perpyro Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 Jeg synes det er utrolig trist at du ikke leser inkleggene som skrives her og fortsetter som om diskusjonen var forhåndstapet ala intervjuene til Espen Toresen. Flinke eller ikke så er det forskjell på de som skal gjøre jobben som sensor og det trafikkbildet man skal bedømmes etter. Dette har jeg som sagt følt på kroppen og det gjør det hele enda mere meningsløst. Holdningskampanjer, teorioppfriskning til nød ja men oppkjøring definitivt nei. Lenke til kommentar
Jurist Skrevet 28. august 2009 Forfatter Del Skrevet 28. august 2009 Jeg synes det er utrolig trist at du ikke leser inkleggene som skrives her og fortsetter som om diskusjonen var forhåndstapet ala intervjuene til Espen Toresen.Flinke eller ikke så er det forskjell på de som skal gjøre jobben som sensor og det trafikkbildet man skal bedømmes etter. Dette har jeg som sagt følt på kroppen og det gjør det hele enda mere meningsløst. Holdningskampanjer, teorioppfriskning til nød ja men oppkjøring definitivt nei. Jeg hører hva du sier, men jeg synes på ingen måte at du kommer med argumenter for HVORFOR det jeg foreslår er så utrolig sjanseløst, bortsett fra at du synes det er teit å måtte vise at du kan kjøre når du etter egen mening kan kjøre. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 (endret) Jeg mener det er utrolig teit og det kommer absolutt ingenting nyttig ut av det og er det for sysselsettingen sin skyld så kan vi heller sette opp en eller ennen fabrikk i statlig regi med mange manuelle oppgaver. Jeg er av den oppfatning at mange uheldige situasjoner (ulykker/uhell, misforståelser, regelbrudd, farlige situasjoner osv) i trafikken forekommer fordi mange av bilførerne mangler kunnskaper. Bare for å peke på uenigheten så tror ikke jeg mange av ulykkene skyldes manglende kunnskap men manglende holdning. Ta f.eks. rundkjøringer, det er mange som ikke helt kjenner reglene for kjøring i rundkjøringer men de fungerer utmerket forde. Det er heller ikke manglende kunskap som får en sjåfør til og kjøre på rødt, det er heller ikke manglende kunskap som får ungdommer til å ta farlige forbikjøringer der man skviser seg inn mellom bilen forran og den møtende traileren. Den eneste kunnskapen de mangler er kunnbskapen om konsekvensene når dte går galt og det handler om holdninger og intet annet. Sånn litt mere kjøtt på beinet. Endret 28. august 2009 av perpyro Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 Fælt så hårsåre man var på det å faktisk dokumentere egne ferdigheter, da. Hvis det er slik at man umulig blir en dårligere sjåfør etter ti år burde vi jo faktisk kunne stille høyere krav på disse "rep-øvelsene" da? Hvis folk er avhengige av sertifikatet sitt så sørger de vel for at de beholder det? To av tre mener vi trenger fartsgrensen, mens åtte av ti bryter den regelmessig. Hvis man ikke klarer å følge reglene så er vel egentlig ikke førerkortet så viktig? Verdens beste og sannsynligvis billigste argument. Det er klart at alle kan følge reglene. Det som er svært interessant er hvorfor noen ikke gjør det. Jeg stiller derimot spørsmålstegn ved statistikken din. 8/10 bryter fartsgrensen. Javel, hvor skjer så dette? Er det i uoversiktelige 50-soner eller på 4-felts motorvei med latterlige lave fartsgrenser? Jeg tipper sistnevnte for de aller fleste. Norge har 100 km/t på utvalgte veistrekninger som holder høyere kvalitet enn deler av motorveinettverket i Europ. Her er fartsgrensen minimum 120 km/t. Er det rart at det av og til går litt fort? Ja, jeg er en av åtte. Men det betyr ikke at jeg er uansvarlig. Det betyr at du aksepterer risikoen, både for at noe skjer, og for at du mister førerkortet ditt. Hvis førerkortet ditt var så viktig for deg som det postuleres i denne tråden at førerkort er, så hadde du fulgt gjeldende regelverk. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 Fælt så hårsåre man var på det å faktisk dokumentere egne ferdigheter, da. Hvis det er slik at man umulig blir en dårligere sjåfør etter ti år burde vi jo faktisk kunne stille høyere krav på disse "rep-øvelsene" da? Hvorfor? Ser ikke poenget i det hele tatt + at jeg har alergi mot testing av ting jeg "kan" som kan få stor betydning for fremtiden. Når det kommer til diskusjon om å bryte fartsgrensen så er det meningsløst for mot sikkerhetsfilosofi nytter det simpelthen ikke. Selvsagt kan man argumentere for høyere fartsgrenser men ikke for å bryte de eksisterende. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 Fælt så hårsåre man var på det å faktisk dokumentere egne ferdigheter, da. Hvis det er slik at man umulig blir en dårligere sjåfør etter ti år burde vi jo faktisk kunne stille høyere krav på disse "rep-øvelsene" da? Hvorfor? Ser ikke poenget i det hele tatt + at jeg har alergi mot testing av ting jeg "kan" som kan få stor betydning for fremtiden. Hvis du kan det burde du ikke ha noen problemer med å bevise det. Lenke til kommentar
Jurist Skrevet 28. august 2009 Forfatter Del Skrevet 28. august 2009 Fælt så hårsåre man var på det å faktisk dokumentere egne ferdigheter, da. Hvis det er slik at man umulig blir en dårligere sjåfør etter ti år burde vi jo faktisk kunne stille høyere krav på disse "rep-øvelsene" da? Hvorfor? Ser ikke poenget i det hele tatt + at jeg har alergi mot testing av ting jeg "kan" som kan få stor betydning for fremtiden. Tralala. Lurer fortsatt på hvilket parti du skal stemme på Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 Mange gode forslag, men et problem er ressurser. Statens vegvesen har store problemer med å få nok sensorer til kl. B nå. Det som ikke hadde kostet så mye penger hadde vært å senket tersklen for å miste førerkortet. Ser man på Høyesterettsdommer nå og noen år tilbake, så ser man at det blir bare vanskkeligere og vanskeligere å ta fra personer førerkortet. Blir man tatt med f.eks. narkotika, kastet på glattcelle pga. fyll eller andre forhold, så burde dette få konsekvenser for førerkortet på lik linje som du ikke hadde førerkort. Mistet man førerkort for mer enn 3 mnd, burde man ha hatt full oppkjøring og teori. Slik det er i dag så er vel grensen hele 6 mnd. Samtidig så burde man gå igjennom fartsgrensene, slik at de virker rimelig. F. eks. på E18 i telemark så er det 60/ 70 på et stykke, tar man av på en sliten sidevei så er det 80. Har selv opplevd å være "vegg" for en bil som rammet meg og bilen bak i 100- 110 km/t. Absolutt ikke noe gøy, Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 Hvis du kan det burde du ikke ha noen problemer med å bevise det. Bare gi meg en fullverdig grunn til å bevise det. Bare for gøy liksom er bortkastet tid og resursjer. I tillegg blir det som å tro på julenissen at det blir gratis. Ha det i bakhodet. Tralala. Lurer fortsatt på hvilket parti du skal stemme på wink.gif Det samme lurer jeg også på for å velge ut fra valgkampen er verdiløs. Burde heller se hva de forskjellige partiene har foretatt seg de 3 foregående årene for og gjøre seg opp en mening og så langt vurderer jeg sterkt å stemme blankt. Når det er sagt hva har min partiavhengighet/uavhengighet med mitt syn på oppkjøring hvert tiende år, og spesielt med tanke på at spørsmålet kommer fra en bruker som påstår jeg er 100% useriøs i en post på forige side? Jeg har nettop ramset opp hendelser uhell som ikke skylder manglende kunnskap, kunne noen hoste opp hendelser som eventuelt kan skyldes manglende kunnskjap? Jeg er rett og slett sterkt i mot og gjøre meningsløse ting, noe tydeligvis motparten ikke er. Lenke til kommentar
Jurist Skrevet 28. august 2009 Forfatter Del Skrevet 28. august 2009 Mange gode forslag, men et problem er ressurser. Statens vegvesen har store problemer med å få nok sensorer til kl. B nå. Dersom man hadde ønsket å gjennomføre ordningen jeg skisserer eller noe i nærheten av den, hadde det ikke vært noe problem å få finansiert det. Det er kun snakk om noen titalls millioner kroner i året. Tall fra Transportøkonmisk institutt viser at et tapt menneskeliv i trafikken koster 25 millioner kroner. Hvis man kunne ha plukket ut et eller flere slike tilfeller, hadde det vært verdt det. Lenke til kommentar
Jurist Skrevet 28. august 2009 Forfatter Del Skrevet 28. august 2009 Hvis du kan det burde du ikke ha noen problemer med å bevise det. Bare gi meg en fullverdig grunn til å bevise det. Bare for gøy liksom er bortkastet tid og resursjer. I tillegg blir det som å tro på julenissen at det blir gratis. Ha det i bakhodet. Du skal bevise det, fordi da har du bevist overfor staten og staten har fått konstatert at du fortsatt tilfredsstiller, eventuelt ikke tilfredsstiller, de grunnleggende krav som stilles for å ha førerett i Norge. Ingenting er gratis, selvsagt, men det vil ikke være noen kostnad forbundet med det for den enkelte sjåfør. Dette må selvsagt finansieres over statsbudsjettet. Så kan man selvsagt sutre over at man bruker skattepengene, men hvis man tar de pengene det uansett hadde kostet å tape menneskeliv i trafikken, så går regnestykket i null eller overksudd i positiv favør, og i tillegg har man spart liv. Jeg skjønner virkelig ikke hva man har å tape på å innføre en slik ordning, bortsett fra at perpyro risikerer å få en liten knekk i manndommen sin når noen andre eventult påpeker mangler/forberingspotensiale ved kjøringen hans. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 Du skal bevise det, fordi da har du bevist overfor staten og staten har fått konstatert at du fortsatt tilfredsstiller, eventuelt ikke tilfredsstiller, de grunnleggende krav som stilles for å ha førerett i Norge. Ingenting er gratis, selvsagt, men det vil ikke være noen kostnad forbundet med det for den enkelte sjåfør. Dette må selvsagt finansieres over statsbudsjettet. Så kan man selvsagt sutre over at man bruker skattepengene, men hvis man tar de pengene det uansett hadde kostet å tape menneskeliv i trafikken, så går regnestykket i null eller overksudd i positiv favør, og i tillegg har man spart liv. Jeg skjønner virkelig ikke hva man har å tape på å innføre en slik ordning, bortsett fra at perpyro risikerer å få en liten knekk i manndommen sin når noen andre eventult påpeker mangler/forberingspotensiale ved kjøringen hans. Jaja fint at du tror dette vil få ned dødsfallene langs veien, er vel ikke noe tvil om hvem du stemmer på i hvertfall. Skal vi få ned dødsulykkene så finnes det mange bedre ender å starte i. Blandt annet lære folk hvordan opptre på vinterføre for dette lærer ikke bilistene fra trøndelag og sørover. Viste du at de aller fleste dødsulykker skjer på våt eller tørr asfalt og nesten ingen på usaltede vinterveier? Istedenfor pøser Mesta på med salt som ødelegegr bilparken for milioner og dreper folk som tror de kjører på våt asfalt mens de istedenfor kjører på sleip saltlake. Det er direkte lureri spør du meg. Du kan i hvertfall snakke om å skyte spurv med kanon med opplegget ditt. Lenke til kommentar
Jurist Skrevet 28. august 2009 Forfatter Del Skrevet 28. august 2009 Du skal bevise det, fordi da har du bevist overfor staten og staten har fått konstatert at du fortsatt tilfredsstiller, eventuelt ikke tilfredsstiller, de grunnleggende krav som stilles for å ha førerett i Norge. Ingenting er gratis, selvsagt, men det vil ikke være noen kostnad forbundet med det for den enkelte sjåfør. Dette må selvsagt finansieres over statsbudsjettet. Så kan man selvsagt sutre over at man bruker skattepengene, men hvis man tar de pengene det uansett hadde kostet å tape menneskeliv i trafikken, så går regnestykket i null eller overksudd i positiv favør, og i tillegg har man spart liv. Jeg skjønner virkelig ikke hva man har å tape på å innføre en slik ordning, bortsett fra at perpyro risikerer å få en liten knekk i manndommen sin når noen andre eventult påpeker mangler/forberingspotensiale ved kjøringen hans. Jaja fint at du tror dette vil få ned dødsfallene langs veien, er vel ikke noe tvil om hvem du stemmer på i hvertfall. Skal vi få ned dødsulykkene så finnes det mange bedre ender å starte i. Blandt annet lære folk hvordan opptre på vinterføre for dette lærer ikke bilistene fra trøndelag og sørover. Viste du at de aller fleste dødsulykker skjer på våt eller tørr asfalt og nesten ingen på usaltede vinterveier? Istedenfor pøser Mesta på med salt som ødelegegr bilparken for milioner og dreper folk som tror de kjører på våt asfalt mens de istedenfor kjører på sleip saltlake. Det er direkte lureri spør du meg. Du kan i hvertfall snakke om å skyte spurv med kanon med opplegget ditt. Hvem stemmer jeg på da? Hvorfor skal man prioritere å lære folk å kjøre på vinterveier når "de aller fleste dødsulykker skjer på våt eller tørr asfalt og nesten ingen på usaltede vinterveier"? Logisk brist... Ikke kom til meg og klag fordi Mestas salting ødelegger bilen din, det er totalt irrelevant. Jeg er for øvrig enig i at salting er en uting. Jeg blir sjelden eller aldri beskyld for å være dum/uintelligent, men jeg skjønner ikke sammenligningen din. Spurv med kanoner? Hæ? Hva er sammenhengen? Du har åpenbart vondt for å gjøre ting som etter din mening medfører "bortkastet tid", i alle fall når det gjelder bil. Du kan jo kjøre bil, ikke sant? Du fikk lappen en gang for 10-15 år siden og du vet da for faen hvordan du skal kjøre bil, ikke sant!? Fine greier, det. Så kan du spørre deg selv: husker du matematikken du lærte på skolen, eller er det noe du har glemt? Er du like god til å sparke fotball og gjøre triks med sykkelen som du var for 20 år siden? Ting glemmes, man blir dårligere, man legger seg til uvaner, man gjør ting på sin egen måte. For å avslutte denne diskusjonen: 1) Jeg sier ikke at vi skal la være å drive holdningsskapende/-endrende arbeid, jeg sier bare at dette ville ha vært et fint tilskudd. 2) Det vil spare menneskeliv og det vil spare penger i det store regnestykket. 3) Det er ingen som har noe å tape på dette. Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 (endret) Det betyr at du aksepterer risikoen, både for at noe skjer, og for at du mister førerkortet ditt. Hvis førerkortet ditt var så viktig for deg som det postuleres i denne tråden at førerkort er, så hadde du fulgt gjeldende regelverk. Off-topic: Hvem sa at jeg bryter grensene for å miste førerkortet? Man risikerer uansett ikke førerretten ved å ligge 10-15 km/t over grensa på meteret. EDIT: For å nevne det, per dags dato har jeg aldri fått fartsbot. On-topic: KVTL har et interessant poeng, nemlig at man sliter med å stille nok sensorer til kl. B den dag i dag. Hvordan skal dette da utarte seg med denne nye ordningen? Klart man i teorien har ressurser til å betale sensorer, men noen må først ha lyst til å ta på seg jobben. Ser for meg en slik ordning som en gigantisk flaskehals i systemet. Endret 28. august 2009 av tor_erik Lenke til kommentar
Gaardon Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 alle kjøreskolene i storbyene er overfylt av ungdommen som skal ta lappen. så skal vi liksom sprenge kapasiliteten med å få alle aldersklasser inn som egentli ikke trenger en ny oppkjøring. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 Logisk brist med eksemplet fra flere folk dør på våt eller tørr asfalt en på usalta vinterveier? Om vinteren salter man bort vinterføret og lager veier som lurer bilistene til å kjøre fortere en hva føret egentlig tillater selv om veien er svart. Det er en kjennsgjerning at alt som gjøres for å øke sikkerheten for bilistene som å gjøre veigrepet bedre kompenseres av den gjevne biliste ved og kjøre fortere så derfor spises fordelen av bedre veigrep opp av høyere fart og man ender i beste fall opp på 0 gevinst av veisaltinga. Joda dritten spiser opp bilen min men det får jeg ta i en eventuell annen tråd. Sammenligningen med å skyte spurv med kanon er at opplegget rund oppkjøring på nytt vil føre til cirka 0 mindre drept i trafikken og da har man benyttet tungt skyts for å oppnå cirka ingenting. Bunnlinja fra meg er at jeg har ingen tro på at et slikt opplegg vil virke. Vi~menneskeheten er såpass sta at selv om det er mindre eller større justeringer som bør foretaes så blir ikke disse gjort og vi ender opp med en skinnhellig oppkjøring for deretter å fortsette i våre 10 år eller eldre uvaner inntil vi eventuelt politiet plukker lappen fra oss for et skikkelig kukstykke vi har gjort i trafikken. Det blir som når læreren på teorikurset ber de som har tengt og kjøre for fort når de får lappen å rekke opp handa og ingen gjør det mens de fleste av gutta i hvertfall er notoriske fartssyndere fra dag 1. Lenke til kommentar
Jurist Skrevet 28. august 2009 Forfatter Del Skrevet 28. august 2009 alle kjøreskolene i storbyene er overfylt av ungdommen som skal ta lappen. så skal vi liksom sprenge kapasiliteten med å få alle aldersklasser inn som egentli ikke trenger en ny oppkjøring. Drit i å bekymre deg for kapasitetsproblemer og finansiering. Det er ikke det er jeg ute etter, for det er bare et spørsmål om prioriteringer. Jeg ber om meninger rundt selve intensjonen til ordningen jeg foreslår (fordeler/ulemper), ikke om bagateller som kan fikses på dagen av dem med beslutningsmyndighet. Lenke til kommentar
Gaardon Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 jeg tror ikke man blir en bedre sjåfør av å ta disse oppkjøringene. det er etter du har fått lappen den virkelige opplæringen begynner da skal du ta egne besluttninger å bli trygg på deg selv om sjåfør. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 Det betyr at du aksepterer risikoen, både for at noe skjer, og for at du mister førerkortet ditt. Hvis førerkortet ditt var så viktig for deg som det postuleres i denne tråden at førerkort er, så hadde du fulgt gjeldende regelverk. Off-topic: Hvem sa at jeg bryter grensene for å miste førerkortet? Man risikerer uansett ikke førerretten ved å ligge 10-15 km/t over grensa på meteret. Ingen. Men så lenge du kjører for fort aksepterer du risikoen for det. EDIT: For å nevne det, per dags dato har jeg aldri fått fartsbot. Og så? Det betyr bare at du aldri har blitt tatt. Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 (endret) alle kjøreskolene i storbyene er overfylt av ungdommen som skal ta lappen. så skal vi liksom sprenge kapasiliteten med å få alle aldersklasser inn som egentli ikke trenger en ny oppkjøring. Drit i å bekymre deg for kapasitetsproblemer og finansiering. Det er ikke det er jeg ute etter, for det er bare et spørsmål om prioriteringer. Jeg ber om meninger rundt selve intensjonen til ordningen jeg foreslår (fordeler/ulemper), ikke om bagateller som kan fikses på dagen av dem med beslutningsmyndighet. Hehe, den henger ikke helt på greip. Det kan ha noe med at jeg for tiden studerer mot siviløkonomtittel på Universitetet, men man kan ikke diskutere slike ting uten å komme inn på kapasitet og finansiering. Det blir som å prosjektere et varelager uten å vite hvor mange varer man får plass til. Med andre ord edelt, men helt håpløst. krikkert: Ja, jeg aksepterer risikoen, i den forstand det finnes noen risiko ved å ligge 10-15 km/t over grensa på meteret, slik jeg forklarte tidligere i tråden. Nei, jeg har aldri blitt tatt for fart, men jeg blitt stoppet av Politiet flere ganger, også i laserkontroll. Ved dette tilfellet lå jeg noen km/t over grensa, og de så de faktisk gjennom fingrene på dette pga min jobbsituasjon. Jeg vet at dere jurister liker at verden er svart-hvitt, men det finnes noen gråsoner også. Endret 28. august 2009 av tor_erik Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå