Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

To matte oppgaver, noen som har peiling?

Anbefalte innlegg

Jeg ser du virkelig har brukt tiden din på dette her! Jeg er veldig takknemlig!! Må finne ut hvordan du har tenkt! Skal kikke gjennom arkene dine nå! Hvilke av de er først??.. Eller er begge samme?

Den til venstre er først. Som du ser er det litt triksing med tallene i starten, men har prøvd å merke det med paranteser.

Endret av runesole
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg ser du virkelig har brukt tiden din på dette her! Jeg er veldig takknemlig!! Må finne ut hvordan du har tenkt! Skal kikke gjennom arkene dine nå! Hvilke av de er først??.. Eller er begge samme?

Den til venstre er først. Som du ser er det litt triksing med tallene i starten, men har prøvd å merke det med paranteser.

Virker veldig forvirrende på starten, hvordan kom du til de parantesene?

Lenke til kommentar

Hvis du ser bare på den første har jeg prøvd å få 23-3y til å bli delelig med 4. Siden verken 23 eller 3 kan deles med 4, har jeg istedet valgt noen tall i nærheten som går opp i fire. Tallene 24 og 4 er delelig med 4. Men 23-3y er jo ikke det samme som 24-4y derfor må jeg legge til y-1 på den høyre siden slik at vi får de samme på begge sider av likhetstegnet.

For at 23-3y skal bli 24-4y må vi legge til 1 og trekke fra y, dette må flytter vi over på andre siden og bytter fortegn på.

Lenke til kommentar

Utrolig hva man kan få hjelp til her. Fasinerende løsning. Dette var lærerikt.

Men er det ikke noen feil her? Runesol: Når du på det første bildet løser for X og har kommet fram til:

-X = 3s + 1

Så skriver du på neste linje:

X = 1 - 3s

Skulle ikke her ett-tallet også vært negativt? Altså slik: X = - 1 - 3s?

På den andre siden, når du setter inn løsningen for X og Y så blir det her en følgefeil. Jeg ender opp med å få s = -2 + t istedenfor s = -4/3 + t

Uansett så får jeg også x = 5 - 3t

Ellers så er jo også X = 11 og lik -7 et mulig svar. Summen blir 920 uansett. For enhver verdi av t, fins det en kombinasjon av X og Y som gir 920. I forhold til å bestille hele pizzaer kanskje ikke så relevant, men man kan vel egentlig kombinere X og Y på uendelig mange måter å få 920.

Endret av KS
Lenke til kommentar

Fordi jeg hadde litt ekstra millimeterpapir hjemme så har jeg forsøkt å tegne opp et diagram.

post-34003-1251668044_thumb.jpg

Ikke helt sikker på om dette var en god måte, men den viser tabellen til Runesole.

I diagram både X og Y plassert på den horisontale linjen og t på den vertikale.

Jeg har prøvd å vise følgende ved sirkler på linjene:

Når t = 0, krysser X-ligningen ved 5 og Y-ligningen ved 1.

Når t = 1, X = 2 og Y = 5

Når t = 2, X=-1 OG Y = 9.

Hvis du vil kjøpe bare en halv stor pizza, kan du kjøpe 7 små.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...