Gå til innhold

USA satser på droner fremfor bemannede kampfly.

USA satser på droner fremfor bemannede kampfly  

265 stemmer

1. 1. Er USA tjent med å bruke droner fremfor bemannede kampfly?

• Ja
      200
    • Nei
      26
    • Ingen formening/vet ikke.
      39
  2. 2. Tror du dette vil føre til slutten på bemannede kampfly?

• Ja
      93
    • Nei
      145
    • Vet ikke
      27

Anbefalte innlegg

For meg blir dette som å diskutere hvordan man skal drepe katten til naboen. Er det mest etisk å bruke rottegift eller stein?

Det virker veldig logisk for meg at de vil prøve å bruke droner fremfor bemannede kampfly, når dette gir mindre tap av menneskeliv for den siden av konflikten som benytter de.

Jeg synes det gir mer mening å diskutere hvorfor vi skal drepe katten til naboen, eller mao. hvorfor går USA til krig med noen på den andre siden av kloden.

Jeg tror at dette har gått så langt nå, at Norge bare bør støtte opp om droner og holde seg på "rett" side av konflikten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For meg blir dette som å diskutere hvordan man skal drepe katten til naboen. Er det mest etisk å bruke rottegift eller stein?

Det virker veldig logisk for meg at de vil prøve å bruke droner fremfor bemannede kampfly, når dette gir mindre tap av menneskeliv for den siden av konflikten som benytter de.

Jeg synes det gir mer mening å diskutere hvorfor vi skal drepe katten til naboen, eller mao. hvorfor går USA til krig med noen på den andre siden av kloden.

Jeg er helt enig... Selv er jeg sterkt motstander av å invadere andre land for imperialistiske grunner, men jeg ser absolutt logikken i bruken av droner i større utstrekning.

En drone er jo i bunn og grunn det samme som et missil, med litt større slagkraft da selvsagt.

Her kan vi se et glimt av et av fremtidens våpen som vil kunne renske byer...

tenk dere titusener av disse guttene her som da er masseprodusert til samme pris som et titals håndgranater..

Not good

KILDE: http://techcrunch.com/2011/10/25/video-japans-defense-ministry-develops-awesome-ball-shaped-drone/

Lenke til kommentar

Den veier 350 gramm og kan sveve i 8 minutter...

Slike kan ikke burkes som våpen da de ikke kan lastes opp med noe særlig payload for da greier de ikke å fly lenger (eller bruker opp batteriet veldig mye fortere). Det eneste slike er brukelige til er rekognisering for soldater hvor den kan sendes over en mur eller rundt en hindring med et kamera om bord for å se hvordan fienden er plassert.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Slike kan ikke burkes som våpen da de ikke kan lastes opp med noe særlig payload for da greier de ikke å fly lenger (eller bruker opp batteriet veldig mye fortere). Det eneste slike er brukelige til er rekognisering for soldater hvor den kan sendes over en mur eller rundt en hindring med et kamera om bord for å se hvordan fienden er plassert.

Jau... Teknologien må nok helt klart modnes litt før den er brukenes...

Lenke til kommentar

Hvor mye mer kan teknologien modnes?

Elmotoren som brukes har sikkert en virkningsgrad på opp mot 90% og propelleren er sikkert også veldig nærme sitt maksimale teoretiske potensiale. Så står vi igjenn med Litium batteriet. Hvor mye mer effektivt kan det bli mener du?

Hvis man skal ha våpen (sprengstoff) på en slik en pluss kamera, el for å styre den mot målet så burde man vel ihvertfall ha 2 til 5 KG nyttelast eller mer og ha en mye større rekkevidde/utholdenhet.

(og pga pris "per skudd" på en slik burde den vel egenklig ha mye mer enn 5 kg nyttelast også får å få nok effekt på målet i forrhold til pris)

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Elmotoren som brukes har sikkert en virkningsgrad på opp mot 90% og propelleren er sikkert også veldig nærme sitt maksimale teoretiske potensiale. Så står vi igjenn med Litium batteriet. Hvor mye mer effektivt kan det bli mener du?

Eh, hvis du ser litt etter i faglitteratren så vil du se at el motor og ikke minst batteri teknologi er noen av de områdene som anses som å ha ett enormt utviklings potensiale...

Lenke til kommentar

Jeg tror at dette har gått så langt nå, at Norge bare bør støtte opp om droner og holde seg på "rett" side av konflikten.

Det er jo ikke lenger slik at at disse drapene er forbeholdt de stedene hvor USA er i krig. Under Obama blir de brukt "utenfor de områder der USA kan hevde å være i krig".

"Some military analysts pointed out that there is a shift between Bush`s policies and Obamas on this. Bush`s policy was to kidnap people, take them to Guantanamo or Bagram and try to extract som information out of them. We know what that was like, Im not going to describe it. Obamas policy is just to kill them. They`re killing them all over the world. Now it`s targeted assassination campaigns. They don`t kidnap and torture them, they just kill them.

It`s hard to remember, but there used to be a system of justice in the West, which said that a person is a suspect until he`s proven guilty. He`s innocent until proven guilty. Now that`s gone. You just kill them if you think they`re guilty."

Youtube

Endret av Kubin
Lenke til kommentar

Det er jo ikke lenger slik at at disse drapene er forbeholdt de stedene hvor USA er i krig. Under Obama blir de brukt "utenfor de områder der USA kan hevde å være i krig".

Lurer på hvordan vi hadde fått denne saken presentert i media om Iran fikk folk myrdet og sendte drone angrep på folk i andre verdens hjørner.

Aksepterer vi den slags aksjoner så må vi også anerkjenne at de samme metodene kan bli benyttet mot våre land.

Skyter vi på andre må vi akseptere at de kan skyte tilbake.. enkelt og greit

Lenke til kommentar

Eh, hvis du ser litt etter i faglitteratren så vil du se at el motor og ikke minst batteri teknologi er noen av de områdene som anses som å ha ett enormt utviklings potensiale...

eh nei...

Brushless motors are typically 85–90% efficient or more, efficiency for a brushless electric motor, of up to 96.5% was reported[18]

http://en.wikipedia.org/wiki/Electric_motor#Brushless_DC_motors

En motor med rundt 90% effektivitet har ikke noe "enormt utviklings potensiale". :roll: Den er allerede utviklet til ca det maksimale av sitt potensiale.

Batteriteknologien derrimot har en del igjenn for å oppnå sit maksimale potensiale, men alikevel er det langt i fra å kunne pakke 20-40 ganger mer energi på samme plass og vekt, og det er ikke fysisk mulig å oppnå noe slikt. For det er det man måtte ha oppnådd hvis det skal være noe praktisk til å frakte våpen, og ikke bare brukes til korte rekognoseringsturer.

Ellers må man gå opp i størrelse, og det blir en helt annen sak igjenn.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Ellers må man gå opp i størrelse, og det blir en helt annen sak igjenn.

Husker du de batteriene man hadde på mobiltelefonene i gamle dager flesvik??

Min far hadde en slik en i kjelleren.. hahhaah.. man måtte jo være to stk for å bære den kassa nesten..

Du har sikkert noen gode poeng altså, men det er jo lite vits å krangle om hva fremtiden måtte bringe...

Sannsynligvis så har ingen av oss rett ^^

Lenke til kommentar

En motor med rundt 90% effektivitet har ikke noe "enormt utviklings potensiale". :roll: Den er allerede utviklet til ca det maksimale av sitt potensiale.

Virkningsgrad er er bare én parameter man kan optimalisere for.

El-motorer er fortsatt ganske tunge, så man kan jo prøve å forbedre Nm/kg, evt. Nm/cm^3.

Begge deler er av interesse for mobile plattformer.

Lenke til kommentar

For det første er klippet fra konspirasjonsgærningen Alex Jones og har dermed ingen som helst kredibilitet i det heletatt.

Men til hovedpoenget: en tazer er veldig effektiv på en sivil person som ikke har noe aning om at han kan bli tazed, men for millitære applikasjoner er den ikke like effektiv. Det er meget lett å beskytte seg mot en taser. Det er bare å ha noe strømmledende i klærne sine, f.eks sy inn noen kobber tråder, el. eller gettostyle det med å ha aluminiumsfolie mellom klærne. Strømen tar som kjennt letteste vei og det er ikke gjennom kroppen hvis det finnes noe metall i nærheten. Også har jo en tazer også en veldig begrenset rekkevidde (untatt en slik hagle slug prototype tazer som noen utviklet) og er dermed enda dårligere egnet til millitære formål. En poltimann har ikke noe problem med å stå nærme den han skal taze, men for en soldat er det en del værre å komme et par meter unna fienden med en klar sikte linje uten å utsette seg selv for ekstrem fare.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Du glemmer speed-controlleren for å regulere hastigheten til motoren, disse kan få dårlige virkningsgrad når de ikke kjører 100% + vekten kan bli lettere. I tillegg har du som nebrewfoz sier Nm/kg på motorene som kan bli forbedret en god del med f.eks superleder der du kan sende stor mengde strøm i tynn leder uten at de blir varme.

Bakdelen med å bruke batteri er at den ikke blir lettere etterhvert som den blir tappet tomt. Bedre ide å bruke brenselceller for å produsere strømmen når dronen skal flyge langt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Tre drept i amerikansk droneangrep i Pakistan

Tre opprørssoldater i Pakistan ble drept i et amerikansk droneangrep mot en militærleir i regionen Nord-Waziristan, på grensen til Afghanistan.

Angrepet skjedde i byen Miranshah som ligger i den urolige stammeregionen, som er kjent for å være en høyborg for taliban- og al-Qaida-soldater.

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/Tre-drept-i-amerikansk-droneangrep-i-Pakistan-6697833.html

Enda et vellykket angrep! Jeg for min del støtter USAs bruk av droner i denne krigen fullt ut! Ikke bare får de tatt en rekke fiender på denne måten, men de risikerer ikke livet til egne flygere heller.

Lenke til kommentar
Jeg for min del støtter USAs bruk av droner i denne krigen fullt ut! Ikke bare får de tatt en rekke fiender på denne måten, men de risikerer ikke livet til egne flygere heller.

Også når uskyldige dør og de angriper land de ikke er i krig med?

Fatter ikke at ikke Pakistan ikke reagerer mer enn de gjør jeg...

Usa er liksom dommer og bøddelen på en gang og det dr helt ok virker det som...

Lenke til kommentar

Nå er jo dette ett ommråde som Pakistan selv nærmest er i krig med så ikke så rart at det offisielle Pakistan ikke reagerer så veldig. Grenseområdene er jo kjente oppmarsj og hvileommråder for opprørerne i Afghanistan uten at den Pakistanske regjeringen har lykkes i å få noe kontroll der med operasjonene sine.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Også når uskyldige dør og de angriper land de ikke er i krig med?

Uskyldige dør i alle kriger og Pakistan evner ikke å ordne opp i et eneste problem selv!

Fatter ikke at ikke Pakistan ikke reagerer mer enn de gjør jeg...

Med tanke på at Osama bin Laden kunne gjemme seg i Pakistan slik han gjorde samt at opprørerne får herje fritt i det aktuelle området samt på grensen til Afghanistan er det beste de kan gjøre å bare holde kjeft!

Usa er liksom dommer og bøddelen på en gang og det dr helt ok virker det som...

Hvor ofte har nasjoner i krig bedt om lov til å knuse fienden? USA er forøvrig verdens eneste supermakt og det er ingen som kan stanse dem uansett. Det så du feks. svært klart under invasjonen av Irak i år 2003. Hvor "greit" det er er en annen sak, men det er realiteten! Ang. det anbefaler jeg deg å sjekke innom denne tråden:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1350826

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...