Gå til innhold

USA satser på droner fremfor bemannede kampfly.


USA satser på droner fremfor bemannede kampfly  

265 stemmer

  1. 1. Er USA tjent med å bruke droner fremfor bemannede kampfly?

    • Ja
      200
    • Nei
      26
    • Ingen formening/vet ikke.
      39
  2. 2. Tror du dette vil føre til slutten på bemannede kampfly?

    • Ja
      93
    • Nei
      145
    • Vet ikke
      27


Anbefalte innlegg

Bruk av droner er en veldig billlig løsning og man kan selvsagt spørre om det er etisk riktig å drepe til en lav pris og med enkelthet når man likevel kunne gjort det like enkelt i et bemannet fly, menproblemet er at det ligger mindre ansvar hos en droneopreatør på andre siden av dammen kontra en pilot som føler adrennalinet av handlingen, kan ta emosjonelt ansvar og som kan stille til ansvar for sinr handlinger fordi han var innenfor <land> sine landegrenser og utførte operasjonen.

 

ja, USA er TJENT med å bruke droner, men det betyr ikke at det er det riktige når man dreper flere savile enn militære ledere (hver så snill å si at det er 'verdt det', Glimti). Ja, droner er fine og effektive, men de medfører en stor etisk diskusjon som jeg tror kun kan avgjøres av en dronepilot eller faktisk pilot i situasjonen kan avgjøre.

 

Unskyld skrivefeil, jeg er full.

 

Etik har null med dette å gjøre! USA knuser sine fiender på en måte som gjør at de ikke risikerer å miste sine egne soldater samtidig. Altså ser man ikke bare en økonomisk gevinst, men også en human da de amerikanske soldatene blir holdt utenfor fare. Ikke bare sparer de soldaters liv, men sparer familiene til soldatene for sorg og tap.

 

Jeg støtter fortsatt de amerikanske droneangrepene fullt ut og som jeg har sagt før er hendelsen med Osama bin Laden uansett et klart bevis på at Pakistan ikke er verdt å høre på uansett! USA burde erklære Pakistan for irrelevant hver gang sutringen og hulkingen om suvereniteten deres blir tatt opp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Debattstrukturen din frister mer med personangrep enn saklig diskusjon fordi du har tunellsyn på alt du snakker om. Hva er vitsen med at du åpner disse diskusjonene når du likevel har gjort deg opp en mening og overhodet ikke er mottakelig for andres synspunkter.

 

Den som har tullesyn på tingene her er deg! Og at du ustanselig må gå på person sier jo også sitt...

 

Foresten, hvordan ville du reagert om Norge ble angrepet av Al Qaida? Hva om feks. Radison SAS og Postgirobygget i Oslo ble bombet og jevnet med jorden? Ville du da fortsatt vært imot angrep på militante opprørere i Pakistan fordi disse opprørerne ikke har sjanse til å skyte ned dronene? Hadde det vært greit at vi kjempet tilbake så lenge vi hadde soldater på bakken slik at det var enklere for fienden å drepe norske og allierte soldater? Bare vær glad for at vi har slike våpensystemer som droner så vi slipper å plassere soldater i livsfare!

 

Jeg endrer ikke automatisk mitt syn på forskjellige ting fordi andre mener noe annet. og spesielt ikke i så ekstreme og viktige saker som dette.

 

Du skriver ting som: "Nok en seier for USA og dronene" og linker til massedrap av pakistanske beboere som følge av droner; likevel er det våres synspunkter som er "latterlige og patetiske" med masse utropstegn. Det gjør det svært vanskelig å ta deg seriøst.

 

Jepp, å gi noen som helst form for støtte til fienden er latterlig og patetisk! Det samme er det å ønske å sette soldaters liv i fare istedefor å unngå dette slik vi gjør med dronene. Og det er en masse mer man kan si om slike holdninger også...

 

Din respekt for menneskets verdi er så lav at jeg blir kvalm. Ikke bare er det respektløst for personene som dør av droneangrep, men det er også flaut for vesten, koalisjonen. Vi som skal være de "gode". Som skal forkjempe demokrati og mennenskeverd. Likevel er ikke en pakistansk bonde vært mer enn en fluelort for deg så lenge vi får tatt en og annen likegyldig al-Quida-sentral person.

 

Jeg respekterer ikke terrorister eller andre fiender! Ikke ser jeg noen verdi i dem heller! Men det er faktisk du som ikke respekterer liv da du åpent erklærer at det er bedre å sette soldatene våre i livsfare istedefor å holde dem utenfor livsfare ved hjelp av droner! Og hva med alle de som ble drept i USA 11/09-01 og deres etterlatte? Du respekterer ikke akkurat dem med disse meningene dine...

 

Og en ting til: Osama bin Laden var lederen av AL Qaida og hovedmannen bakk angrepet på USA 11/09-01 samt flere angrep etter det. Kaller du ham en likegyldig skikkelse i Al Qaida? Eller hva med alle de andre lederne som har blitt drept av droner? Er de også likegyldige?

Lenke til kommentar

Jeg tenker ikke på pengene og menneskelivene som USA sparer ved å benytte droner. Jeg tenker på de stakkars sivile (f. eks pakistanske borgerne) som går med i kampen. Ja, virkelig mye "humant" å spare ved denne typen bruk av droner :roll:

 

Jeg er heller ikke for terrorister, respektløs for 9/11-ofrene eller utslettelse av sentrale terrorledere, men jeg tviler på at hverken norske eller amerikanske borgere liker at vi dreper uskyldige mennesker i deres navn.

 

 

Og ja, jeg kaller alle al-Quida ledere likegyldige. Osama var en stor seier for oss, men dritt avler dritt og derfor vil sånn personer alltid kravle opp fra skåla igjen, rekruttere, formere og slå tilbake en eller annen måte. Hva så om vi tar en al-Quida-person i Jemen? Vi har da rekrutert minst 10 nye medlemmer til gutteklubben deres.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tenker ikke på pengene og menneskelivene som USA sparer ved å benytte droner. Jeg tenker på de stakkars sivile (f. eks pakistanske borgerne) som går med i kampen. Ja, virkelig mye "humant" å spare ved denne typen bruk av droner :roll:

 

Å ikke sette sine soldater i livsfare og dermed spare deres familie, slekt og venner for å muligens miste dem er absolutt humant ja!

 

Jeg er heller ikke for terrorister, respektløs for 9/11-ofrene eller utslettelse av sentrale terrorledere, men jeg tviler på at hverken norske eller amerikanske borgere liker at vi dreper uskyldige mennesker i deres navn.

 

 

Da har du kansje forslag til hvordan vi skal knuse alle de sentrale terrorlederne uten å risikere å drepe sivile? Og foresten er ikke terrornettverk som Al Qaida bare sentrale ledere, men også såkalte "hellige krigere" og det er dem som utfører selve terrorhandlingene.

 

Og ja, jeg kaller alle al-Quida ledere likegyldige. Osama var en stor seier for oss, men dritt avler dritt og derfor vil sånn personer alltid kravle opp fra skåla igjen, rekruttere, formere og slå tilbake en eller annen måte. Hva så om vi tar en al-Quida-person i Jemen? Vi har da rekrutert minst 10 nye medlemmer til gutteklubben deres.

 

Du skrev i forrige avsnitt at du ikke var imot likvidering av sentrale terrorledere og nå kaller du ledere av Al Qaida for likegyldige... Bestem dem.

 

Og ja, problemet med økt støtte og rekrutering til terroristorganisasjonene er et prblem, men det gjør det faktisk bare enda viktigere å knuse disse organisasjonene slik at de ikke vil være i stand til å utgjøre noen som helst form for fare for oss! Vi så at Al Qaida var farlig og ikke det minste likegyldige 11/09-01. Og vi må ikke la dem bli i stand til å utføre slikt igjen!

Lenke til kommentar

Foresten, hvordan ville du reagert om Norge ble angrepet av Al Qaida?

Og en ting til: Osama bin Laden var lederen av AL Qaida og hovedmannen bakk angrepet på USA 11/09-01

 

Du gjentar de mytene som Mossad bruker millioner på å vedlikeholde. Du støtter NATOs angrep. Du promoterer antisemittisme. Du har null troverdighet.

Endret av Rosario
Lenke til kommentar

Det som er idiotisk er troen på at man "kriger" mot Al Qaida - samtidig som man utstyrer dem med våpen, Den myten formidler du uhemmet.

 

Her smugler britisk etterretning inn ferdiglagete selvmordsvester for bruk i Afganistan :( :( :(

 

http://www.panarmeni...details/109199/

“On April 20, I was on duty at Kabul airport customs terminal; I witnessed a British intelligence officer who, along with three British militaries tried to get away with a rather large box delivered to Kabul by ISAF plane, with no customs inspection. I knew this officer by sight since he was a frequent visitor at Kabul airport. I asked the British military to show their cargo documents; they refused to do it. When I persisted in my request, they said I had no right to demand anything from them since they enjoyed diplomatic immunity. When I told them my boss’s order bans me from allowing cargo out without examination, a squabble emerged between us. I ordered my assistants never permit the British vehicle out of the terminal gates until I contacted my boss. At this moment, one of the British militaries put his gun against the chest of a police officer in an attempt to open the gates. The other police officer seized the box handle and pulled it. The box fell on the ground and flung open. I was amazed to discover that it contained at least 15 and maybe even 20 “belts” for suicide bombers.

Endret av Rosario
Lenke til kommentar

Jeg tenker ikke på pengene og menneskelivene som USA sparer ved å benytte droner. Jeg tenker på de stakkars sivile (f. eks pakistanske borgerne) som går med i kampen. Ja, virkelig mye "humant" å spare ved denne typen bruk av droner :roll:

 

Å ikke sette sine soldater i livsfare og dermed spare deres familie, slekt og venner for å muligens miste dem er absolutt humant ja!

 

 

Men familie og slekt til en pakistansk sivilist har ingen ting å si?

Lenke til kommentar

Hvor har jeg gjort det?

 

Her sprer du myter.

 

Foresten, hvordan ville du reagert om Norge ble angrepet av Al Qaida?

Og en ting til: Osama bin Laden var lederen av AL Qaida og hovedmannen bakk angrepet på USA 11/09-01

 

Og du oppfordrer til knusing av diktaturet (om det var Libya eller Syria blir det samme - NATO-støttet Al Qaida begge steder)

 

Siden Pakistan ikke evner å løse dette alene (du så jo bla. hvordan Osama bin Laden levde og trivdes) er Pakistan helt irelevante i denne saken!

 

Nå glemte du av hvem du skal forestille på forumet

Endret av Rosario
Lenke til kommentar

Siden Pakistan ikke evner å løse dette alene (du så jo bla. hvordan Osama bin Laden levde og trivdes) er Pakistan helt irelevante i denne saken!

La meg omformulere.

 

Men familie og slekt til en [sett inn en nasjon som ikke er Pakistan og som blir utsatt for droneangrep fra USA] sivilist har ingen ting å si?

Lenke til kommentar

Her sprer du myter.

 

Nei, jeg kommer med et spørsmål som du ikke har evnet å svare på. Deretter går jeg inn på en kjent sak for å illustrere situasjonen.

 

Og du oppfordrer til knusing av diktaturet (om det var Libya eller Syria blir det samme - NATO-støttet Al Qaida begge steder)

 

NATO kjemper mot Al Qaida og støtter dem ikke. Og selvfølgelig er jeg for å knuse et diktatur som dreper og terroriserer landets egen befolkning! Men jeg gidder ikke å diskutere mer avsporing nå.

Lenke til kommentar

La meg omformulere.

 

Men familie og slekt til en [sett inn en nasjon som ikke er Pakistan og som blir utsatt for droneangrep fra USA] sivilist har ingen ting å si?

 

Sivile og uskyldige blir rammet i krig. Trist, men sant. Og amerikanernes angrep i denne saken er høyst nødvendige!

Endret av Mathias_up_in_black_space
Lenke til kommentar

Fra tråden "En ny æra av Krystallnatten - er Israel det nye Nazi-Tyskland?"

 

Når det gjelder holocaust har Israels jøder og enhver jøde som støtter Israel for lengst gjort seg fortjent til det som hendte såvel som et nytt holocaust! Den eneste forskjellen på Nazi-Tyskland og Staten Israel er at Nazi-Tyskland ville utrydde jøder mens Staten Israel vil utrydde palestinere. Samt at Israel går mye smartere og langsiktig til verks.

 

Israel er det jødiske Nazi-Tyskland, en terrorstat, en torturiststat, et land som drømmer om ytterligere kriger og okkupasjoner for å bygge deres "Stor-Israel", samt det nærmeste du kommer et faktisk Helvette!!!

...

Den eneste israelske jøden som faktisk er verdt å høre på (selvom det finnes noen andre få, oppegående også) er Mordechai Vanunu:

 

Her er du norsk "anti-sionist" som skal framstå som anti-semittisk.

 

Du tar ikke fem øre for å desinformere om iraelske jøder. Deres opposisjon mot sionistene er så sterk at Netanya kanskje mistet fotfeste - når han skal manipulere Israel inn i en ny krig

 

Så blir det omvendt :(

 

Siden Pakistan ikke evner å løse dette alene (du så jo bla. hvordan Osama bin Laden levde og trivdes) er Pakistan helt irelevante i denne saken!

 

Du ønsker å skape noe som etterpå kan fungere som et fiendebildet

Endret av Rosario
Lenke til kommentar

1) Innlegget ditt er bare tåpelig og latterlig!

 

2) Disse idiotiske påstandene har ingen ting med trådens tema å gjøre!

 

Idiotisk, latterlig, tåpelig, patetisk!

Idiotisk, latterlig, tåpelig, patetisk!Idiotisk, latterlig, tåpelig, patetisk!Idiotisk, latterlig, tåpelig, patetisk!Idiotisk, latterlig, tåpelig, patetisk!Idiotisk, latterlig, tåpelig, patetisk!Idiotisk, latterlig, tåpelig, patetisk!Idiotisk, latterlig, tåpelig, patetisk!Idiotisk, latterlig, tåpelig, patetisk!

 

Si meg, klarer du å bruke andre adjektiver når du skal svarer på andres meninger?

 

Sivile og uskyldige blir rammet i krig. Trist, men sant. Og amerikanernes angrep i denne saken er høyst nødvendige!

 

Nå gjør du meg kvalm. Du er ikke menneske du?!

Lenke til kommentar

La meg omformulere.

 

Men familie og slekt til en [sett inn en nasjon som ikke er Pakistan og som blir utsatt for droneangrep fra USA] sivilist har ingen ting å si?

 

Sivile og uskyldige blir rammet i krig. Trist, men sant. Og amerikanernes angrep i denne saken er høyst nødvendige!

Helt klart trist at sivilister blir rammet. Det som er verre er at de i tilfeller ikke en gang vet navnet på personen de tegner et mål på. Det eneste de vet er at personen passer inn i en såkalt "etterretningsprofil". Det er der hovedproblemet er.

Lenke til kommentar

Si meg, klarer du å bruke andre adjektiver når du skal svarer på andres meninger?

 

Gidder ikke å svare sakelig på et innlegg som bare går på person og er meningsløst!

 

Nå gjør du meg kvalm. Du er ikke menneske du?!

 

Hvis du ikke hgar forstått det er USA og deres allierte (oss) truet av disse sinnssyke terroristene og opprørerne! De viste hva de kan utrette 11/09-01! Og Pakistan var ikke engang i stand til å oppdage Osdama bin Laden eller så skjulte de ham bevisst! Så da må vi ordne opp selv!

 

Og ja, det er et faktum at sivile blir rammet i krig. Slik har det alltid vært og vil alltid være. Man er ikke mindre menneske om man hevder et slikt faktum. Og når Pakistans ledelse viser så lite vilje til å samarbeide så er vi nødt til å angripe fienden selv!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...