt bak rygg (uten å flytte på hoftene) Jeg merket stor fremgang i både vinger og pull-ups når jeg kjørte den øvelsen.

Lenke til kommentar

Mine råd (har gått fra 6 til 22 chins på 1 år med følgende opplegg):

- Tren chins 2-3 ganger i uka.

- Fokuser på flere sett (gjerne 5-10 sett) og ikke kjør deg til failure. Om du kan greie hold deg 1-2 reps under ditt maks antall.

- Kjør øvelser som stangroing (fortrinnsvis pendlay og ikke yates) og hantelroing, nedtrekk, sittende roing osv.

Kan sette opp et forslag ut ifra dine forutsetninger som ligner opplegget jeg kjørte:

Dag 1:

5 sett med 2 reps overhåndsgrep

Dag 2:

Stangroing 3x5 med ei vekt du greier med god teknikk (prøv ut pendalyvarianten da den har større carryover til chins enn yates)

Sittende roing 3x10 reps (jobb med å dra skulderbladene bak og ned)

Dag 3:

5 sett med 2 reps underhåndsgrep

Etter et par uker kan du prøve å øke en reps i chins, etter 2 nye uker øk en reps til. Når du er oppen på en 5-6 reps kan du f.eks henge på 2,5 til 5 kg vekt den ene dagen og gå ned minst et par reps og så jobbe deg oppover :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...