Gå til innhold

Krav for å beholde førerett for motorvogn


Jurist

Anbefalte innlegg

Hei

 

Per i dag er det slik at man kan ta førerkort og få førerett for personbil (klasse B) når man er 18 år. Denne føreretten beholder man frem til man når den alderen hvor det kreves legeattest.

 

Jeg har ikke tatt meg bryderiet med å finne frem statistikk eller annen dokumentasjon - jeg får vurdere å gjøre det, avhengig av hvordan disksujonen fiser i vei - siden dette kun var en tanke som slo meg i forbifarta. Jeg er av den oppfatning at mange uheldige situasjoner (ulykker/uhell, misforståelser, regelbrudd, farlige situasjoner osv) i trafikken forekommer fordi mange av bilførerne mangler kunnskaper. Trafikkregler, skilt, kjørekultur osv forander seg i løpet av 10-20-30-40-50 år, det samme gjør evnene til å kjøre bil, og dersom man ikke aktivt forsøker å holde seg oppdatert (både teoretisk og praktisk), blir man uunngåelig utdatert.

 

Hva tror folk om å innføre obligatoriske teorikurs/-oppdateringer med tilhørende "oppkjøring"/veiledningstime® hvert tiende år?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg er for. Egentlig litt rart at det er EU-kontroll på bil og ikke menneske, når mennesket er hovedårsaken bak 80 % av ulykkene. Men det kommer, tungbilsjåførene har allerede krav om etterutdanning/fornyelse av førerkort hvert 5. år.

 

Correct me if I am wrong, men per nå er vel dette med etterutdanning kun gjeldende etter første fem år etter førstegangsutstedelse? Det er ikke snakk om etterutdanning for hvert femte år. Fornyelse av førerkort skjer ved at man leverer en legeattest, så det er heller ikke den helt store prosessen. Det er imidlertid vel og bra at det skjer, og det er vel og bra, men det er ikke godt nok at det kun gjelder yrkessjåfører. Det er tross alt flest personbiler på veien og klart flest personbilførere som av ulike årsaker kjører uvørent.

Lenke til kommentar

Er sterkt i mot for dette vil bli et system opplagt for å tyne penger ut av folk.

Tviler på at bilistene blir bedre til å kjøre bil av å bli påtvunget oppkjøring 5-7 ganger i løpet av livet.

Problemet er ikke kunskapen men holdningene til folk og de endres ikke i en kjøreskolebil for å si det sånn.

Folk er avhengig av sertifikatet sitt og skulle det ryke på grunn av en sensor i dårlig humør ligger mange dårlig an.

Og er det en ting som er sikkert så er det at folk blir ikke dårligere til å kjøre bil etter å ha kjørt i 10 år.

Lenke til kommentar
Er sterkt i mot for dette vil bli et system opplagt for å tyne penger ut av folk.

Tviler på at bilistene blir bedre til å kjøre bil av å bli påtvunget oppkjøring 5-7 ganger i løpet av livet.

Problemet er ikke kunskapen men holdningene til folk og de endres ikke i en kjøreskolebil for å si det sånn.

Folk er avhengig av sertifikatet sitt og skulle det ryke på grunn av en sensor i dårlig humør ligger mange dårlig an.

Og er det en ting som er sikkert så er det at folk blir ikke dårligere til å kjøre bil etter å ha kjørt i 10 år.

 

Jeg er klar over at holdninger har mye å si, men det gjør ikke at vi kan neglisjere de faktorene jeg nevnte i det første innlegget. Det er dessuten ikke holdningsskapende/-endrende arbeid jeg forsøker å diskutere.

 

La oss legge følgende forutsetninger til grunn og se om du kan være enig:

 

1) Ordningen er gratis.

2) Man mister ikke lappen umiddelbart hvis man "stryker" på en "oppkjøring"/veiledningstime, men man kan få pålegg om å ta kjøretimer hos en kjøreskole og komme tilbake til ny oppkjøring innen tre måneder, og hvis man DA stryker, mister man føreretten og får 4 ukers sperrefrist for ny oppkjøring som alle andre som stryker.

 

Kan du leve med dette?

 

EDIT: Skirveleif

Endret av Jurist
Lenke til kommentar
Nei og det grunnet den effekten et slik opplegg ikke vil ha.

 

Takk for ditt innspill :-) Usaklig, men dog.

 

Hvordan i all verden kan du bombastisk kontatere at "et slikt opplegg" ikke kan ha noen effekt?

Endret av Jurist
Lenke til kommentar

Fordi du ikke vil at det skal være et holdningsskapende opplegg men heller en ny prøve på om man kan kjøre bil.

Tenk etter selv på hav du vil oppleve ved å måtte kjøre opp på nytt.

Tror det kun blir en pest og en plage for de fleste og man kun kommer irritert ut av opplegget.

Og jeg har 3 oppkjøringer bak meg på forskjellige kjøretøy.

 

Det som vil skje er at folk vil kjøre etter boken for å stå også driter de i resten når oppkjøringen er bestått.

Lenke til kommentar
Det som vil skje er at folk vil kjøre etter boken for å stå også driter de i resten når oppkjøringen er bestått.

Hør, hør.

 

Jeg har også liten tro på et slikt opplegg som beskrevet her i tråden, av samme grunn som perpyro. Ingen del av dette opplegget stopper noen fra å kjøre tullete resten av tida. Jeg tror at man må komme innunder huden på folk, kjøre informasjon- og holdningskampanjer som fungerer. Da snakker jeg ikke om slike kampanjer som går på TV om dagen, men kampanjer som virkelig når inn til folk. Kanskje man kunne få noen som har kjent på det vonde trafikken kan forårsake til å holde et holdningskurs..?

Lenke til kommentar
Fordi du ikke vil at det skal være et holdningsskapende opplegg men heller en ny prøve på om man kan kjøre bil.

Tenk etter selv på hav du vil oppleve ved å måtte kjøre opp på nytt.

Tror det kun blir en pest og en plage for de fleste og man kun kommer irritert ut av opplegget.

Og jeg har 3 oppkjøringer bak meg på forskjellige kjøretøy.

 

Det som vil skje er at folk vil kjøre etter boken for å stå også driter de i resten når oppkjøringen er bestått.

 

Jeg har aldri sagt at man ikke skal drive med holdningsskapende/-endrende arbeid, men det er ikke det vi diskuterer i denne tråden. Det ene utelukker ikke det andre, det er snakk om både/og.

 

Det aner meg at du synes at du er flink til å kjøre bil. Du er sannsynligvis mellom 20 og 40 år. Du mener at den måten du kjører på, som ikke er i tråd med vegtrafikkloven og trafikkreglene, er forsvarlig, fordi du er såpass flink. Du mener at man må kjøre etter boka når man kjører opp, og ellers kan kjøre slik det passer en selv. Slik jeg oppfatter deg, hadde det vært behov for litt holdningsskapende arbeid ;)

 

De som derimot gjør sitt beste og forsøker å være lovlydige borgere, men ikke evner å kjøre "perfekt" fordi de har glemt teorien, nye regler har kommet til, de har kjørt seg fast i gamle uvaner osv, vil etter min mening ha god bruk for gratis repetisjon nå og da - og det er langt ifra alle som selv klarer å vurdere om de har bruk for det eller ikke.

 

Mange (som deg) vil uansett alltid gi faen (for de er så flinke til å kjøre, ingen skal komme her og komme her), men jeg tror også at mange vil sette pris på, eller i alle fall underkaste seg et slikt system uten å sutre, og det vil uansett sinnsstemning føre til at man får luket ut/trent opp en del dårlige/utdaterte sjåfører.

 

Det som vil skje er at folk vil kjøre etter boken for å stå også driter de i resten når oppkjøringen er bestått.

Hør, hør.

 

Jeg har også liten tro på et slikt opplegg som beskrevet her i tråden, av samme grunn som perpyro. Ingen del av dette opplegget stopper noen fra å kjøre tullete resten av tida. Jeg tror at man må komme innunder huden på folk, kjøre informasjon- og holdningskampanjer som fungerer. Da snakker jeg ikke om slike kampanjer som går på TV om dagen, men kampanjer som virkelig når inn til folk. Kanskje man kunne få noen som har kjent på det vonde trafikken kan forårsake til å holde et holdningskurs..?

 

Heiheihei. Jeg er også tilhenger av holdningsskapende arbeid. Kjør på med plakater av grufulle ulykker, blod, gørr, hjernemasse og vrengte kroppsdeler. Det funker andre steder i verden, vet jeg :)

 

Det kan vi godt diskutere i en annen tråd, men ikke her.

Lenke til kommentar
Folk er avhengig av sertifikatet sitt og skulle det ryke på grunn av en sensor i dårlig humør ligger mange dårlig an.

 

Jeg har sett dette argumentet før. Dog litt bedre kamuflert, og det var 'politimann' og ikke 'sensor'...

 

Hvis folk er avhengige av sertifikatet sitt så sørger de vel for at de beholder det? To av tre mener vi trenger fartsgrensen, mens åtte av ti bryter den regelmessig. Hvis man ikke klarer å følge reglene så er vel egentlig ikke førerkortet så viktig?

Lenke til kommentar

Her snakker vi ikke om å følge regler men å bestå en oppkjøring med en subjektiv sensor.

Politiet er ganske så subjektive de også når de allerede er nevnt.

 

Jeg kan nevne at første gange jeg skulle kjøre opp til minibuss strøk jeg, dette var da fredag ettermiddag i Kristiansund i rushen og kjøringen foregikk bare i sentrum.

Vi var 2 som hadde oppkjøring etter hverandre og begge strøk vi.

Neste oppkjøring var tirsdag morgen 2 uker etter og da kjørte jeg hovedsaklig rundt i boligfelt.

Samme sensor, samme by og samme bilen men helt forskjellige omstendigheter.

 

Poenget er at ingen får dårligere trafikkforståelse etter 10 år på veien og sånnsett er dette waist of time and money.

Lenke til kommentar
Hvis folk er avhengige av sertifikatet sitt så sørger de vel for at de beholder det? To av tre mener vi trenger fartsgrensen, mens åtte av ti bryter den regelmessig. Hvis man ikke klarer å følge reglene så er vel egentlig ikke førerkortet så viktig?

Verdens beste og sannsynligvis billigste argument. Det er klart at alle kan følge reglene.

 

Jeg stiller derimot spørsmålstegn ved statistikken din. 8/10 bryter fartsgrensen. Javel, hvor skjer så dette? Er det i uoversiktelige 50-soner eller på 4-felts motorvei med latterlige lave fartsgrenser? Jeg tipper sistnevnte for de aller fleste. Norge har 100 km/t på utvalgte veistrekninger som holder høyere kvalitet enn deler av motorveinettverket i Europ. Her er fartsgrensen minimum 120 km/t. Er det rart at det av og til går litt fort?

 

Ja, jeg er en av åtte. Men det betyr ikke at jeg er uansvarlig.

Lenke til kommentar
Poenget er at ingen får dårligere trafikkforståelse etter 10 år på veien og sånnsett er dette waist of time and money.

 

Hva med min farmor som kjørte bil en gang hvert annet år fra hun var 40 til hun var 75? Hun hadde førerkort, men kjørte kun når farfar var for syk til å kjøre. Hun var selvsagt en sjanseløs sjåfør, men det skyldtes neppe at hun ønsket å være sjanseløs, det skyldtes snarere at hun var utrent og hadde glemt det meste som var verdt å vite. Det er langt fra alle sjåfører i Norge som er unge, interesserte, har førerkort i flere førerkortklasser og kjører flere titalls tusen km i året.

Lenke til kommentar
Det aner meg at du synes at du er flink til å kjøre bil. Du er sannsynligvis mellom 20 og 40 år. Du mener at den måten du kjører på, som ikke er i tråd med vegtrafikkloven og trafikkreglene, er forsvarlig, fordi du er såpass flink. Du mener at man må kjøre etter boka når man kjører opp, og ellers kan kjøre slik det passer en selv. Slik jeg oppfatter deg, hadde det vært behov for litt holdningsskapende arbeid wink.gif

Det var da voldsomt.

Det som bør ane deg er at jeg kjører bil hver dag i jobben og bestreber meg så godt det gjør å følge trafikkreglene ettersom jeg både har betalt for bilkjøringen og prøver å opptre representativt for firmaet jeg representerer ettersom jeg kjører med uniformert bil.

Det er ingen som vil ringe å be om håndtverkertjenester fra et firma der sjåførene holder på så skvise deg av veien og spesielt ettersom navn og telefonnummer står lett tiljengelig på alle sidene av bilen.

Så den påstanden skal du få ete i deg igjen.

Lenke til kommentar
Hvis folk er avhengige av sertifikatet sitt så sørger de vel for at de beholder det? To av tre mener vi trenger fartsgrensen, mens åtte av ti bryter den regelmessig. Hvis man ikke klarer å følge reglene så er vel egentlig ikke førerkortet så viktig?

Verdens beste og sannsynligvis billigste argument. Det er klart at alle kan følge reglene.

 

Jeg stiller derimot spørsmålstegn ved statistikken din. 8/10 bryter fartsgrensen. Javel, hvor skjer så dette? Er det i uoversiktelige 50-soner eller på 4-felts motorvei med latterlige lave fartsgrenser? Jeg tipper sistnevnte for de aller fleste. Norge har 100 km/t på utvalgte veistrekninger som holder høyere kvalitet enn deler av motorveinettverket i Europ. Her er fartsgrensen minimum 120 km/t. Er det rart at det av og til går litt fort?

 

Ja, jeg er en av åtte. Men det betyr ikke at jeg er uansvarlig.

 

Nå er vi i ferd med å havne helt off-topic. Vi diskuterer krav for å beholde førerett for motorvogn, ikke brudd på fartsgrenser.

 

Med vennlig hilsen

The off-topic champion of the world

Lenke til kommentar
Poenget er at ingen får dårligere trafikkforståelse etter 10 år på veien og sånnsett er dette waist of time and money.

 

Hva med min farmor som kjørte bil en gang hvert annet år fra hun var 40 til hun var 75? Hun hadde førerkort, men kjørte kun når farfar var for syk til å kjøre. Hun var selvsagt en sjanseløs sjåfør, men det skyldtes neppe at hun ønsket å være sjanseløs, det skyldtes snarere at hun var utrent og hadde glemt det meste som var verdt å vite. Det er langt fra alle sjåfører i Norge som er unge, interesserte, har førerkort i flere førerkortklasser og kjører flere titalls tusen km i året.

Det er forskjell på å barbere seg og skjære av seg hodet. :roll:

Lenke til kommentar
Det aner meg at du synes at du er flink til å kjøre bil. Du er sannsynligvis mellom 20 og 40 år. Du mener at den måten du kjører på, som ikke er i tråd med vegtrafikkloven og trafikkreglene, er forsvarlig, fordi du er såpass flink. Du mener at man må kjøre etter boka når man kjører opp, og ellers kan kjøre slik det passer en selv. Slik jeg oppfatter deg, hadde det vært behov for litt holdningsskapende arbeid wink.gif

Det var da voldsomt.

Det som bør ane deg er at jeg kjører bil hver dag i jobben og bestreber meg så godt det gjør å følge trafikkreglene ettersom jeg både har betalt for bilkjøringen og prøver å opptre representativt for firmaet jeg representerer ettersom jeg kjører med uniformert bil.

Det er ingen som vil ringe å be om håndtverkertjenester fra et firma der sjåførene holder på så skvise deg av veien og spesielt ettersom navn og telefonnummer står lett tiljengelig på alle sidene av bilen.

Så den påstanden skal du få ete i deg igjen.

 

Jeg kjenner deg jo ikke, så jeg kunne ikke annet enn å basere meg på uttalelsene dine.

 

Poenget er at ingen får dårligere trafikkforståelse etter 10 år på veien og sånnsett er dette waist of time and money.

 

Hva med min farmor som kjørte bil en gang hvert annet år fra hun var 40 til hun var 75? Hun hadde førerkort, men kjørte kun når farfar var for syk til å kjøre. Hun var selvsagt en sjanseløs sjåfør, men det skyldtes neppe at hun ønsket å være sjanseløs, det skyldtes snarere at hun var utrent og hadde glemt det meste som var verdt å vite. Det er langt fra alle sjåfører i Norge som er unge, interesserte, har førerkort i flere førerkortklasser og kjører flere titalls tusen km i året.

Det er forskjell på å barbere seg og skjære av seg hodet. :roll:

 

Det har du helt rett i. For øvrig var det en 100 % usaklig kommentar.

Lenke til kommentar
Usaklig var det ikke for jeg snakker om erfaring fra 10 år etter veien ikke 35 år etter fylte 40.

 

Så du innrømmer at det finnes mange i kongeriket som er dårligere enn deg og meg, som hadde hatt godt av noe slikt? Og for vår del - du og jeg er jo så flinke - hadde det uansett ikke vært noe problem. Det hadde bare vært en koselig kjøretur med en koselig mann eller dame som konstaterte at vi fortsatt hadde nødvendige basisferdigheter i behold.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...