Opelmekk Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 (endret) Hei Man kan søke og få dispensasjon fra 18årskravet om å bære våpen. Vet om en som fikk dispensasjon fra 16årskravet til opplæringsjakt. Det eg lurer på er om det er mulig å få dispensasjon fra 18årskravet til å ta førerkort klasse B dersom man trenger det i samband med jobben? noen som har hørt om slike saker før? eller noen som i det hele tatt har søkt? MVh Ole Endret 28. august 2009 av konfirmant Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 Har aldri hørt om det, og tviler på at det i det hele tatt går. I så fall kunne jo så og si alle søkt... Lenke til kommentar
Trafikkstudenten Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 Nei, det går nok ikke... Vegtrafikkloven er ufravikelig på det punkt. I tillegg er det slik at førerkort som er ervervet i land med lavere minstealder for førerrett anses ikke som gyldig i Norge før man har oppnådd minstealder for førerrett i tilsvarende klasse i Norge. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 Unntak måtte i så fall bli vedtatt av Stortinget... Fat chance. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 10. september 2009 Del Skrevet 10. september 2009 jeg har slettet litt off topic fra tråden. hold dere til saken gutter og jenter. Lenke til kommentar
GeirG Skrevet 10. september 2009 Del Skrevet 10. september 2009 Finnes det i det hele tatt firmaer som ansetter 16-17 åringer i en jobb hvor de helst skulle kunne kjørt bil? Ja ja.... Tviler på at det går. Håper iallfall ikke det. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 11. september 2009 Del Skrevet 11. september 2009 Finnes det i det hele tatt firmaer som ansetter 16-17 åringer i en jobb hvor de helst skulle kunne kjørt bil? Ja ja.... Tviler på at det går. Håper iallfall ikke det. det må vel bli noen av lærlingene som bare går to år videregående det... Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 12. september 2009 Del Skrevet 12. september 2009 Trenger du transport, ta lappen for noe du er gammel nok til å kjøre. Moped eller lett motorsykkel. Sistnevnte anbefales framfor førstnevnte. Lenke til kommentar
Opelmekk Skrevet 12. september 2009 Forfatter Del Skrevet 12. september 2009 Finnes det i det hele tatt firmaer som ansetter 16-17 åringer i en jobb hvor de helst skulle kunne kjørt bil? Ja ja.... Tviler på at det går. Håper iallfall ikke det. det må vel bli noen av lærlingene som bare går to år videregående det... Nettopp Lenke til kommentar
HValder Skrevet 12. september 2009 Del Skrevet 12. september 2009 Du må nok holde deg til moped/lettsykkel. Moglegheit til å ha litt last på ein ATV evt. Lenke til kommentar
1915 Skrevet 13. september 2009 Del Skrevet 13. september 2009 Du må nok holde deg til moped/lettsykkel.Moglegheit til å ha litt last på ein ATV evt. men med mopedlappen har man ikke lov å kjøre større atv enn 50 kubbikk. med billapen er det ubegrenset Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 13. september 2009 Del Skrevet 13. september 2009 Man bør slutte å oppfordre til å ta mopedlappen. Den har bare blitt mer og mer omfattende, så du gjør deg selv en stooor tjeneste ved å bare gå rett over på lett MC med en gang. Forskjellen er mindre enn den var før, siden mopedlappen er blitt så mye strengere. Og du får bedre ytelse og høyere fart. Jeg forstår ikke hvorfor alle tar mopedlappen. Lett MC er jo så mye bedre. Jeg gjorde selv den feilen. Nå som jeg er kommet i tidsklemma, angrer jeg fælt. Alternativene mine er en forurensende og dyr bil, og en moped som ikke kan gå lovlig fortere enn 45. Skulle gitt mye for å bytte den inn i en MC. Høyere fart er tryggere sålenge du ikke er alene på veien. Dessuten blir vel mopedene trimmet uansett, så du kan like gjerne gjøre det på den lovlige måten. Ta lett MC og kjøp en skikkelig sykkel. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå