Gå til innhold

Dobbel Xeon eller i7?

ixux

Anbefalte innlegg

Da går jeg for det. Så får jeg litt extra til hovedkort også. Men må jeg ha nytt minne, DRR3? I så fall, hvor mye? Og hvilken? (Det er vel ikke riktig å ta det opp her, men dere får svare hvis dere vil)

Endret av ixux
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet man ikkje om man har brukt for en ting, så har man mest sansynlig ikkje brukt for det heller. Jeg ville faktisk tro at èn i7 på over 3ghz vil holde for deg :)

Holder ikkje èn i7, så går man for Gainestown chipset som er dual socket for i7.

Sammen med 24 gb ram så bør det dra det meste av videoredigering. Bare husk på at harddiskene lett blir flaskehals med videoredigering. Dermed kan du jo gjøre som f.eks med og ha 2 array med over 1GB/s lese hastighet på samme maskin, slik at diskene holder følge :)

Jeg kjører SSD til os og sas til mellomlagring :)

Noe sier meg at du bør ha et heftig budsjett for å fullføre dine våte drømmer ;)

Lenke til kommentar

Jeg har allerede to SSD med installert Windows på ene og Ubuntu på andre.

Eller så har jeg en 80GB server-disk som jeg ikke trengte i serveren min, som jeg satt inn i PCen.

Vel, jeg har ikke så veldig heftig budsjett, men det er mye dette jeg bruker penger på.

Endret av ixux
Lenke til kommentar

http://www.nextron.no/main.php3?PI=composeinfo&CID=22036

Dette er en god start for hva en kan trenge :)

Noe sier meg at du ikkje vet hva ting koster. Dermed ikkje vet at en dual i7 vil koste mere enn det smaker.

Alltid greitt å komme med et ca budsjett, ellers blir det vakselig å vite om du skal ha et profft video system til 60k eller om du skal ha et greitt videosystem til 15k :)

Lenke til kommentar

Har som sagt fulgt med lite i det siste, har bare kjøpt disker til server, TV og litt slikt.

Budsjettet kommer litt ann på hva jeg trenger. Kan kjøpe litt etter litt også, men kjøper jeg ny prosessor, må jeg vel kjøpe nytt hovedkort og RAM med det samme. Men la oss si kanskje 15 000,- på oppgraderingen. Kan KANSKJE strekke meg til 20 000,- hvis det er noen betydelige oppgraderinger.

Endret av ixux
Lenke til kommentar

Legg heller penger i et par solide skjermkort, fremfor å investere i med overpriset og til formålet unødig server-hardware. Både Photoshop og Premiere CS4 kan utnytte GPU akselerasjon. En i7 prosessor på et X58 med 3x ATI 4890 kort (a 1500 kr stk) vil nok håndtere dette bedre enn dobbel Xeon med tregt ECC-minne.

Lenke til kommentar
Legg heller penger i et par solide skjermkort, fremfor å investere i med overpriset og til formålet unødig server-hardware. Både Photoshop og Premiere CS4 kan utnytte GPU akselerasjon. En i7 prosessor på et X58 med 3x ATI 4890 kort (a 1500 kr stk) vil nok håndtere dette bedre enn dobbel Xeon med tregt ECC-minne.

Nå skal det sies at gpu akselrasjonen er begrenset i photoshop. Man kan f.eks ikkje bruke gpu til å sette på forskjellige filtre.

GPU delen er vel mest til 3d greiene i photoshop. Jeg er ikkje ekspert, men jeg har iallefall cs4 :)

For meg kan det virke som mange tror at siden CS4 støtter gpu akselrasjon, så tror mange at gpu brukes til ALT i photoshop.

Vær så snill å si ifra om dette jeg sier er galt eller riktig. JEg bruker bare photoshop til enkle ting selv. Ikkje noe ekspert.

Eksperter på photoshop! Hvor er dere? :D

Lenke til kommentar
såvidt jeg har oppfattet så bruker PS også gpu når man zommer, dette gikk mye tregere den gangen jeg måtte ty til å bruke mitt gamle x800gt kort isteden for 8800gts (g92)

Dette har ikkje noe å si med 3ddelen av gpu iallefall. Kun 2d ville jeg tro.

EDIT:

GPU Accelerated Features in Photoshop CS4 and Bridge CS4

Below is a list of the Photoshop CS4 and Bridge CS4 features that are accelerated by a GPU. To read more about these features, see "GPU accelerated features in Photoshop and Bridge CS4" (TechNote kb405745).

OpenGL/GPU features in Adobe Photoshop CS4 are:

Smooth Display at ALL Zoom Levels

Animated Zoom Tool

Animated Transitions when doing a One Stop Zoom

Hand Toss Image

Birdseye View

Rotate Canvas

Smooth Display of Non Square Pixel Images

Pixel Grid

Move Color Matching to the GPU

Draw Brush Tip Editing Feedback via GPU

3D GPU features include:

3D Acceleration

3D Axis

3D Lights Widget

Accelerated 3D Interaction via Direct To Screen

GPU features in Bridge CS4 are:

Preview Panel

Full-screen preview

Slideshow

Review Mode

gpu in bridge...

http://kb2.adobe.com/cps/405/kb405745.html

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Si det. Synes uansett det ikke krever allverden å jobbe i Photoshop bare man har nok minne, selv når man sitter å jobber med 12mpix-bilder. Er det ikke en 64-bit utgave ute til Vista 64 (som sikkert fungerer fint på Win 7 64 også?) så man får håndtert mer enn 2-3GB minne på en brukbar måte? Men jeg har ikke troen på at man trenger mer enn 8 virtuelle kjerner (normal Core i7) for å redigere litt bilder...

PS: Hva med GPU akselerasjon i Premiere CS4? Det er jo film som er tungt og fælt å jobbe med!

Endret av Misantropen
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

hvordan er det et svar?

Dobbel Xeon eller i7?

i7 gulftown blir iallefall billigere enn et dualsocket system. Single socket kan man overklokke og er mye billigere enn dualsocket hovedkort.

Altså jeg ville ha valgt i7 gulftown over dobbel xeon. Dualsocket hovedkort har en tendens til å ikkje passe inn i noen kabinetter også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...