Gå til innhold

USA satser på droner fremfor bemannede kampfly.

USA satser på droner fremfor bemannede kampfly  

265 stemmer

1. 1. Er USA tjent med å bruke droner fremfor bemannede kampfly?

• Ja
      200
    • Nei
      26
    • Ingen formening/vet ikke.
      39
  2. 2. Tror du dette vil føre til slutten på bemannede kampfly?

• Ja
      93
    • Nei
      145
    • Vet ikke
      27

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da har man iallefall funnet ut hva som hendte med superflyet USA testet og mistet under testen. Det krasjet i havet før det skulle. Men eksprimentet går videre og når de har kommet så langt som de har gjort er jeg personelig ikke i tvil om at de før eller siden lykkes. Og jeg er fortsatt sikker i min sak på at dette vil bety en revolusjon for ubemannede fly og dermed for krigføring:

«Verdens raskeste fly» krasjet ukontrollert i havet

Sliter med å få det til å fly. - Det er en gåte. Jeg er sikker på at det finnes en løsning, sier en talsperson ved det amerikanske forsvaret.

Det ubemannede overlydsflyet Falcon HTV-2, hyllet som «verdens raskeste» og under utvikling for å gi USA muligheten til å angripe mål over hele verden lynkjapt, krasjet i Stillehavet før det skulle under gårsdagens testflyvning, bekrefter det amerikanske forsvarets avanserte forskningsprosjektetat DARPA.

«Over ni minutter med data ble samlet før en uregelmessighet førte til at signalet forsvant. De første indikasjonene antyder at det traff Stillehavet langs den planlagte ruten», heter det i en uttalelse fra DARPA.

http://www.dagbladet.no/2011/08/12/nyheter/utenriks/luftfart/usa/darpa/17648372/

Endret av Glimti
Lenke til kommentar

USA og Pakistan er uenige om hvor mange sivile som har gått med i droneangrepene:

USAs droner har drept 168 barn i Pakistan

Amerikanerne har gjennomført ett droneangrep i Pakistan hver fjerde dag etter at Barack Obama ble president, viser ny rapport.

Tilsammen skal mellom 2292 og 2863 mennesker ha blitt drept av 291 droneangrep de siste syv årene. I løpet av Barack Obamas tid som president er det blitt gjennomført 236 angrep – ett hver fjerde dag han har sittet i Det hvite hus.

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article4197226.ece

USA avviser påstander om over 2000 sivile drepte i droneangrep

En ny rapport om USAs droneangrep i Pakistan opererer med altfor høye tall på sivile drepte, hevder amerikanske tjenestemenn.

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10081214

Lenke til kommentar

Fire drept i amerikansk droneangrep

Fire menn ble drept i et amerikansk droneangrep nordvest i Pakistan tirsdag. Ifølge pakistanske sikkerhetskilder var ofrene militante islamister.

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.7751511

Altså nok et vellykked angrep. Men det er jo først under Obama at droneangrepene virkelig har skutt i været så spørsmåket er om dronene vil fortsette å bli brukt like flittig under neste amerikanske president enten det blir ved det kommende eller det neste valget Obama forlater det hvite hus.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Nok et vellykked angrep utført! Jeg for min del støtter absolutt bruken av droner i kampen mot terroristene!

Fem drept i amerikansk droneangrep i Pakistan

Fem pakistanske Taliban-opprørere ble drept i et amerikansk droneangrep nordvest i Pakistan torsdag.

Flere av de drepte var sentrale ledere i den såkalte Maulvi Nazir-fraksjonen av pakistansk Taliban, som har gjennomført en rekke angrep over grensa til Afghanistan fra sine baser i Sør-Waziristan.

Fire av mennene satt i en bil som ble truffet av flere raketter, blant dem Nazirs lillebror Hazrat Omar, opplyser gruppen i en kunngjøring.

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/Fem-drept-i-amerikansk-droneangrep-i-Pakistan-6681526.html

• Liker 2
Lenke til kommentar

USA bekrefter dronebase i Etiopia

Amerikanske militærtjenestemenn bekrefter at en dronebase USA har satt opp i Etiopia allerede er i drift, ifølge The Washington Post.

Det amerikanske flyvåpenet har i lengre tid og i all hemmelighet brukt en avsidesliggende, sivil flyplass i det sørlige Etiopia som base for oppdrag med de førerløse, væpnede flyene, skriver den amerikanske avisen.

Dronene er blitt brukt i aksjoner blant annet mot den militante, somaliske gruppa al-Shabaab.

Amerikanske Reaper-droner, som er en oppgradert versjon av Predatoren som er kjent fra krigføringen i Afghanistan, flyr i bombe- og overvåkingsoppdrag over Somalia fra flere baser. I tillegg til basen sør i Etiopia, er dronene også utplassert i Jemen, Seychellene og Djibouti, ifølge Washington Post.

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/USA-bekrefter-dronebase-i-Etiopia-6682343.html

Interessang nyhet. Det ser jo absolutt ut som om dronene tar over stadig mer og mer.

Lenke til kommentar

Bakkeinvasjoner er hvertfall temmelig måfå, og har vel nå vist seg ikke å bære særlig med frukter.

Selv om jeg er litt bekymret for at "dronekrig" skal skape mer konflikt, så er droner snart den eneste kampfordelen vi i vesten har. Vi vil ikke ha nok mannskap i fremtiden uansett, til å stå imot Kina eller Islamister.

I et lengre perspektiv tror jeg nok droner vil være mer lønnsomme enn å bruke mennesker. Men de som sitter ved spakene må holdes ansvarlig for sine handlinger til enhver tid.

Lenke til kommentar

Forelopig sa egner nok droner seg best som enten ISR ressurs(informasjonsinnhenting) eller som i eksemplene vi ser her, som vapenplatform for presisjonsvapen med forhandsplanlagte mal. Droner brukes ogsa til CAS(luftstotte) men har per na veldig mye darligere effekt enn bade jagerfly og spessielt kamphelikopter. Spent pa hva man kan klare a utvikle i arene fremover.

Lenke til kommentar

Nok et vellykked angrep utført! Jeg for min del støtter absolutt bruken av droner i kampen mot terroristene!

Kan ikke si jeg er overrasket. Jo mer jeg leser av det du skriver, jo mer blir jeg sittende med det inntrykket at du helst skulle ha hatt permanent opphold i et dataspill. For en vits dette her, sitat Glimti :

"Du er ikke virkelig hard eller tøff før du har opplevd noe som gjør at du aldri kan bli redd igjen"

Sitat den hardeste karen, no doubt. Skulle du sett : "Mest aktiv i : Lekeplassen (21248 innlegg)"

For en vits. For en sandkasseramboparodi. For en verden.

"Each time that I hear of a new drone strike by America in some distant foreign land, by some video game player wielding a computer joystick in Nevada, I get an uncomfortable feeling in the pit of my soul that my country has committed a cowardly act of murder, simply because it’s virtually risk-free and so easy to do so."

http://www.activistpost.com/2011/10/drones-killing-for-sport.html

Endret av Kubin
  • Liker 2
Lenke til kommentar

"Each time that I hear of a new drone strike by America in some distant foreign land, by some video game player wielding a computer joystick in Nevada, I get an uncomfortable feeling in the pit of my soul that my country has committed a cowardly act of murder, simply because it’s virtually risk-free and so easy to do so."

Men jeg tror det blir MYE verre før det blir bedre dette her Kubin.

Det er jo helt klart et smart move dette her om en legger fra seg alle moralske og medmenneskelige sider ved saken..

Lenke til kommentar

Kan ikke si jeg er overrasket. Jo mer jeg leser av det du skriver, jo mer blir jeg sittende med det inntrykket at du helst skulle ha hatt permanent opphold i et dataspill. For en vits dette her, sitat Glimti :

"Du er ikke virkelig hard eller tøff før du har opplevd noe som gjør at du aldri kan bli redd igjen"

Sitat den hardeste karen, no doubt. Skulle du sett : "Mest aktiv i : Lekeplassen (21248 innlegg)"

http://www.activistpost.com/2011/10/drones-killing-for-sport.html

Jeg misforstar deg sikkert, men er moralen i sitatet at man ikke skal drepe noen om det er enkelt?

Lenke til kommentar

Bakkeinvasjoner er hvertfall temmelig måfå, og har vel nå vist seg ikke å bære særlig med frukter.

Bakkekrig er strengt tatt ikke noe man gjør på måfå før man har fått kontroll gjennom en bombekrig fraluften slik det ble gjort feks. i Golfkrigen.

Selv om jeg er litt bekymret for at "dronekrig" skal skape mer konflikt, så er droner snart den eneste kampfordelen vi i vesten har. Vi vil ikke ha nok mannskap i fremtiden uansett, til å stå imot Kina eller Islamister.

Vil ikke si det er eneste fordelen, men et kraftig våpen er det absolutt. Når det gjelder det du skriver om å skape mer konflikt ser jeg ingen annen fare enn at det oftere kan utføres luftangrep når man ikke lenger risikerer å miste piloters liv.

I et lengre perspektiv tror jeg nok droner vil være mer lønnsomme enn å bruke mennesker. Men de som sitter ved spakene må holdes ansvarlig for sine handlinger til enhver tid.

Jeg tror også dronene vil ta mer og mer over. USAs bruk av droner på grensen mellom Afghanistan og Pakistan er jo i seg selv et godt bevis på det. Når det gjelder hvem som er ansvarlige for angrepene tror jeg ikke det blir fult så enkelt. Tiden vil vise.

Lenke til kommentar

Forelopig sa egner nok droner seg best som enten ISR ressurs(informasjonsinnhenting) eller som i eksemplene vi ser her, som vapenplatform for presisjonsvapen med forhandsplanlagte mal. Droner brukes ogsa til CAS(luftstotte) men har per na veldig mye darligere effekt enn bade jagerfly og spessielt kamphelikopter. Spent pa hva man kan klare a utvikle i arene fremover.

Når du ser på hvordan opprørere går med i Afghanistan og Pakistan vil jeg si at droner egner seg ypperlig som angrepsvåpen! Og jeg er overbevist om at de kommer til å bli utviklet mer og mer som angrepsvåpen med årene.

Det er virkelig på tide at Norge går inn for å skaffe seg noen. F-35 er et flott kampflyprogram, men flere "spår" jo at det blir det siste flyet av sin type da dronene tar mer og mer over. Innkjøp av droner hos alle NATO-land har dessuten blitt anbefalt.

Lenke til kommentar

Synes denne artiklen fortjener en plass i tråden:

USA likviderer terrormistenkte som aldri før

Siden president og seinere fredsprisvinner Barack Obama overtok regjeringsansvar i 2009 har antallet likvideringer mangedoblet seg.

Mangedoblet likvideringer

Siden demokratene overtok regjeringsmakten i USA i 2009 har antallet likvideringer av mistenkte terrorister mangedoblet seg, på tross at avvikling av amerikanske militæroperasjoner i utlandet var ett av temaene Obama-administrasjonen gikk til valg på.

Ifølge danske Information.dk er utrolige 5742 personer likvidert av amerikanske dronefly og spesialsoldater. Minst 1877 av dem er drept av ubemannete dronefly.

Mens Obama har sittet i regjering har dronefly gått fra å være et sjeldent brukt våpen til å bli det mest vanlige, skriver avisen.

Droneangrep

Droneangrep har vært utført i Afghanistans naboland Pakistan, samt Jemen. I tillegg er antallet «capture or kill»-operasjoner, der spesialsoldater tar seg inn for å pågripe mistenkte terrorister, gått betraktelig opp.

– Det er snakk om en femdobling siden 2009. I perioder utføres det opp mot 40 operasjoner per dag, sier Erica Gaston fra den uavhengige amerikanske tenketanken Open Society Institute (OSI).

http://www.tv2.no/nyheter/utenriks/usa-likviderer-terrormistenkte-som-aldri-foer-3623260.html

Tror nok dronene vil bli langt, langt viktigere og mer brukt med årene. Og ikke minst for USA!

Lenke til kommentar

Når man snakker om solen så skinner den. I går ble det utført nok et vellykket angrep fra en amerikansk drone mot fire opprørere i Pakistan:

Fire opprørere drept i amerikansk angrep i Pakistan

Fire opprørere mistet livet i et amerikansk droneangrep i et område kjent som tilholdssted for Taliban-opprørere, ifølge tjenestemenn.

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10023189

Lenke til kommentar

Når du ser på hvordan opprørere går med i Afghanistan og Pakistan vil jeg si at droner egner seg ypperlig som angrepsvåpen! Og jeg er overbevist om at de kommer til å bli utviklet mer og mer som angrepsvåpen med årene.

Det er virkelig på tide at Norge går inn for å skaffe seg noen. F-35 er et flott kampflyprogram, men flere "spår" jo at det blir det siste flyet av sin type da dronene tar mer og mer over. Innkjøp av droner hos alle NATO-land har dessuten blitt anbefalt.

Som du sikkert ser så skriver jeg ikke at de ikke egner seg til å levere våpen, men at de da passer best innenfor nisjen som jeg har nevnt over. Til CAS egner de seg betydelig dårligere. Norge har forøvrig droner i dag men de er ikke like avanserte som våre alliertes og mangler mange av kapasitetene som disse har.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...