Gå til innhold

USA satser på droner fremfor bemannede kampfly.


USA satser på droner fremfor bemannede kampfly  

265 stemmer

  1. 1. Er USA tjent med å bruke droner fremfor bemannede kampfly?

    • Ja
      200
    • Nei
      26
    • Ingen formening/vet ikke.
      39
  2. 2. Tror du dette vil føre til slutten på bemannede kampfly?

    • Ja
      93
    • Nei
      145
    • Vet ikke
      27


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Å fytti helvette. Jeg googla litt og den RQ-4A dronen er svææær!

 

Er en slik jeg personlig tror fløy inn i Pentagon (uten at jeg skal få denne diskusjonen til å spore av)

 

men uansett... droner kommer i mange forskjellige størrelser og jeg tror at jo mindre de blir (om de klarer å løse problemet med batteri osv) jo bedre er det....

 

Kan jo ikke skyte etter en sverm med mygg liksom...

Lenke til kommentar

droner kommer i mange forskjellige størrelser og jeg tror at jo mindre de blir (om de klarer å løse problemet med batteri osv) jo bedre er det....

 

"Right now, it’s only for weather data collection purposes, but already law enforcement offices around the nation have voiced interest in the technology to replace helicopters, and Congressman David Dreier (R-California), after receiving tens of thousands of dollars in campaign contributions from a drone company, created legislation that gave $1 million to that same company to create a “small but lethal handheld drone.” "

 

http://inthereddest.com/?p=998

 

Mer om hvordan amerikanske politikere er til salgs, og droneindustrien kjøper dem i stor stil :

 

 

"U.S. government to use 'drones the size of GOLF BALLS to spy on AMERICAN citizens' "

 

http://www.dailymail.co.uk/news/article-2156720/Eye-sky-U-S-government-use-drones-size-GOLF-BALLS-spy-citizens.html#ixzz1xWj1FVWz

 

I fremtiden : Når du kommer til New York, blir du automatisk peilet inn av en av de tretti millioner minidroner som svever rundt i byen. Denne vil så sveve en drøy meter over hodet ditt hvert skritt du tar i metropolen.

Lenke til kommentar
Rimelig skremmende utvikling selv om det nok tar en stund før de tar helt over... Millioner av droner i byene har jeg liten tro på egentlig...

Ja, det er enklere å montere sensorene (kamera, radar, mic, ...) på husveggene enn å fly dem gjennom trange gater ...

Men Montana-militsen bør kanskje begynne å grue seg ...

Lenke til kommentar

Skulle besvart dette for lenge siden, men disse latterlige påstandene om at Pakistan gjør en innsats, at USAs metoder virker mot seg selv samt dette nye bullshitet om at USA selv angrep Pentagon i Washington DC har fått tankene mine helt vekk fra det. Dog er det flott å se et meningsfyllt svar her i tråden!

 

jeg vil si at droner er kjempebra, fordi at mennesker er VELDIG sårbare, og krever mye sikkerhetsutstyr, og de årene med trening et menneske må ha for å fly et kampfly er ganske mange, mens en semi-automatiser drone, (kan fly etter et mønster uten mennesker som styrer), trenger bare 1 pilot pr. 10 droner. I tillegg kan man ha uthvilte piloter som roterer uten av dronen må forlate stridsområdet, for med tankfly i nærheten kan en drone fly i det uendelige, (nesten). Plass er og et element. Nizits-klasse hangardsjip kan ha 100 fly og 10 helikoptere ombord, hadde man droner kunne man mangedoblet dette, (dronene kan lett demonteres og lagres i hyller istedefor å måtte ha 1 stor flate).

 

Det kommer fram mange gode poenger her. Ellers vil jeg si at jeg selv støtter bruken av droner 100%! Først og fremst er det (som før nevnt) ikke noe mannskap som risikerer livet slik det er med be mannede overvåknings/kamp/bombefly så man risikerer ikke at ens egne blir skadet.

 

For det andre har droner vist seg svært effektive og kan brukes innen flere områder (har bla. lagt ut link til artiklen om dronespionasje på ulovelige hvalfangere) og dette gjør selvsagt at folk blir interesserte i å fortsette å utvikle samt bruke droner. Altså utvikling av militærteknologi.

 

For det tredje kan det være en genial maktdemonstrasjon som viser fienden at man er i stand til å angripe dem uten å lide egne tap slik USA gjør når de knuser Al Qaida i Pakistan uten å miste noen selv! Dette er absolutt en trend som ikke bare bør utvikles, men også fortsette!

 

høy-g manøvre som er essenselt for å finne en "dogfight" er nesten umulig for en jagerflypilot å gå igjennopm uten blackout, men en datamaskin er ikke mottakelig for g-grefter, (med mindre den har beveglige deler), så en drone kan gjkøre fantastiske manøvre.

 

 

Nok et viktig poeng. Og her spiller det om militær utvikling inn igjen.

 

Stressredusksjon hos pilotene, (som sitter i et koslig kontor kanskje i hjembyen sin i USA og styrer en drone over Afghanistan), gjør at man får ikke tilfeller av PTSD ifra hendelser, man har og et klarere hode og kan derfor letter ut-manøvrere et tradisjonellt jagerfly bedre, for ikke å snakke om at mindre bakke-frykt kan lede til noen super-rå manøvre for å unngå stinger eller maverick raketter, (varmesøkende og styrte raketter, stinger og maverick er produktnavnene).

 

 

Igjen et svært viktig poeng. Dog kreves det enrom kunnskap, viljestyrke og ansvar fra dem som styrer dronene når de har en slik mulighet til å ta liv av fienden i land langt borte uten å være i fare selv.

 

Fly, (og andre kjørtøy) ville over hele linja gjøre det bedre enn mennesker, så automatisering av all transport, og krigsmaskiner vil kutte lønnskostnader noe veldig, og slik "globalhawk" for eks. er designet er alt modulært så man kan bytte ut et defekt komponent og sende ut dronen umidderlbart, mens F-22en er ett stort system og har bare begrenset modularitet og må arbeides på ofte og av mange for å utføre reperasjoner og vedlikehold.

 

 

Enda et godt poeng, men dette er ikke noe eneståend for droner. Dette gjelder utviklingen av all teknologi. Sivil såvel som militær.

 

så fordelene er mange med droner, men siden så mange elsker å fly, og man trenger erfaring ifra virkelig flygning for å være en god dronepilot vil bemannede fly alltid eksistere.

 

Alltid og alltid... Det er selvsagt umulig å se inn i framtiden, men om utviklingen og avanseringen av droner går den rette vei ser jeg ikke for meg at det vil ta fullstendig over til slutt. Bemanning av fly kan brukes som opplæring, men ikke nødvendigvis i seriøse opperasjoner.

 

Tiden vil vise...

Lenke til kommentar

Tror egentlig man i fremtiden ikke trenger noen ordinær pilot erfaring for å kunne fly droner.

 

Tror man egentlig vil kunne sammenligne det med å spille dataspill og tviler da også på at det krever enorme kunnskaper i det hele tatt.

 

Dronene flyr seg selv stort sett også...

 

tror først og fremst at årsaken til at de ikke kan brukes i dogfight er fordi det er for lang forsinkelse på signalene... Men det kommer sikker programvare som tar seg av det der etterhvert vil jeg tro...

Lenke til kommentar

disse latterlige påstandene om ... at USAs metoder virker mot seg selv

 

,,, sa han, mens islamistene stadig utvidet sine teritorier.

 

"Robert Grenier, the head of the CIA's counterterrorism center during the Bush administration, said last week that "we have been seduced" by drones, and that drone killings "are creating more enemies than we are removing from the battlefield." He's right."

 

http://www.usatoday.com/news/opinion/story/2012-06-12/drones-ACLU-Hina-Shamsi/55556482/1

Lenke til kommentar

Tror egentlig man i fremtiden ikke trenger noen ordinær pilot erfaring for å kunne fly droner.

 

Tror man egentlig vil kunne sammenligne det med å spille dataspill og tviler da også på at det krever enorme kunnskaper i det hele tatt.

 

Dronene flyr seg selv stort sett også...

 

tror først og fremst at årsaken til at de ikke kan brukes i dogfight er fordi det er for lang forsinkelse på signalene... Men det kommer sikker programvare som tar seg av det der etterhvert vil jeg tro...

 

Man sammeliger ikke dette med å spille dataspill. Iallefall ikke de som føler ansvaret det innebærer å bruke droner.

 

Og jo, USA føler og følger dette ansvaret!

Lenke til kommentar

,,, sa han, mens islamistene stadig utvidet sine teritorier.

 

Sier du mens Al Qaida stadig blir mer og mer knust samtidig som Taliban ikke klarer å ta over Afghanistan igjen og heler terroristrekken er i ferd med å bli irrelevant...

 

De kan være enorme i antall, men så lenge de ikke eier våpen, erfaring, trening eller er organiserte oppnår fienden null!

Lenke til kommentar

De kan være enorme i antall, men så lenge de ikke eier våpen, erfaring, trening eller er organiserte oppnår fienden null!

Mangel på våpen, erfaring, trening og organisasjon er et et like stort problem for den afghanske hæren og det afghanske politiet ... (Om ikke større, hva angår erfaring og organisering.)

 

Drømmen om et sterkt, sentralstyrt Afghanistan synes nå like nær som drømmen om en sterk europeisk valuta. Jeg tror vi ender opp med både drakmer og Taliban-styrte regioner i Afghanistan.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Danske kurdere demonstrerede i dag iført ligposer foran USA’s ambassade i protest mod våbensalg til Tyrkiet.

 

Amerikanske droner og efterretninger, som Tyrkiet bruger, kostede inden nytår 34 civile kurdere livet i Roboskî. Det protesterede en gruppe danske kurdere i går imod foran USA’s ambassade i København."

 

http://jiyan.dk/2012...usas-ambassade/

 

Tyrkia, som blir mer islamistisk for hver måned som går... selvsagt må USA selge droner til dem. Jo mer vi myrder sammen, ja sammen, jo gladere vi blir.

Endret av Kubin
Lenke til kommentar

Bra at folk ikke lar seg stanse av latterlige meningsmålinger, men eliminerer fienden og tenker sikkerhet!

 

(Selv synes jeg at George W. Bush var en elendig president, men dette er en av de få gangene at jeg savner hans linjer med "Amerika gjør som Amerika vil" og "Enten støtter du oss eller fienden"!!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...