iver89 Skrevet 16. mai 2003 Rapporter Del Skrevet 16. mai 2003 Noen som vet hva loddevann består av? For om det er mulig å lage det selv blir vel det billigere enn å betale 60 kroner pr. deciliter. Har søkt med Google, men siden jeg ikke vet hva loddevann er på engelsk fikk jeg relativt få treff. Lenke til kommentar
CaNaBiS Skrevet 16. mai 2003 Rapporter Del Skrevet 16. mai 2003 Hmm.. Lodde vann? Høres litt tøft ut, er det slik at man slipper å bruke loddebold? 1 Lenke til kommentar
toreae Skrevet 16. mai 2003 Rapporter Del Skrevet 16. mai 2003 Bebel loddevann Innhold: Saltsyre Nøytralisert til PH 1-3 30-60% Har du dårlig økonomi, eller skal du lodde MASSE? Lenke til kommentar
Aerocker Skrevet 16. mai 2003 Rapporter Del Skrevet 16. mai 2003 Hva er loddevann og hva i alle dager trenger en det til? Lenke til kommentar
shorin Skrevet 16. mai 2003 Rapporter Del Skrevet 16. mai 2003 Lodde-vannet(syra)gjør at lodde-tinnet binder seg bedre til underlaget,feks.kobber.Brukte syra da jeg "loddet igjen" et hull i ratiatoren til bilen min. Lenke til kommentar
iver89 Skrevet 16. mai 2003 Forfatter Rapporter Del Skrevet 16. mai 2003 Økonomien min er helt grei den, skal heller ikke lodde masse. Men det hadde vært tøft om jeg kunne lage syren selv. Kan jeg bruke vanlig saltsyre? pH 1-3, det var jo ganske lavt da, vanlig vann ligger på pH 7, så loddevannet er da 10 000-1000 000 ganger surere! Lenke til kommentar
Bisarre Skrevet 16. mai 2003 Rapporter Del Skrevet 16. mai 2003 Kjøp det... Det kommer til å vare en livstid. ...for 60kr. Lenke til kommentar
Saftis Skrevet 16. mai 2003 Rapporter Del Skrevet 16. mai 2003 Bare et lite sidespørsmål: er det ikke som regel lagt inn litt loddevann i loddetinnet ? Dette som fordamper når man lodder... Foreleseren vår i et kretsfag påstod i hvert fall det, et slags rensevann elns. Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 16. mai 2003 Rapporter Del Skrevet 16. mai 2003 Dei fleste typer loddetinn for elektronikk har ein eller fleire kjerner med eit fluss midde, vanligvis ein typer harpiks. Dette er for å hindre okydasjon under og like etter lodding. Lenke til kommentar
Tosh Skrevet 16. mai 2003 Rapporter Del Skrevet 16. mai 2003 på engelsk kalles det vel flux Men som nevnt, fins endel loddetinn hvor det ligger i kjernen Lenke til kommentar
Bisarre Skrevet 16. mai 2003 Rapporter Del Skrevet 16. mai 2003 "Alle" loddetinn inneholder en viss mengde flussmiddel. Men du får ofte bedre resultat om du tilfører en dråpe eller to med flytende flussmiddel, på flaten det skal loddes på. Lenke til kommentar
iver89 Skrevet 16. mai 2003 Forfatter Rapporter Del Skrevet 16. mai 2003 Så loddevann er flytende fluxmiddel, eller? Lenke til kommentar
Bisarre Skrevet 17. mai 2003 Rapporter Del Skrevet 17. mai 2003 Så loddevann er flytende fluxmiddel, eller? Stemmer det. Lenke til kommentar
iver89 Skrevet 17. mai 2003 Forfatter Rapporter Del Skrevet 17. mai 2003 Hvordan gjør man fluxmiddelet flytende? Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 17. mai 2003 Rapporter Del Skrevet 17. mai 2003 Hvordan gjør man fluxmiddelet flytende? Det vi kaller for flussmiddel i loddetinnet, blir flytende av varmen. Vi har også noe som heter loddepasta, en slags mellomting altså. Selges på tube/boks. Samme ting her, blir flytende av varmen. Loddevann er flytende hele tiden Lenke til kommentar
iver89 Skrevet 17. mai 2003 Forfatter Rapporter Del Skrevet 17. mai 2003 det jeg mente var, hvordan får man flussmiddelet til å være flytende hele tiden? Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 17. mai 2003 Rapporter Del Skrevet 17. mai 2003 det jeg mente var, hvordan får man flussmiddelet til å være flytende hele tiden? Eh, kjøper det flytende i form av loddevann? Beklager hvis jeg misforstår deg Lenke til kommentar
iver89 Skrevet 17. mai 2003 Forfatter Rapporter Del Skrevet 17. mai 2003 ja, seff kan man det, men hvordan lager man det da hjemme? Det er det som har vært spørsmålet mitt hele tiden!!!!! Lenke til kommentar
lykkeliten Skrevet 17. mai 2003 Rapporter Del Skrevet 17. mai 2003 Glem å lage dette hjemme. Antar at du skal lodde noe som du har tenkt skal virke og vare en stund. I såfall må du regne med at hjemmebrygget ditt ikke gjør det som fluss/pasta skal gjøre, men derimot svekke loddingen. Kjøp heller riktig fluss/pasta til det du skal lodde, finnes nemlig forskjellige typer avhengig av hva du skal lodde. Og selvfølgelig en fordel å bruke riktig tinn... Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 17. mai 2003 Rapporter Del Skrevet 17. mai 2003 Kjøp litt fortynnet saltsyre på apoteket. There ya go :smile: Det er langt i fra optimalt, men det holder til og få arbeisstykket helt rent. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå