Gå til innhold

USA satser på droner fremfor bemannede kampfly.

USA satser på droner fremfor bemannede kampfly  

265 stemmer

1. 1. Er USA tjent med å bruke droner fremfor bemannede kampfly?

• Ja
      200
    • Nei
      26
    • Ingen formening/vet ikke.
      39
  2. 2. Tror du dette vil føre til slutten på bemannede kampfly?

• Ja
      93
    • Nei
      145
    • Vet ikke
      27

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Latterlit, patetisk, møkk, piss, dritt! Alt som ikke støtter dine meninger er "latterlige". Hvis mine meninger og kilder er forskjellige fra dine er de selvfølgelig "latterlige". Ta deg sammen, Glimti. Selv om du ikke kan tape deg mer enn du allerede har gjort så er det kun du som er "latterlig" når du ALDRI underbygger påstandene dine med enda mer av dine egne (subjektive!) meninger.

Dette er det beste du noen gang har skrevet! Og med "beste" mener jeg det mest håpløse, idiotiske og patetiske... Ikke snakk om hvem som taper her eller har tapt seg for du har gjort det for lengst! Jeg har vist til for evigheter siden at USAs angrep med droner i Pakistan er høyst effektive da de har likvidert selve lederen av Al Qaida, Osama bin Laden såvel som andre store og viktige ledere som Fahd al-Quso som var ansvarlig for bombingen av det amerikanske skipet USS Cole og hauevis av krigere samt at bin laden fryktet for Al Qaidas fremtid og at organisasjonen snart er helt irrelevant og uten betydning!

At Pakistan skriker, piper og hyler om suverenitet er bare patetisk når de ikke engang kunne spore opp bin Laden samt at de ikke evner å beseire opprørerne i deres eget land selvom de har hatt alle disse årene på seg. De gjør det dessuten vanskeligere for USA og NATO ved å stenge forskyningslinjen og de piper og suttrer når de blir straffet med å fratas økonomisk støtte...

Det blir enkelt og greit latterlig å si at amerikanernes angrep her virker mot sin hensikt og ren galskap å høre på Pakistan!

Ærlig talt, hva er det med deg og USA? Det virker nesten som om du får betalt for å presse inn amerikansk propaganda på norske diskusjonsforum. Det finnes ikke et enkelt tilfelle der du ikke støtter USAs handlinger.

Du burde virkelig begynne å få med deg hva som blir skrevet... Jeg har gjentatte ganger uttalt meg om og linket til hva jeg mener om USAs støtte til terrorstaten Israel!

Ja, USA gjør som de vil. Og de kommer aldri straffet ut av det. Hva er det du støtter ved det?

De gjør ikke det lenger. Det var en linje de fulgte under tideligere president George W. Bush.

Lenke til kommentar

25 drept i bombeangrep ved pakistansk marked

En bilbombe eksploderte på et marked nordvest i Pakistan. Minst 25 personer mistet livet i eksplosjonen, ifølge AFP.

Målet for angrepet kan ha vært et kontor til en stammeleder som støtter regjeringens kamp mot Talibanske opprørere.

http://www.nrk.no/ny...erden/1.8204210

Dersom Pakistan gjør en slk glimrende innsats som enkelte her i tråden hevder, hvordan kan angrep som dette skje? Det er jo helt tydelig at de ikke evner å bekjempe opprørerne eller få noen kontroll over sitt eget land!

Og ikke begynn å gnåle om hva USA gjør... De likviderer fiende etter fiende ved hjelp av droneangrepene og opplever ingen terror eller angrep i sitt eget land. De får til langt mer og er langt mer effektive enn Pakistan!

Lenke til kommentar

Jeg har vist til for evigheter siden at USAs angrep med droner i Pakistan er høyst effektive da de har likvidert selve lederen av Al Qaida, Osama bin Laden...

Bin Laden ble ikke drept med droner...

Dersom Pakistan gjør en slk glimrende innsats som enkelte her i tråden hevder, hvordan kan angrep som dette skje?

Siter hvor noen sier at Pakistan gjør en glimrende jobb. Du har en lei tendens til å tillegge folk denne typen utsagn når det er åpenbart for alle andre at de aldri har sagt noe slikt.

Lenke til kommentar

"Talk of drones patrolling US skies spawns anxiety.

The prospect of thousands of drones patrolling U.S. skies by the end of this decade is spawning anxiety across the political spectrum that Americans' privacy may be at risk.

The level of apprehension is especially high in the conservative blogosphere, where headlines blare "30,000 Armed Drones to be Used Against Americans" and "Government Drones Set to Spy on Farms in the United States." "

http://www.cbsnews.c...spawns-anxiety/

"Iranian Missile Engineer Oversees Chavez’s Drones.

The manager of Venezuela’s drone program is an engineer who helped build ballistic missiles for Iran. The engineer’s identity raises new questions about the purposes behind Venezuela’s drone program. But it’s also only one part of a mystery involving drones shipped from Iran to Venezuela."

http://www.wired.com.../mystery-cargo/

"A Taliban commander in northwest Pakistan has announced a ban on polio vaccines for children as long as the United States continues its campaign of drone strikes in the region, according to a statement by the Taliban.

"Polio drops will be banned in North Waziristan until the drones strikes are stopped," said the statement, released Saturday.

"Almost every resident of North Waziristan has become a mental patient because of the drone strikes, which are worse than polio," the statement continued. "On one hand, the U.S. spends millions of dollars to eliminate polio, while on the other hand it kills hundreds with the help of its slave, Pakistan."

Pakistan remains one of only three countries that have yet to eradicate polio."

http://edition.cnn.c...olio/index.html

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

For min del synes jeg ikke det er "for dumt" å dele med eventuelle andre som leser tråden et mulig scenario som beskrives slik :

"Western military experts and a number of published papers on GPS spoofing indicate that the scenario described by the Iranian engineer is plausible."

Ja du har jo så klart overhodet ingen problemer/standarder når det gjelder kildekritikk, har merket det tongue.gif men jeg ville heller vente til en annen kilde/part dekket saken.

En drone ble hacket i USA. BBC sier samme metode kan ha blitt brukt for å ta ned dronen i Iran sist høst.

"Researchers use spoofing to 'hack' into a flying drone.

American researchers took control of a flying drone by "hacking" into its GPS system - acting on a $1,000 (£640) dare from the US Department of Homeland Security (DHS)

.

A University of Texas at Austin team used "spoofing" - a technique where the drone mistakes the signal from hackers for the one sent from GPS satellites.

The same method may have been used to bring down a US drone in Iran in 2011."

http://www.bbc.com/n...nology-18643134

Moralen må bli : En skal ikke la seg dupere av oppblåste folk.

Endret av Kubin
Lenke til kommentar

For min del synes jeg ikke det er "for dumt" å dele med eventuelle andre som leser tråden et mulig scenario som beskrives slik :

"Western military experts and a number of published papers on GPS spoofing indicate that the scenario described by the Iranian engineer is plausible."

Ja du har jo så klart overhodet ingen problemer/standarder når det gjelder kildekritikk, har merket det tongue.gif men jeg ville heller vente til en annen kilde/part dekket saken.

En drone ble hacket i USA. BBC sier samme metode kan ha blitt brukt for å ta ned dronen i Iran sist høst.

"Researchers use spoofing to 'hack' into a flying drone.

American researchers took control of a flying drone by "hacking" into its GPS system - acting on a $1,000 (£640) dare from the US Department of Homeland Security (DHS)

.

A University of Texas at Austin team used "spoofing" - a technique where the drone mistakes the signal from hackers for the one sent from GPS satellites.

The same method may have been used to bring down a US drone in Iran in 2011."

http://www.bbc.com/n...nology-18643134

Moralen må bli : En skal ikke la seg dupere av oppblåste folk.

Dette synes jeg er utrolig rart. Om jeg forstår artikkelen riktig bruker ikke disse dronene noen form for kryptering i linken mellom satelitt og fly, noe som for meg virker helt uforståelig. Alt annet av militært samband, inkludert satcom pleier jo å være kryptert. Noen som aner hvorfor disse dronene ikke er det?

Lenke til kommentar

[...]Noen som aner hvorfor disse dronene ikke er det?

Alt dronene sender er nok kryptert, og også det meste de mottar. GPS-signalene er, derimot, fritt tilgjengelig og ukryptert for alle og en hver... I tillegg er GPS -sstemet satelittbasert og har derfor sendereffekter på 50-100 Watt. Det skal derfor ikke særlig mye til for å overdøve det ekte satelittsignalet (med en kraftig radiosender i f.eks en bil, drone, værballong el.lign) og erstatte det med ditt eget (falske) signal.

Selvfølgelig vil det også være mottiltak mot dette. F.eks kan man sammenligne den posisjonen GPS-sinalet gir med posisjonen fra dronens eget posisjoneringssystem, som kan være basert på treghetsnavigasjon (integrere opp alle akselerasjoner til å gi en posisjon), triangulering av radiosignaler (Jeg har f.eks bestemt min egen posisjon ved seilas over Skagerrakk med +/-500m ved hjelp av en reiseradio og ett orienteringskompass ved å krysspeile radiosendinger fre NRK og SR...) RADAR og annet og la uventede avvik utløse alarmen, Likevel vil det være mulig å lure dronens posisjoneringssystem om man gjør endringene sakte nok og smart nok.

Lenke til kommentar

[...]Noen som aner hvorfor disse dronene ikke er det?

Alt dronene sender er nok kryptert, og også det meste de mottar. GPS-signalene er, derimot, fritt tilgjengelig og ukryptert for alle og en hver...

"The original GPS design contains two ranging codes: the Coarse/Acquisition (C/A) code, which is freely available to the public, and the restricted Precision (P) code, usually reserved for military applications."

Les mer her: http://en.wikipedia.org/wiki/GPS_signals

Selv om alle signalene fra satellittene i prinsippet kan mottas av alle, så vil de krypterte P(Y)-kodene kun være til nytte for de som er i stand til å dekryptere dem. Og motsatt, hvis man skal bedrive 'spoofing' mot noen som forventer P(Y)-koder, så må man være i stand til å kryptere navigasjonsdataene med riktig kodenøkkel.

Dronene kunne ha benyttet militær GPS og hatt bedre beskyttelse mot spoofing, men det ser ut til at de bruker sivil GPS istedet. (Det er billigere og man slipper å håndtere kryptonøkler, men medaljen har altså en bakside.)

Lenke til kommentar

[...]Dronene kunne ha benyttet militær GPS og hatt bedre beskyttelse mot spoofing, men det ser ut til at de bruker sivil GPS istedet

Njaaa, nå er (analog)signalprosessering litt på siden av mitt fagfelt, men det er mulig (og vistnok heller ikke så frykltelig vanskelig) å lure en GPS-mottager helt uten å ane hva signalet du bruker inneholder. Kort fortalt går det ut på at du har en mottager i den posisjonen du vil at fiendens GPS skal tro den er og så videresender du signalet fra denne mottageren til fienden. Om både du og fienden er stasjonære er det ikke så umulig, om dere begge må flytte på dere og det i tilleg brukes mottiltak (som de jeg beskrev i forrige post) blir det værre.

Endret av M98kF1
Lenke til kommentar

US military surveillance future: Drones now come in swarms?

networkworldcom-image.n.jpg

http://www.rt.com/ne...nes-swarms-274/

Dette er fremtiden er vil jeg tro.... Masseproduserte småjævler som alene ikke koster så mye..

Russerne har jo utviklet forsvars-EMP'er (elektromagnetisk puls) lenge, så jeg tror ikke disse kommer til å bli en stor suksess annet enn mot opprørere.

Jeg selv er veldig skeptisk til digitaliseringen av krigføringen, med tanke på hvor sårbart det er. Hvis det f.eks. kommer en solstorm og tar ut alle satelittene rundt jorda, vil alt av droner, fly, båter og moderne missiler være ubrukelige, og forsvarsevnen til landene være betydelig svekket.

Endret av Astralnoise
Lenke til kommentar

Russerne har jo utviklet forsvars-EMP'er (elektromagnetisk puls) lenge, så jeg tror ikke disse kommer til å bli en stor suksess annet enn mot opprørere.

Jeg selv er veldig skeptisk til digitaliseringen av krigføringen, med tanke på hvor sårbart det er. Hvis det f.eks. kommer en solstorm og tar ut alle satelittene rundt jorda, vil alt av droner, fly, båter og moderne missiler være ubrukelige, og forsvarsevnen til landene være betydelig svekket.

Godt poeng forsåvidt, men hvilke av nåtidens våpensystemer er immun mot slikt da ?

Tror du at et vanlig bemannet fly har mindre elektronikk enn en drone ?

Lenke til kommentar

Nei sant nok, et vanlig fly har nok ikke mindre elektronikk. Men hvis noen kutter leddet mellom dronen og kontrolleren vil det jo mest sannsynlig være tapt, om det ikke klarer å manøvrere seg forbi fiendens radar og fiendlige fly helt på autopilot.

Men til å bruke mot opprørere er det vel OK antar jeg, med tanke på at de ikke har våpen til å drive EK (elektronisk krigføring).

Endret av Astralnoise
Lenke til kommentar

Godt poeng forsåvidt, men hvilke av nåtidens våpensystemer er immun mot slikt da ?

Alt som ikke er elektronisk eller krever kontakt med satelitter/internett. F. eks vanlige automatrifler, kanoner, artillerier og så videre. Men det skjønte du kanskje?

Lenke til kommentar

Blir jo plutselig soldaten i felt anno 1940. En annen ting er at veldig mye utstyr er avhengig av elektronikk. Riflen fungerer, men det aimpointen fungerer ikke. Kanonene kan kanskje avfyres manuelt (aner ikke om det går i det hele tatt?) men alt av ildledingssystemer vil være nede. Det samme gjelder GPS og FACNAV(verktøy for å koordinere og navigere). Jeg vet ærlig talt ikke om en stridsvogn kan kjøre eller skyte hvis elektronikken slås ut, det kan sikkert andre mer om?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...