Gå til innhold

Hvordan fikse "NTLDR is compressed" ved boot XP

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg klipper og limer litt fra et annet innlegg jeg har, og legger til litt info, da emneteksten på det tidligere innlegget ikke er dekkende nok.

Jeg har ødelagt maskinen, og jeg forsøker å boote en USB harddisk hvor jeg har klonet C:

Jeg har lagt til USB hard disk som øverste alternativ i BIOS.

Når jeg forsøkte å boote via USB-disk, så får jeg - etter å ha valgt USB-disk - følgende feilmelding:

"NTLDR is compressed. Press CTRL+Alt+Del to restart"

Etter diverse søk på nettet, har jeg forsøkt følgende:

1. Reparasjon av Windows. Etter reparasjon skrevet følgende:

cd \

attrib -c ntldr

exit

Problemet med denne "aksepterte" løsninger fra diverse nettkilder er at den gir responsen:

"Ugyldig bryter - - c"

Er det ikke et vanlig minustegn som skal foran "C" ?

2. Forsøk 2 i Dos:

cd i386 på C:

compact /u ntldr

Jeg får beskjed om at filen har blitt suksessfult dekomprimert.

Ingen endring ved boot

3. Forsøk 3

Jeg booter Windows på en annen maskin

Jeg kobler til den eksterne disken (X: som inneholder klonet C: fra ødelagt maskin)

Via DOS muligheten under Windows grensesnittet utfører jeg:

compact /u X:/i386/ntldr

Jeg får beskjed om at filen har blitt suksessfult dekomprimert

Jeg starter USB driven mot den ødelagte PC, og igjen - dessverre - kommer samme feilmelding:

"NTLDR is compressed. Press CTRL+ALT+DEL" to restart, SELV OM jeg nettopp har decrompressed den

Hva bør jeg gjøre nå? Noen som har erfaring med dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du er uansett problematisk å få bootet Windows fra USB, hvis du kommer videre så vil du bare få blåskjerm. Windows vil laste sin egen USB driver mens den leser fra disken, og det går jo ikke så bra.

Kan du ikke koble den disken på internt?

Du mener at jeg fysisk tar ut HD fra den eksterne driven og setter den inn i maskinen istedenfor den som allerede er det?

Jeg skiftet ut hd på den gamle laptopen min. Det gikk greit.

Jeg ser imidlertid 2 umiddelbare problemer:

1. Den eksterne er en MyBook fra WD, og det er ikke noen skruer eller lignende i den. Da må jeg vel bryte den opp?

2. Den interne er på 80 GB, men den eksterne er på 500 GB. Er det ikke noe med at maskinen er bygget for å håndtere hd'er opp til et visst nivå, slik at jeg kan risikere at den ikke aksepteres?

...eller var det noe annet du mente?

Lenke til kommentar

Den kan også kobles i tillegg til den som allerede er der.

MyBook har en skrue i et hjørne, den er gjemt under en klistrelapp. Det er dog noe vanskelig å komme videre, plastikken må bendes på en spesiel måte.

Det finnes ofte guider på nett hvordan slike ting gjøres. http://www.ransackery.com/western-digital-...ecover-data.htm

Tror ikke det blir noe problem med hardware og størrelse, det er mest software som gir de problemene du tenker på.

Jeg antar at en 500 GB MyBook inneholder en PATA (IDE) disk, ikke SATA.

Lenke til kommentar

Som hårek sier, å boote fra den cloned disk, er noe du må la være å prøve deg mer på.

Det er ikke så enkelt å forstå, hva det du har prøved deg (dos commando) på, skulle føre til.

Commandoer er feil i utgangs punkt, og uten menning.

Å bruke det (-) som prefix i i en helt annet sammenheng kombinert med bryter er dog mer naturlig. Men har ingeting å tilby for deg, i denne sammenheng.

-å utføre compact /u for en ntldr i en \i386 folder, hva det skulle helpe til? nada!

Men siden du nevner at du har en i386 folder i den cloned disken din, så har du mulighet

å installere windows på din maskin, slik at du går gjennom det først.

Det vil ikke løse noe annet problem, enn at du installerer Windows og du ser at maskinen fungerer.

Med det som basis, deretter, vil du kunne prøve å se muligheten for å få ting på plass igjen.

Du vil komme til mange utførdringer underveis, og alt det vil gi deg rettninger for hva du skal utføre.

Det er mange alternativer, for å få information du har fra det externe disken inn til ny C:\ igjen, men ingen facit.

Litt information om hva den cloning du har utført er, dvs hvordan ser ut ting på den extrne disken din?

Hva er du mest interresert å få til egentlig? Alt slik det var? instillinger dine i en ny installasjon, osv, osv?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...