Gjest Slettet+89234341 Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 (endret) Har en desktop som står ubrukt som jeg nå tukler litt med. Booted til ubuntu 8.04 fra USB og brutke gparted for å lage en partisjon uten å formatere, som jeg nå skal prøve å få inn win7 på (via USB da DVD-romen sef er herp). SO, gitt at det fungerer kan det hende jeg vil begynne å bruke maskinen såvidt igjen, men den er tross alt 4-5 år. Sitter et NVIDIA Geforce 6200 i maskinen nå, 1GB RAM, Pentium 4 3GHz CPU. Nå kan jeg ikke en døyt om kompatibilitet på HW, så derfor lurer jeg på om det er noe billig(!) kompatibelt skjermkort jeg kan anskaffe og stappe i saken? Spiller ingenting på PC, men hadde vært kjekt med noe litt bedre - så hadde iallefall HD video fungert bedre. Når det gjelder RAM er det vel DDR2 som sitter i, er DDR2 DDr2 uansett F så jeg kan kjøpe hva som helst som er DDR2 og det fungerer, eller er det noe tragisk komplisert med kompatibilitet der og? Skal ha 32bit win7, så blir bare 2GB RAM isåfall (som sagt, gidder ikke bruke mye penger heller, siden det her er "why not" prosjekt) men 2GB er bedre enn 1GB, så... Oh, til slutt: Harddisk. Er en IDE som sitteri i, 160GB. Om det nå viser seg at det blir et fungerende system, kan det hende jeg oppgraderer. DVD-ROMen er s-ata, så går ut fra den kan bruke S-ATA HDDer óg? Isåfall, igjen, er det noe kompatibilitetsfaen man må passe på eller er s-ata s-ata? Endret 28. august 2009 av Slettet+89234341 Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 SATA HDD skal fungere fint. Mulig du må endre noe tull i bios, men siden DVD alt fungerer, antar jeg en HDD også skal fungere fint. Hadde noe tull en gang for noen år siden da jeg puttet en SATA på et HK som kun hadde IDE disker og drev tilkoblet, men det kortet var ikke DDR2, og antagelig eldre enn ditt. Når det kommer til skjermkort har jeg 2 gamle liggende som du kan få sett at du henter i Bergen.. Ene er et GF 6600 GT med vifte fra Zalman (byttet ut en gammel bråkebøtte en gang i tiden. Kan forøvrig legge ved denne bråkebøtten om det er av interesse..) eventuelt en GF 6800 GT. Problemet med sistnevnte er at det fortsatt bråker. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341 Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 Bestilte 2GB ram og 250GB SATA HDD fra komplett. Installering fungerte fint. Får se om jeg installerer på nytt, eller om jeg beholder den HDDen her som OS disk. Den er gammel, men aldri hatt noen problemer med den, så. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341 Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 Jeg som tulla litt - var DVD som var IDE, HDD er SATA Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 Var litt kluss med installasjon av blant annet windows fra SATA-drev husker jeg. Lenge siden, dog. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341 Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 Etter grafikkortet fra sovehest og ny 2GB RAM-brikke scorer PCen nå 3,8 på microsoft sin opplevelsesindeks. Mer enn 3.0 som den mye nyere vista laptopen scorer (dekstopen sin laveste og avgjørende score er cpu, laptopen sin er grafikk og spillgrafikk) xD Er det noe man kan stappe i av prosessor som fungerer? Står socket 775 LGA, intel pentium 4 2.93Ghz. Går ut fra nyere CPuer ikke støttes av hovedkort e.l, men er vel kanskje noen steg opp om man finner gamle pentium 4 CPUer med bedre ytelse? Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 Vil tro du kan kjøre en eldre E6xxx, E4xxx eller E2xxx på HK. Angående skjermkortet, jeg tror du kan kjøpe en kjøler for rundt 50,- fra DealExtreme. Det vil nok dempe lydnivået fra irriterende bråk til normal datasus. Hva heter HK? Har det på en eller annen privat melding, men du finner sikkert ut av det raskere enn meg uansett.. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341 Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 Konsulterte litt med folk på IRC og droppet CPU oppgraderingen. Er ikke hovedmaskin utansett, så vil ikke bruke mye penger - spesielt siden det med all sannsynlighet blir ny netbook på meg snart. Dual core CPUer går ikek pga et eller annet teknisk om hastighet som folk nevnte på IRC, så måtte blitt en sterkere pentium 4 uansett. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå