Gå til innhold

Dobbel Xeon eller i7?

ixux

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg skal oppgradere den ene PCen min om ikke så alt for lenge. Jeg skal det oppdatere den med nytt hovedkort og prosessor. Og det jeg da lurer på er om dobbel Xeon prosessor eller i7 er best til mitt bruk.

Jeg bruker flere tunge programmer som står på i lang tid. Det burde gå an med litt 3D grafikk, f.eks. Google Sketchup og liknende. Jeg driver også med bilderedigering med Photoshop og videoredigering med Premiere, overføring av mange filer til og fra serveren min. Jeg driver alt i alt med mange tunge oppgaver, og PCen står på i lengre tid av gangen. Det meste trenger kke veldig mye grafikk, men noe. Vil helt at ikke prosessoren skal bli alt for varm og treg etter lang tid.

Så det jeg lurer på da er hvem jeg burde velge. Har tenkt til å påkoste den en del siden det er hovedmaskinen min.

Takk for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jeg klar over. :) Det blir jo litt dyrere det og, men trenger den ytelsen jeg kan få.

Siden Xeon er laget hovedsaklig for serverbruk (etter hva jeg vet) så ville jeg kanskje trodd at den var best for meg. Men jeg har dessverre fulgt med så alt for dårlig i det siste.

Lenke til kommentar

Beklager, tok nok feil der. Ser ut som om de nyeste Xeon har gått over på 1366, du har helt rett. Uansett, i7 vil holde rikelig for de fleste som driver med de oppgavene du beskriver, men hvis du vil bygge et skikkelig beist tar du 2x Xeon.

Det at det finnes HK til sokkelen som støtter dualsocket betyr ikke nødvendigvis at alle CPUer gjør det.

Endret av SkoMedHull
Lenke til kommentar

Jeg tror jeg går for 2xXeon. Jeg gjør MYE mer enn beskrevet, pluss at jeg har en tendens til å "glemme" å stenge programmer. Da blir det ofte tungt til slutt. hehe.

Men hvem Xeon burde jeg gå for da, noen forslag?

Endret av ixux
Lenke til kommentar

Disse prosessorene er på et relativt høyt prisnivå, og når man i pc-verden begynner å komme opp i pris er den vonde virkeligheten at jo mer ekstra man betaler jo mindre ekstra ytelse får man. Det mest fornuftige med tanke på ytelse/pris vil være å kjøpe de billigste quad-core xeon på LGA 1366. Noe dyrere blir litt tullete(men kan jo fremdeles være artig).

Lenke til kommentar

Xeon w3520 er den samme cpuen som Core i7 920. Så det finnes jo xeon prosessorer som er "i7", eller ihvertfall nehalem. Er ikke helt 100% sikker på om denne fungerer i ett dual cpu hovedkort men

Endret av wim
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...