Gå til innhold

USA satser på droner fremfor bemannede kampfly.


USA satser på droner fremfor bemannede kampfly  

265 stemmer

  1. 1. Er USA tjent med å bruke droner fremfor bemannede kampfly?

    • Ja
      200
    • Nei
      26
    • Ingen formening/vet ikke.
      39
  2. 2. Tror du dette vil føre til slutten på bemannede kampfly?

    • Ja
      93
    • Nei
      145
    • Vet ikke
      27


Anbefalte innlegg

Helt klart trist at sivilister blir rammet. Det som er verre er at de i tilfeller ikke en gang vet navnet på personen de tegner et mål på. Det eneste de vet er at personen passer inn i en såkalt "etterretningsprofil". Det er der hovedproblemet er.

 

Teknologien har utviklet seg på alle fronter, også innenfor det militære. Tror du virkelig at man fortsatt ville rast rundt med skjold og sverd når man kjenner til det siste innen militærteknologien? "Argumenter" som at skytevåpen og fjernstyrte droner er "feigt" fordi den andre siden ikke kan forsvare seg eller ta igjen har for lengst gått i søpplen. Det man må se på i disse dager er situasjonen omkring det hele.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Helt klart trist at sivilister blir rammet. Det som er verre er at de i tilfeller ikke en gang vet navnet på personen de tegner et mål på. Det eneste de vet er at personen passer inn i en såkalt "etterretningsprofil". Det er der hovedproblemet er.

 

Teknologien har utviklet seg på alle fronter, også innenfor det militære. Tror du virkelig at man fortsatt ville rast rundt med skjold og sverd når man kjenner til det siste innen militærteknologien? "Argumenter" som at skytevåpen og fjernstyrte droner er "feigt" fordi den andre siden ikke kan forsvare seg eller ta igjen har for lengst gått i søpplen. Det man må se på i disse dager er situasjonen omkring det hele.

Les hva du siterer før du svarer er du snill. Jeg har aldri påstått at det er feigt.

 

Min påstand er at USA oppfører som en slags internasjonal domstol som deler ut dødsstraffer til personer som ikke enda har gjort en handling som normalt straffes med døden. Enda verre er det at de ikke en gang trenger å vite navnet på personen. Videre er det spekulativt i enkelte tilfeller hvorvidt en person er terrorist eller ikke. Da er det ikke riktig å drepe den personen for sikkerhets skyld. Da er det faktisk feigt, men ikke fordi det brukes droner, men fordi det begås drap.

Lenke til kommentar

Gidder ikke å svare sakelig på et innlegg som bare går på person og er meningsløst!

 

:roll:

 

Hvis du ikke hgar forstått det er USA og deres allierte (oss) truet av disse sinnssyke terroristene og opprørerne! De viste hva de kan utrette 11/09-01! Og Pakistan var ikke engang i stand til å oppdage Osdama bin Laden eller så skjulte de ham bevisst! Så da må vi ordne opp selv!

 

For det første ser jeg ikke helt hvordan droner skal kunne forhindre ett nytt terrorangrep. Dessuten ser du jo selv hvordan det går med vidunderteknologien. Til tross for all teknologien vi har i bruk i Afghanistan taper vi jo fortsatt krigen? Forklar meg hvordan dette henger sammen, spessielt med tanke på den ene statusen din:

Teknologi er framtiden. Så fort som teknologien utvikler seg utvikler verden seg.

En ting du må forstå, Glimti, er at avansert teknologi kun fungerer på godt utviklede mennesker.

 

Og slutt med konspirasjonsteoriene dine om at Pakistan bevisst gjemte Osama eller "var for late/inkompetente" til å finne han. Du har ikke vist til en eneste kilde på dette. Som vanlig er det noe du bare antar.

Våres egne etteretningsorganisasjoner brukte tross alt bare 10 år på å lete han frem etter å GJENTATTE ha mistet han så inkompetansen slår tydeligvis i begge retninger.

 

Og ja, det er et faktum at sivile blir rammet i krig. Slik har det alltid vært og vil alltid være. Man er ikke mindre menneske om man hevder et slikt faktum. Og når Pakistans ledelse viser så lite vilje til å samarbeide så er vi nødt til å angripe fienden selv!

 

En ting er å innse at det skjer. Men å akseptere at det må drepes 10 stk sivile for én mellomsentral terroristleder? Kvalmt. Regelrett kvalmt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Les hva du siterer før du svarer er du snill. Jeg har aldri påstått at det er feigt.

 

Min påstand er at USA oppfører som en slags internasjonal domstol som deler ut dødsstraffer til personer som ikke enda har gjort en handling som normalt straffes med døden. Enda verre er det at de ikke en gang trenger å vite navnet på personen. Videre er det spekulativt i enkelte tilfeller hvorvidt en person er terrorist eller ikke. Da er det ikke riktig å drepe den personen for sikkerhets skyld. Da er det faktisk feigt, men ikke fordi det brukes droner, men fordi det begås drap.

 

USA er ganske enkelt i krig for tiden og gjør det som er nødvendig for å knuse fienden!

Lenke til kommentar

Jeg er ikke for at USA skal lede/diktere hele verden til enhver tid. Har skrevet litt om akkurat det i denne tråden:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1350826&hl=&fromsearch=1

 

Men nå er de fortsatt i krig selvom de har avskaffet selve begrepet "Krigen mot terror" og militante terrorister og opprørere som bla. Al Qaida er stadig deres fiender! Dette er ingen juridisk rettssak eller noe annet, men rett og slett en krig og USA kjemper med de midler de har. Jeg støtter dem fullt ut!!!

Lenke til kommentar

Jeg støtter at USA, eller hvem som helst for den saks skyld, som bekjemper terrorister av typen Al Qaida. Men jeg er i mot enkelte av metodene som brukes. Det er hele nasjoner som fungerer som treningsleirer til disse folkene, men verdenssamfunnet makter å gjøre lite i lag. Kanskje mest pga. økonomi og politiske synspunkt. Det finnes så mange flere metoder, men så lenge USA er alene om dette antar jeg det ikke er så mange andre metoder å benytte. Dog har ikke USA, så vidt jeg vet bedt om hjelp i sin krig mot terrorister i de senere år heller, og det virker ikke som noen står klare til å tilby sin hjelp.

 

Norge med flere er passive støttespillere til internasjonal, muslimsk terrorisme så lenge vi ikke makter å få bukt med folk som Krekar og Obaydullah Hussein en ryddig og effektiv metode.

Lenke til kommentar

Jeg er enig i at alle andre nasjoner enn USA gjør altfor lite for å knuse fienden! Alle vi andre skulle vært mye mer til stede her også, men som du selv går inn på ber ikke USA om hjelp for tiden slik de gjorde med Afghanistan og Irak. Kansje de ikke ønsker flere digre opperasjoner og koallisjoner på en god stund etter disse to krigene. Eller kansje Obama bare vil unngå den slags for å fokusere på gjenvalget i disse dager. Hvem vet...

 

Jeg har ingen ting imot USAs metoder. De tar stadig sentrale ledere og medlemmer av Al Qaida og det på en måte som ikke setter deres egne soldater i fare. Som med så mye annet har dronene garantert kommet til å bli og i nær framtid vil de nok ta mer og mer over for bemannede kampfly.

 

Det du sier om land som fungerer som trengingsleirer er riktig, men det er fullt mulig å bekjempe. Du så jo hvordan det gikk i Afghanistan på begynnelsen da Taliban falt og ble jaget ut av landet sammen med Al Qaida. Feilen var at USA da fokuserte på å ta Irak istedefor å opprettholde sikkerheten i Afghanistan og gjøre det hele ferdig.

Lenke til kommentar

:roll:

 

Slike innlegg feks...

 

For det første ser jeg ikke helt hvordan droner skal kunne forhindre ett nytt terrorangrep. Dessuten ser du jo selv hvordan det går med vidunderteknologien. Til tross for all teknologien vi har i bruk i Afghanistan taper vi jo fortsatt krigen?

 

Ettersom dronene stadig tar både ledere og medlemmer av fienden ordner de opp på en glimrende måte. Innvasjon hadde sikkert vært enda mer effektivt, men det er ingen som ønsker noe slikt for tiden. Dessuten har USA fortsatt et visst samarbeid med Pakistan. Når det gjelder at det går treigt i Afghanistan er det bare fordi USA og de allierte forsøker å unngå å skade sivile. USA alene kunne forvandlet Afghanistan til grus og støv om de ville!

 

Forklar meg hvordan dette henger sammen, spessielt med tanke på den ene statusen din:
Teknologi er framtiden. Så fort som teknologien utvikler seg utvikler verden seg.

En ting du må forstå, Glimti, er at avansert teknologi kun fungerer på godt utviklede mennesker.

 

Og du må forstå at det er Vesten som er den godt utviklede verden og at dette tøvet med å forsvare vestens fiender ikke går under "godt utviklede mennesker"...

 

Og slutt med konspirasjonsteoriene dine om at Pakistan bevisst gjemte Osama eller "var for late/inkompetente" til å finne han. Du har ikke vist til en eneste kilde på dette. Som vanlig er det noe du bare antar.

Våres egne etteretningsorganisasjoner brukte tross alt bare 10 år på å lete han frem etter å GJENTATTE ha mistet han så inkompetansen slår tydeligvis i begge retninger.

 

Hvilket inntrykk sitter du igjen med når han kunne gjemme i seg i et stort luksushus i landet og ha kontakt med omverden? At han ikke ble tatt for årevis siden av USA skyldes at tideligere president George W. Bush og hans regjering valgte å prioritere Saddam Hussein istedefor Osama bin Laden.

 

En ting er å innse at det skjer. Men å akseptere at det må drepes 10 stk sivile for én mellomsentral terroristleder? Kvalmt. Regelrett kvalmt.

 

Jeg aksepterer det fordi Pakistan ikke evner å ordne opp med de militante opprørerne og terroristene på egen hånd. Det er ikke det minste kvalmt.

 

Og en ting til: Om ikke Pakistan er interessert i å samarbeide skikkelig kan USA for min del slippe to-tre atombomber over Pakistan og slik bli kvitt hele elendigheten på en gang! Samtidig hadde de sendt et kraftig signal til resten av fiendene utenfor Pakistan...

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

 

Og en ting til: Om ikke Pakistan er interessert i å samarbeide skikkelig kan USA for min del slippe to-tre atombomber over Pakistan og slik bli kvitt hele elendigheten på en gang! Samtidig hadde de sendt et kraftig signal til resten av fiendene utenfor Pakistan...

 

Og til alle de som strever med å være venn med dem ...

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Hva slags signal tenker du da på?

 

At "speak softly, and carry a big stick", blir byttet ut med; vi gir helt opp ...

La alle hensyn fare, eller; man må nesten knekke noen egg for å lage en omelett

 

Det er ikke god nok standard, etter min mening, og legger et solid grunnlag for represalier, og ikke minst; når atomvåpen-grensen brytes, hvilke andre grenser finnes?

 

:)

Lenke til kommentar

De avsluttet Andre verdenskrig med atomvåpen over Japan uten at det medførte noen andre atomangrep. Vi har heller ikke opplevd et eneste atomangrep heller selvom trusslene har kommet fra tid til annen. Kun prøvesprengninger har det blitt noe av.

 

Nå er det ikke noe som kommer til å skje. USA har altfor godt forhold til Pakistan selvom det er mye uenighet for tiden og Pakistan har selv atomvåpen så disse måtte bli slått ut øyeblikkelig så ikke Pakistan kunne svare med atomangrep. Og de internasjonale konsekvensene ville blitt altfor store. Men som en ren tanke ville det løst problemet både med opprørere i Pakistan samt at nettopp disse opprørerne tar seg over grensen for å krige mot amerikanske og allierte soldater i Afghanistan. Og når du ser på Pakistans nedslående "innsats" med å løse disse problemene er det åpenbart at USA må handle på egen hånd! Droneangrepene er faktisk svært nyttige, nødvendige og humane.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

De avsluttet Andre verdenskrig med atomvåpen over Japan uten at det medførte noen andre atomangrep. Vi har heller ikke opplevd et eneste atomangrep heller selvom trusslene har kommet fra tid til annen. Kun prøvesprengninger har det blitt noe av.

 

Nå er det ikke noe som kommer til å skje. USA har altfor godt forhold til Pakistan selvom det er mye uenighet for tiden og Pakistan har selv atomvåpen så disse måtte bli slått ut øyeblikkelig så ikke Pakistan kunne svare med atomangrep. Og de internasjonale konsekvensene ville blitt altfor store. Men som en ren tanke ville det løst problemet både med opprørere i Pakistan samt at nettopp disse opprørerne tar seg over grensen for å krige mot amerikanske og allierte soldater i Afghanistan. Og når du ser på Pakistans nedslående "innsats" med å løse disse problemene er det åpenbart at USA må handle på egen hånd! Droneangrepene er faktisk svært nyttige, nødvendige og humane.

 

Jeg er mer eller mindre enig på generelt grunnlag i det som skrives her, og anser det som realistisk, men bestrider at dronevåpen alene, er det som skal til. Det som hadde nyttet best - er hvis alle religionene hadde følt seg tvunget til å finne en fredelig plattform å samhandle ut fra. Vi beskytter vår egen tro, og mistrives med deres troesuttrykk. Jeg mener ikke med det at krigen handler om religioner, men heller det at religionen er dratt inn i striden for å forsterke motsetningene, og tenne massene, som så klart ikke vet bedre, enn at de elsker sine profeter.

 

Så, da sier jeg; kniven på strupen til alle overhoder av aktuelle trosretninger ...

 

Det hadde vært "atomvåpen" det

 

:)

Lenke til kommentar

Løsningen hadde vært en endelig løsning på konflikten mellom Israel og Palestina. Men dette kommer ikke til å skje med den nåværende regjeringen i Israel så vi må bare belage oss på at krigen og konflikten vil fortsette de neste årene.

 

Når det gjelder dronene har de absolutt vist seg effektive i denne kampen. Bare se på alle lederne og medlemmene av Al Qaida som er drept i disse angrepene. At de kan få lettere for å rekrutere nye medlemmer betyr lite dersom USA opprettholder innsatsen og fortsetter å ta ut leder etter leder og medlem etter medlem av Al Qaida. Det som en gang var verdens største og farligste terroristorganisasjon er i ferd med å bli ufarlige og uten handlingsmulighet! Og nok en gang, men droner risikerer vi ikke våre egne soldaters liv.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Droner er greit nok, men det er ikke like greit hvis feilprosenten blir for høy ved bruken av disse. USA har neppe en nullvisjon angående sivile tap på "fiendenes" sider - jeg regner med at visjonen deres går på null tap på egne sider, det være seg sivile og millitære.

 

Og en helt annen sak, er at jeg anser USA og vesten å ha ett dårlig produkt å selge til mange så kalte "bandittstater" mht. verdier og kultur. Så da blir det enda viktigere å påse at feilprosenten er tilnærmet null.

 

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...