Prusk Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 (endret) Har fåttt i oppdrag å oppgradere en bekjents maskin for 6000,-. Antar det ikke gjør noe om det kommer på 4000,- eller 6500,-. I dag disponerer denne karen en maskin med E6750, 2 GB Ram og 7800 GT. (Litt usikker på skjermkortet, men han mente det var dette). Skjermkortet bør oppgraderes uansett. Jeg har tidligere hjulpet til med OC av PCen, så jeg antar den fortsatt kjører på 3,6. Jeg tviler på man merker mye til mer OC i spill som WoW og AoC. Spørsmålet da er: Skal jeg kun gå for bedre skjermkort og 2 GB til med RAM, eller burde jeg kaste han her over i i7/i5 verden? Selv hadde jeg hatt litt lyst til å kjøpe en X2 fra AMD hvor jeg prøvde å unlocke siste 2 kjernene, men jeg ser jo at det kanskje er litt "dumt" i denne sammenheng. E8x00 har jeg ikke vurdert, men jeg har lurt litt på Q8-9xxx. Mener å huske at hovedkortet greit var med til 4GHz på hans E6750. Er sikker på at det var et Gigabyte P35 DS 3 eller 4.. Når kommer i5 og når kommer neste generasjon skjermkort fra nVidia? Har veldig lyst til å lure han over på Win 7, ettersom jeg selv synes det er merkbart bedre enn WinXP. Da vil i så fall en god del av budsjettet gå på slikt. Endret 28. august 2009 av Sovehest Lenke til kommentar
program Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 Jeg er ikke sikekr på om det vil være noe særlig lurt å gå for i7 når det gjelder spill. Men tanke på pris i forhold til ytelse. Kan godt hende en rask to-kjerner gjør det bedre hvis spillet bare utnytter to kjerner. Du burde vel uansett ha mer minne hvis du skal gå for i7. Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 28. august 2009 Forfatter Del Skrevet 28. august 2009 (endret) Jeg tenkte i5 var et greit alternativ om prisen der er overkommelig. Han sitter med bare 2GB i dag, men det er jo DDR2 så en oppgradering her vil ikke leve mange årene. Ser jeg må ha blinkset med at nVidia snart skulle slippe nye kort. ATI slipper visst noe 10. september. Er vi heldig slippes 5870 til en grei pris. Om butikker får det inn til den tiden er jeg heller skeptisk til. En oppgradering fra E6750 til E8400 eller E8500 tror jeg er rimelig uaktuelt, selv om de sannsynligvis vil klare 4GHz som 24/7 klokk og yter noe bedre per klokk. Edit: I dag sitter han med DD2, så å beholde dette ville uansett ikke være mulig om jeg bytter til i5/i7 (mulig det finnes mulighet for dette, men det vurderes ikke...) Endret 28. august 2009 av Sovehest Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 Om maskinen er overklokket til 3.6 GHz, så er jo ikke CPU helt på trynet. En oppgradering av minne og skjermkort kan jo gi ham et stort sprang framover bare der. Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 28. august 2009 Forfatter Del Skrevet 28. august 2009 Om maskinen er overklokket til 3.6 GHz, så er jo ikke CPU helt på trynet. En oppgradering av minne og skjermkort kan jo gi ham et stort sprang framover bare der. Snakket med han nettopp, den er overklokket til 3.2 nå. Han hadde hatt problemer når han skulle overklokke skjermkort i bios, og visste ikke helt hvordan han skulle få den til 3.6 igjen. Nå kjørte den på 400 FSB med minnet 1:1. Ikke at det betyr så mye. Jeg faller også på den med minnet og skjermkort. Aner ikke hvilken RAM han har i dag, men jeg mener å huske det var Mushin eller Corsair PC8000 eller PC8500 som helt fint kunne kjøres over "stock", dog med slakkere timings. Hva vil Win 7 koste når det kommer ut? Rundt 1500,-? Med 2k til skjermkort, kunne jeg lurt på han et SSD til 1500. Har ingen erfaring med SSD selv, men jeg har fryktelig lyst til å teste en. Kanskje litt egoistisk å la en bekjent kjøpe SSD fordi jeg vil tafse på den... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå