Gå til innhold

Begrenset save game i DoomIII?


Anbefalte innlegg

artikkel

Carmack said that the team is debating the way that Doom 3's save system will work. He didn't give any specific clues but said that it may be significantly different from what players are used to in previous id games. Given that in past games you were allowed to save anywhere, perhaps the company is considering a between-missions limitation for saving in the new game.

 

Dette er noe jeg støtter. Dette øker vanskelighetsgraden ganske stort med at man må spille levele helt ut og så save i stede for å være avhengig av Auto-save som man bare trykker i tider og utider.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et mye bedre alternativ er at man kan lagre når man vil, men med et begrenset antall ganger. Antall ganger kan varieres etter vanskelighetsgrad... Dette opplegget med at spillet bestemmer når du kan save er en fordømt utting og noe konsol-markedet prøver å påtvinge oss pc-brukere!

Lenke til kommentar

Håper ihvertfall at de holder seg til en ting, enten save mellom missions, eller begrenset antall saves når du selv ønsker det. Det verste jeg vet er når jeg nettopp har brukt en begrenset save, for så å gå noen meter frem til der spillet selv setter en auto-save. DET er tåpelig opplegg.

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke problemet, dette vil forlenge spillet en del, og gjøre det vanskeligere. Men jeg håper at det ikke går for lang tid mellom hver gang det saves. Det er egentlig en lei tendens å kunne save hvert minutt, rundt hvert hjørne.

Lenke til kommentar

Det er kanskje greit med *litt* begrensning av save-mulighetene - f.eks. at du ikke kan save midt i en kamp med en 'levelboss'.

 

Det er jo litt teit å misbruke save-løsningen ved å fyre løs 5 skudd, save, fyre løs 5 til for å save igjen osv. istedet for å utkjempe det aktuelle 'slaget' som en helhet. Eller som det skrives ovenfor: Å save absolutt hele tiden bare sånn 'i tilfelle' ødelegger jo mye av flyten i spillet.

 

Men jeg synes at man skal kunne lage før og etter vanskelige områder i spillet. Å måtte spille seg gjennom 15 minutter med plankekjøring på nytt mange ganger fordi du sliter med slutten av levelet er dumt.

Lenke til kommentar
Jeg ser ikke problemet, dette vil forlenge spillet en del, og gjøre det vanskeligere. Men jeg håper at det ikke går for lang tid mellom hver gang det saves. Det er egentlig en lei tendens å kunne save hvert minutt, rundt hvert hjørne.

 

nei er vel ingen som svaer runt gjørne

men at man må save etter vert mission gjør at spiller dør ut etter noen bret er ikke er extremt irriterende å dæ på sluten av et brett du har brukt timer på så må man gjøre alt på nytt "indijana jones eller hva det heter det nye har sånn at du bare saver etter vert mission var ikke mange timene jeg gadd å spille det mere holder å ta samma brett 4 ganger før man er så lei at man omtrent hiver pcn ut av vindu

Lenke til kommentar

Hva med å gjøre slik som i Resident Evil 2?

Der finner du slike fargebånd til skrivemaskiner rundt forbi, så kan du save en gang for hvert fargebånd hver gang du finner en skrivemaskin.

 

Selvfølgelig byttet ut fargebånd og skrivemaskiner med noe annet .. :-S

Lenke til kommentar
Hva med å gjøre slik som i Resident Evil 2?

Der finner du slike fargebånd til skrivemaskiner rundt forbi, så kan du save en gang for hvert fargebånd hver gang du finner en skrivemaskin.

 

Selvfølgelig byttet ut fargebånd og skrivemaskiner med noe annet .. :-S

Det er også en mulighet, men jeg har spilt "The Thing" der man hadde slike boxer der man gikk å savet. Kan ikke si at jeg syns det var så spessielt vellykket.

Lenke til kommentar
Jeg ser ikke problemet, dette vil forlenge spillet en del, og gjøre det vanskeligere.

 

 

Dette er jeg ikke enig i i det hele tatt. Det at man må kjøre et brett hundre ganger fordi man på slutten ikke klarer å hoppe over en kløft synes jeg er idioti. Det er mye bedre å ha et begrenset antall saves, Vietcong er bra der. I Vietcong kan man f.eks ikke save på den høyeste vanskelighetsgraden, og man har ellers begrenset med saves. Spillet saver også for deg på kritiske punkter.

Jeg vil bestemme når jeg skal slutte å spille, og da vil jeg ha muligheten til å kunne lagre når jeg vil.

At det forlenger spillet er bare tull, den måten er en billig måte å forlenge det på, og ideen oppnår stort sett bare irritasjon hos gamere. Skal man forlenge spillet bør det gjøres på andre måter.

Lenke til kommentar

Nå nevnte jeg ikke noe om at du skal kun få lagre hver 3. time eller noe i den duren!! Les hva jeg skriver. Det må være ofte nok til at det ikke blir irriterende. Slik som Resident Evil sitt system f-eks.

 

Dessuten tror jeg brettene til Doom3 ikke blir de største i verden, så et eller 2 savepoints, alt etter vanskelighetsgrad på brettet burde holde.

 

Og tro meg, det er mange som saver rundt hvert hjørne! Jeg er faktisk en av dem som gjør det, hater å gjøre ting om igjen, men i tilfellet med Doom3 har jeg ingen problemer med å drepe samme moinsterene om og om igjen!

Lenke til kommentar
Dette er jeg ikke enig i i det hele tatt. Det at man må kjøre et brett hundre ganger fordi man på slutten ikke klarer å hoppe over en kløft synes jeg er idioti.

Selvsagt, men vi får da håpe og tro at id Software ikke går i den fella. Alternative saveløsninger innebærer ikke nødvendigvis at man mister kontrollen, og blir overlatt til dårlig/tilfeldig leveldesign. Ideelt sett innebærer det bare at man må prøve litt hardere, og begynner å bry seg om å overleve.

 

Jeg hilser i hvert fall nyheten velkommen, vel vitende om hvilken skuffelse det ville blitt om Doom 3 ble for lett. Nei, gi oss en skikkelig utfordring!

Lenke til kommentar
Et mye bedre alternativ er at man kan lagre når man vil, men med et begrenset antall ganger. Antall ganger kan varieres etter vanskelighetsgrad... Dette opplegget med at spillet bestemmer når du kan save er en fordømt utting og noe konsol-markedet prøver å påtvinge oss pc-brukere!

 

Hehe, vet sannelig ikke hva jeg synes er best, med kun et begrenset antall saves har jeg en tendens til å "aldri" bruke de, fordi jeg tenker, "jeg må jo komme meg lengst mulig av gårde før jeg saver, og spare savene til det viktige", men så er jo brettet plutselig ferdig, men ulempen med ferdig oppsatte save-points er jo, det fordømt irriterende, 15 min med planke før en skikkelig vanskelig sekvens-fenomenet. Når man har uendelig med saves, merker jeg atr jeg saver ekstremt ofte, ihvertfall om det går så fort at man ikke merker noe i spillet, men jeg loader så og si aldri, så jeg vet ikke helt hvor mye det hemmer spillinga, men det er jo unektelig litt mer spennende med e begrenset antall da.

 

AtW

Lenke til kommentar

mye tyder på at doom3 vil ha en respawn-funksjon, noe i likhet med system shock 2. dette er sefføggeli rein spekulasjon.. bhah, hvem prøver jeg å lure? det er i allefall slik i alphaen. vel, ordet alpha har vel fått autosensur i disse dager :D så jeg må nok skrive det slik: A_L_P_H_A

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QqZexW9o
Jeg hilser i hvert fall nyheten velkommen, vel vitende om hvilken skuffelse det ville blitt om Doom 3 ble for lett. Nei, gi oss en skikkelig utfordring!

Enig ja. Jeg vet ikke men synes faktisk spill har blitt mye lettere med åra. Enten så er spillene blitt mer folkelige eller så har jeg kanskje litt skills. Håper på det første jeg. Vanskelige spill er det beste som finnes. At du må tenke og ligge halvåken og fundere over hva du skal finne på.

Lenke til kommentar

Greit nok at det gir en utfordning til dere men JEG vil ha valget om å save når jeg vil hvor jeg vil så la heller det med begrensa saves være i vanskeligere vanskelighets grad liksom la lett være vanelig saves så hare dere ikke noe å klage over.

Lenke til kommentar

Det sier jo seg selv at begrensett save games når man vil. Kommer aldri til å fungere... Tenk om man br uker opp alle savene og er ikke halvferdig med spillet. skal man da sitte i strekk å gå igjenom spillet? :p

Save mellom missions må være det mest attraktive.

Lenke til kommentar

Likte godt opplegget i Vietcong... limited saves :) Da må man konse og tenke hardt hele tida. På spill som HL så var det lissom bare å save for hver 10m. Jeg vet at det går ann å ikke benytte seg av quick-save'n, men det er som tjall. Vanskelig å la være..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...