Gå til innhold

USA satser på droner fremfor bemannede kampfly.

USA satser på droner fremfor bemannede kampfly  

265 stemmer

1. 1. Er USA tjent med å bruke droner fremfor bemannede kampfly?

• Ja
      200
    • Nei
      26
    • Ingen formening/vet ikke.
      39
  2. 2. Tror du dette vil føre til slutten på bemannede kampfly?

• Ja
      93
    • Nei
      145
    • Vet ikke
      27

Anbefalte innlegg

Si meg Glimti, motsier du meg bare fordi vi har kranglet i Afghanistan-tråden? Legg det fra deg, vær så snill :nei2:

Man kjøper en telefon når det kommer en ny modell om noen måneder. Skjønner du? Når USA og resten av verden satser så hardt på droner som de gjør må man stille spørsmål ved om man burde kjøpe så mange når disse dronene når som helst kan være i stand til å erstatte de bemannede flyene fullstendig.

Men jeg skjønner ikke helt hva du mener når du sier "siden de fortsetter å utvikle det". Det var ikke det som var påstanden. F-35 flyet er jo utviklet for lenge siden, men det var det at USA kjøpte dem inn i så stort antall som var litt "kontroversielt" når man vet at disse dronene satses for fult. Jeg sier ikke at F-35 flyene er awsome og kicker sikkert masse ass, men for meg virker det som om piloter er en dødene rase. Kanskje ikke med det første, men etter hvert vil vi nok se flere ubemannede fly i luften enn de tradisjonelle.

EDIT: Legger ved klippet jeg ;)

http://www.youtube.com/watch?v=TNTD1j8YRuM

BTW: Noen som har sett filmen "Skyline"? Når de skal bombe alien-skipet sender de ett B-2 lignende fly og en haug av disse MQ-9 Reaper dronene som liksom fungerer som eskorte for B-2'en og er tilsynelatende like manøvrerbare og tøffe som vanlige jagerfly når de sloss mot alien-flyene :!: Er nok en stund til vi er helt der...

Endret av Bordplate
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dronene er ikke så godt utviklet enda at de kan erstatte et hvilket som helst oppdrag fra bemannede kampfly, jagerfly og bombefly. Og fram til den dagen kommer så vil alle nasjoner som prioriterer militæret fortsette å utvikle nye, bemannede fly. Det er for tidelig til at dronene tar over fullstendig enda selvom vi garantert vil oppleve det i vår levetid.

Lenke til kommentar

Det er sant, Glimti. Der er jeg enig med deg ;)

Men jeg vil også peke på det berømte sitatet "No one knows what tomorrow might bring...". For alt vi vet kan det ta 30 år før dronen er arvtakere, men samtidig kan det skje i morgen. Ting går forferdelig fort!

Lenke til kommentar

Når det gjelder krig så er ikke robotteknologien så godt utviklet enda. Vi vil nok se bemannede fly i noen år til.

Samtidig vil det nok bare øke og øke med droner også. Ikke minst er jo disse opperasjonene i Afghanistan og Pakistan et levende eksempel på det.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Liten tvil om at droner og helt eller semi automatiserte systemer vil ta mer og mer over.. det er en helt naturlig vei å gå for å løse flere problemer...

Jeg for min del skjønner ikke poenget med å putte folk i de flyene i første omgang, men da tar jeg for gitt at det helt grunnleggende som signaler er på plass.

De har nok en god del sånne godbiter de leker med på Area 51 som tar svinger som ville rivd et menneske i to på sekundet ^^

Lenke til kommentar

Poenget med å ha en pilot i flyet er vel at man først de siste ti-femten år har begynt å få teknologien til å styre tingesten uten å ha en kar bak stikka.

Misforsto helt jeg da... Jeg trodde vi snakket om hva som var smart å satse på fremover..

Du vet.. før 1975 eller noe var det vel strengt tatt ikke Fly-by-wire engang... Vi snakker jo om Fly-by-remote her lissom... :dontgetit:

Lenke til kommentar

Hvis USA har droner, og fienden har droner, hva er vitsen da?

Blir jo bare maskiner som dreper hverandre.

Når det er sagt skjønner jeg ikke hvorfor folk dreper hverandre heller da.

Når en av partene har gått tom for dem eller blitt slått ut så sørger dronene for å holde luftrommet fritt for fiendtlige fly osv.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hvis USA har droner, og fienden har droner, hva er vitsen da?

Blir jo bare maskiner som dreper hverandre.

Å ødelegge alli fiendens våpen er svært effektivt når det gjelder å vinne i en konflikt og/eller krig.

Når det er sagt skjønner jeg ikke hvorfor folk dreper hverandre heller da.

Akkurat det kan sikkert diskuteres opp og ned og til begge sider i minst 200 forskjellige tråder, men med droner som vi diskuterer her risikerer man iallefall ikke å selv miste piloter.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Nå er det iallefall ingen tvil om at de førerløse flyene før eller siden vil ta over:

Dette flyet kan nå alle mål i verden på under en time

USA vil teste verdens raskeste fly i dag.

I dag vil det amerikanske forsvaret teste verdens hittil raskeste fly: Det ubemannede Falcon Hypersonic Technology Vehicle 2 (HTV-2), melder Guardian.

Flyet er så raskt at potensielt vil bruker mindre enn en time fra London til Sydney i Australia.

Den mulige topphastigheten er svimlende: 20 ganger lydens hastighet (Mach).

http://www.dagbladet.no/2011/08/11/nyheter/utenriks/fly/rekord/rask/17634463/

Flyet forsvant under testen

Forskerne mistet kontakten med verdens raskeste fly.

http://www.dagbladet.no/2011/08/11/nyheter/utenriks/usa/17641658/

Nå gikk det riktig nok galt denne gangen og som man kan lese i artikklen var dette den andre testen og den første gikk også galt. Men når man har kommet så langt at man kan skape og skyte opp et slikt fly er det ingen tvil om at miraklenes tid virkelig er inne når det gjelder militærteknologi og muligheter for krigføring! Selv er jeg overbevist om at det bare er snakk om tid før amerikanerne lykkes med dette flyet. Andre sterke militærmakter vil muligens også lykkes etter hvert. Da det skytes opp i rommet er det kansje også døren på gløtt for et etter hvert bevæpnet verdensrom. Dette blir iallefall utrolig spennende å følge med på!

Lenke til kommentar

Det er veldig få land som har økonomi og muligheten til å sende våpen opp i rommet og alle disse har underskrevet OST. Så lenge disse klarer å holde seg unna det er det ikke noe problem., men med en gang en av disse landene sender våpen opp i rommet kan du være helt sikker på at de andre vil følge på umiddelbart. Du kan være helt sikker på at disse landene allerede har systemer klare som egenklig bare er å sende opp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...