Gjest lillemeg19 Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 Hallo. Jeg er en 19 år gammel jente som har vært plaget av hodepine og ekstrem tretthet i omtrent et år nå. Hodepinen kommer og går i forskjellige grader, men hovedsaklig sitter den ved tinningen og går bak øynene, eller i bakhodet ved nakken. Smertene i nakken blir ganske sterke. Trettheten er derimot veldig sterk, og når det er på det verste orker jeg ikke gå opp av sengen engang. Uansett hvor mye jeg sover, så bedrer det ikke trettheten, og jeg er konstant utmattet. Jeg har også gått på paralgin forte i to uker nå pga tanntrekking, så trettheten blri ikke akkurat bedre. Er det noen som har opplevd det samme, eller vet hva jeg burde gjøre? Legen min nekter å utrede meg for det.. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 Om legen din er helt på tur, kan du fint forsøke å bytte fastlege, dette er gratis og kan gjøres 1 gang pr år vanligvis. www.minside.no er utgangspunktet ditt. Lenke til kommentar
Gjest lillemeg19 Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 Jeg må også legge til at jeg går på skole, men har så mye fravær.. Folk tror jo at jeg er en slask, men jeg sliter skikkelig, og har begynt å utvikle sosial angst fordi de baksnakker meg slik.... Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 Ta kontakt med rådgiveren på skolen. Det er en der som skal stå på din side når slike ting skjer ang fravær. Det skal gjøres vurderinger som hjelper deg og sånn via denne rådgiveren . Lenke til kommentar
TanTheMan Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 (endret) Det er mulig at du har ME/CFS. http://en.wikipedia.org/wiki/Chronic_fatigue_syndrome Symptoms:The most commonly used diagnostic criteria and definition of CFS for research and clinical purposes were published by the United States Centers for Disease Control and Prevention (CDC).[4] The CDC definition of CFS requires the following two criteria be fulfilled:[2] 1. A new onset (not lifelong) of unexplained, persistent fatigue unrelated to exertion and not substantially relieved by rest, that causes a significant reduction in previous activity levels. 2. Four or more of the following symptoms that last six months or longer: * Impaired memory or concentration * Post-exertional malaise, where physical or mental exertions bring on "extreme, prolonged exhaustion and sickness" * Unrefreshing sleep * Muscle pain (myalgia) * Pain in multiple joints (arthralgia) * Headaches of a new kind or greater severity * Sore throat, frequent or recurring * Tender lymph nodes (cervical or axillary) There are no medical tests or physical signs to diagnose CFS,[6] so testing is used to rule out other potential causes for symptoms.[17] When symptoms are attributable to other conditions, the diagnosis of CFS is excluded. The CDC specifically refers to several illnesses with symptoms resembling those of CFS: "mononucleosis, Lyme disease, lupus, multiple sclerosis, fibromyalgia, primary sleep disorders, severe obesity and major depressive disorders. Medications can also cause side effects that mimic the symptoms of CFS."[2] Hvis det ikke er noe du ikke har skrevet har du "bare" to av fire av de nødvendige tilleggssymptomene. Det betyr ikke at du definitivt ikke har det, men sjekk sykdommene med lignende symptomer i tillegg. Mer informasjon: http://www.google.no/url?sa=t&source=w...9Kl96wimlm7ffSA Edit: Og ta til deg det Alastor sier lenger oppe, uansett hva det er du har. Endret 28. august 2009 av TanTheMan Lenke til kommentar
Gjest lillemeg19 Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 hva betyr denne da? : Pain in multiple joints og denne : Post-exertional malaise, where physical or mental exertions bring on "extreme, prolonged exhaustion and sickness" ? Lenke til kommentar
covah Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 Lavt stoffskifte er også noe som gir trøtthet. En blodprøve hos legen din gir svar på det. http://no.wikipedia.org/wiki/Lavt_stoffskifte Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 hva betyr denne da? :Pain in multiple joints og denne : Post-exertional malaise, where physical or mental exertions bring on "extreme, prolonged exhaustion and sickness" ? Smerte i ledd. Den andre betyr i simpelhet at du blir "ekstremt langtidssliten og syk." Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 29. august 2009 Del Skrevet 29. august 2009 Jeg vil ikke foregripe anledningen å påstå at du har det ene eller det andre. Det er litt drastisk å si at du har ME. I 99% av tilfellene dreier det seg om noe helt annet, listen er lang. Åpenbart bør du skifte fastlege, dette er noe du gjør selv. Gjør du det idag har du ny fastlege innen en måned. Du gjør dette her: https://tjenester.nav.no/minfastlege/innbyg...visloginside.do Hvis ikke denne linken fungerer, går du til www.nav.no, opperst på siden kan du velge "snarvei til tjenester", velg "min fastlege" og klikk på 'Vis'-knappen så er du igang. Husk at de legene som har størst ledig kapasitet ofte har det av en grunn. De har nylig startet for seg selv eller er ikke særlig bra. Prøv å velg deg en kvinnelig lege. Lenke til kommentar
Ducktoy Skrevet 29. august 2009 Del Skrevet 29. august 2009 (endret) *SNIP* Med bakgrunn i 2 symptomer kan man like lett si at dette er influensa: Symptomene kommer plutselig, og de vanligste er: Feber Hodepine Muskelsmerter Forkjølelsesymptomer; tett nese, sår hals Hoste Smerter i brystet Minkende matlyst Magesmerter og oppkast, spesielt blant barn Slapphet Men nok om det. Eneste rette her ser ut som å bytte fastlege, gjerne forhør deg om hvilke leger som er brukandes, da det er en del leger der ute som er totalt ubrukelige. Selv har jeg nærmest blitt stempla som hypokonder av en. En gang gikk jeg til han med en øregangsinfeksjon og fyren reagerte med spydighet om at "det er bare barn som får slikt" og jeg nesten måtte tvinge fyren til å ta en titt (hvor han reagerte med overraskelse over at det faktisk var noe der). Fant ut noen år etter at det er svært mange som misliker fyren pga slik praksis, og det er mange som ikke vil ha noe med han å gjøre. edit: horribel gramatikk Endret 29. august 2009 av Ducktoy Lenke til kommentar
Gjest brillefjes Skrevet 29. august 2009 Del Skrevet 29. august 2009 Jeg slet med mye av det samme, fant ut at jeg var litt nersynt og at briller når jeg ser på tv eller er på skolen (lese tavla/projector). Snakk med noen hvordan du tøyer ryggen og nakken, det kan hjelpe selv om du ikke trener. Og skift fastlege, ikke noe poeng med en lege som ikke stoler på deg. Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 29. august 2009 Del Skrevet 29. august 2009 (endret) Hallo. Jeg er en 19 år gammel jente som har vært plaget av hodepine og ekstrem tretthet i omtrent et år nå. Hodepinen kommer og går i forskjellige grader, men hovedsaklig sitter den ved tinningen og går bak øynene, eller i bakhodet ved nakken. Smertene i nakken blir ganske sterke. Trettheten er derimot veldig sterk, og når det er på det verste orker jeg ikke gå opp av sengen engang. Uansett hvor mye jeg sover, så bedrer det ikke trettheten, og jeg er konstant utmattet. Jeg har også gått på paralgin forte i to uker nå pga tanntrekking, så trettheten blri ikke akkurat bedre. Er det noen som har opplevd det samme, eller vet hva jeg burde gjøre? Legen min nekter å utrede meg for det.. Skal vi være objektivt på problemet ditt må De skrive litt mer om dine "vaner" og om deg selv. Arbeider du? Trener du? Andre aktiviteter? Høyde? Vekt? Folk med dårlig sovehygiene kan lide av hodepine og ekstrem tretthet, likeså for de med lavstoffskifte, eller for de med metabolisk syndrom. Mao: dine plager er svært vanlige.. Endret 29. august 2009 av Vaio Lenke til kommentar
Ohhmyyyy Skrevet 29. august 2009 Del Skrevet 29. august 2009 Det er veldig vanlig blant unge jenter i denne alderen å få jernmangel! Dette kan ofte skyldes menstrasjon og er derfor vanskelig å kontrollere selv... Symptomer på jernmangel er tretthet, hodepine og utmattelse. For å påvise diagnose tar legen en blodprøve og etter en uke har du svaret om du har lite jern i blodet. Da kommer vanligvis også resultater på om det er noe galt med stoffskiftet og om du mangler noen andre viktige vitaminer/mineraler i kroppen. Anbefaler deg å ta en blodprøve Lenke til kommentar
Gjest Guest_lillemeg_* Skrevet 29. august 2009 Del Skrevet 29. august 2009 Hallo. Jeg er en 19 år gammel jente som har vært plaget av hodepine og ekstrem tretthet i omtrent et år nå. Hodepinen kommer og går i forskjellige grader, men hovedsaklig sitter den ved tinningen og går bak øynene, eller i bakhodet ved nakken. Smertene i nakken blir ganske sterke. Trettheten er derimot veldig sterk, og når det er på det verste orker jeg ikke gå opp av sengen engang. Uansett hvor mye jeg sover, så bedrer det ikke trettheten, og jeg er konstant utmattet. Jeg har også gått på paralgin forte i to uker nå pga tanntrekking, så trettheten blri ikke akkurat bedre. Er det noen som har opplevd det samme, eller vet hva jeg burde gjøre? Legen min nekter å utrede meg for det.. Skal vi være objektivt på problemet ditt må De skrive litt mer om dine "vaner" og om deg selv. Arbeider du? Trener du? Andre aktiviteter? Høyde? Vekt? Folk med dårlig sovehygiene kan lide av hodepine og ekstrem tretthet, likeså fordi med lavstoffskifte, eller for de med metabolisk syndrom. Mao: dine plager er svært vanlige.. Jeg studerer musikklinja, en linje som er ekstrem hard, så det krever jo mye konsentrasjon og tilstedeværelse, noe som blir hardt, hvertfall annet enn at jeg er der, men ikke mentalt. Hvis dere skjønner. Jeg trener 5 dager i uka når jeg er i form til det, og vil regnes som en med veldig god form sånn sett, men det blir i perioder at jeg er så utmattet at jeg ikke orker og trene(varer omtrent noen uker), og så går jeg tilbake til det samme opplegget uten problemer. Jeg er 165 cm høy, og veier 50 kg. Jeg har aldri hatt dårlig sovehygiene, og er veldig opptatt av å ikke gjøre for mye noen timer før jeg skal sove så jeg klarer å legge meg på rett tid. Jeg er avholds, og jeg er aldri sent ute på kvelden.(legger meg aldri senere enn 11) Eller, hva mener du med dårlig sovehygiene, vaio? lavt stoffskifte er jo ofte forebundet med vektøkning, og jeg har holdt min stabile vekt siden ungdomskolen år, så det er lite sannsynlig. Men har du noen nytte og utfyllende linker om metabolisk syndrom? Fant ingen der det sto litt mer enn "hva det er". keepsmiling: Jeg har testet meg for jernmangel, blodprosent og kyssesyken. og tatt en generell test ang blodtrykk, hjerte og lunger. Hadde perfekt jernprosent, hjerte er perfekt og lungene er perfekt. Eneste var at jeg hadde bittelitt lav blodprosent, men sykepleieren sa at det ikke hadde noen særlig betydning. Oh, når jeg husker det, så hadde jeg også bittelitt lavt blodsukker. hva skyldes det? Jeg har heller ikke hatt kyssesyken. Jeg har ofte den graden av utmattelse som me-folk har, men det går bare i perioder, og de har det jo hele tiden, om jeg ikke har lest feil. Jeg sliter med muskelsmerter, men det er sikkert fordi jeg har begynt for hardt på etter pausene med trening. Jeg vet hvordan du har hatt det, ducktoy. Virker nesten som vi har samme lege! Han tar aldri noen av pasientene sine seriøse, og istedet for å lete videre når de ikke finner det de trodde, så sender de meg hjem med antibiotika og ødelegger kroppen min istedet. de er noen utålmodige folk.. Lenke til kommentar
Erigon Skrevet 30. august 2009 Del Skrevet 30. august 2009 Hvis du spør om henvisning videre, for eksempel til nevrolog tror jeg at legen din har plikt til å henvise deg. Eventuelt gå til legevakta, så kanskje du blir innlagt. Men ikke helt sikker. Lenke til kommentar
Gjest lillemeg19 Skrevet 30. august 2009 Del Skrevet 30. august 2009 Å legge meg inn er jo litt å ta i? O.o Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 30. august 2009 Del Skrevet 30. august 2009 (endret) Her er mitt råd fremover. Skift fastlegen, hvis du føler at han ikke ta deg på alvor. Kanskje litt mindre trening? Spis riktig og ofte mtp. blodsukkeret ditt. Du bruker paralgin forte, det er en "bedøvende" medikament, er det rart at du blir trøtt av det? Endret 30. august 2009 av Vaio Lenke til kommentar
Gjest lillemeg19 Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 Nei, det er ikke rart, men jeg har brukt paralgin i to uker, ikke ett år. Les inlegget nøye. Uansett, takk for tipsene, dette ordner seg sikkert ja. Lenke til kommentar
Erigon Skrevet 22. september 2009 Del Skrevet 22. september 2009 Å legge meg inn er jo litt å ta i? O.o Du blir jo bare innlagt hvis legen bestemmer at du trenger det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå