Gå til innhold

USA satser på droner fremfor bemannede kampfly.


USA satser på droner fremfor bemannede kampfly  

265 stemmer

  1. 1. Er USA tjent med å bruke droner fremfor bemannede kampfly?

    • Ja
      200
    • Nei
      26
    • Ingen formening/vet ikke.
      39
  2. 2. Tror du dette vil føre til slutten på bemannede kampfly?

    • Ja
      93
    • Nei
      145
    • Vet ikke
      27


Anbefalte innlegg

Enda et vellykket angrep som viser dronenes nytte!

10 down .... how many to go?

 

Hvor lenge vil de måtte holde på med droneangrepene før de er "ferdig", tror du?

 

(Vet du forresten hvem som produserer disse dronene og missilene de skyter? Jeg er nemlig på utkikk etter nye langsiktige investeringsmuligheter.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Samtidig fortsetter Pakistan å suttre når de for lengst har bevist at de ikke er i stand til å avsløre eller kverke en eneste militant person...

 

Er det ikke fantastisk at vi i Norge har slike totalt fryktløse unge menn som Glimti? Slik totalt fryktløse menn som kan skrive på internett om hvordan pakistanerne må slutte å sutre.

 

"The past decade has been devastating for Pakistan. The country’s annual death toll from terrorist attacks rose from 164 in 2003 to 3,318 in 2009, a level exceeding the number of Americans killed on September 11. Some 35,000 Pakistanis, including 3,500 members of security forces, have died in terror and counterterror violence."

 

http://www.nybooks.com/articles/archives/2011/sep/29/why-they-get-pakistan-wrong/?pagination=false

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enda et vellykket angrep som viser dronenes nytte!

10 down .... how many to go?

 

Hvor lenge vil de måtte holde på med droneangrepene før de er "ferdig", tror du?

 

(Vet du forresten hvem som produserer disse dronene og missilene de skyter? Jeg er nemlig på utkikk etter nye langsiktige investeringsmuligheter.)

Stort sett Lockheed Martin, Northrop Grumman og General Atomics som produserer disse dronene. Missilene blir vel sikkert produsert av mange forskjellige.

 

Lockheed Martin:

- RQ-170 Sentinel

- Desert Hawk

- Pluss en del andre: http://www.lockheedm...ed-systems.html

 

General Atomics:

- MQ-1 Predator

- MQ-9 Reaper

 

Northrop Grumman:

- RQ-4 Global Hawk

- MQ-8 Fire Scout

- X-47B

- pluss en del andre: http://www.as.northr...tems/index.html

 

 

Og her er en liste over de fleste UAV systemer i værden:

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_unmanned_aerial_vehicles

 

De fleste UAV'er er enten militære målfly som man bruker til å øve og skyte på eller overvåkingsfly som brukes til å samle etterettning eller til forskning, el.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

10 down .... how many to go?

 

Hvor lenge vil de måtte holde på med droneangrepene før de er "ferdig", tror du?

 

Er ikke helt sikker på hvor lang tid det vil ta, men kampen lykkes!

 

– Al Qaida snart uten betydning

 

– Al Qaida-lederen Osama bin Laden beklaget seg over «katastrofe på katastrofe» etterhvert som amerikanske droneangrep desimerte bevegelsen hans, sier Barack Obamas antiterrorrådgiver.

 

Det går fram av dokumenter de amerikanske soldatene fant i huset der bin Laden holdt til før angrepet som drepte ham.

 

Antiterrorrådgiveren, John Brennan, sier Al Qaida har lidd store tap på grunn av de amerikanske angrepene med førerløse fly på mange av terrororganisasjonens toppfolk.

 

– Etter de amerikanske droneangrepene er Al Qaida bare en skygge av sitt gamle jeg, og ledersjiktet vil snart være uten betydning, sa Brennan i en tale i Washington.

 

Han sa at Al Qaida veltet ut sin aggresjon i en mengde dokumenter som spesialsoldatene tok med seg fra bin Ladens hjem.

 

– De vedvarende droneangrepene svekket Al Qaida kraftig, og gjorde dem ute av stand til å erstatte drepte ledere. Vårt sterke press mot organisasjonen i Pakistans grenseområde mot Afghanistan gjorde at de mistet viktige treningsområder, og gjorde det vanskeligere å rekruttere nye aktivister.

 

Han hevdet også at myndighetenes taktikk har gjort det vanskeligere til og med for Al Qaidas harde kjerne å planlegge og gjennomføre omfattende og potensielt katastrofale terroraksjoner.

 

http://www.nrk.no/ny...erden/1.8110907

Lenke til kommentar

Er det ikke fantastisk at vi i Norge har slike totalt fryktløse unge menn som Glimti? Slik totalt fryktløse menn som kan skrive på internett om hvordan pakistanerne må slutte å sutre.

 

Det er helt fantastisk hvordan du er nødt til å gå på person, være useriøs og dumme deg ut stadig vekk!

 

Og ja, pakistanerne sutrer og griner noe ekstremt patetisk! Osama bin Laden var i Pakistan. Og han gjemte seg ikke i en fjellhule, men i en flott luksusbolig. Enten er pakistanerne for idiot til å oppdage det, de visste det men var likegyldige eller de skjulte ham med viten og vilje! USA var i stand til å oppdage og drepe ham! Det er hauevis av militante i Pakistan som har til hensikt å kjempe mot USA og de allierte i Afghanistan. Flere av disse er medlemmer av eller har tilknyttning til Al Qaida. Pakistanerne er ikke i stand til å oppdage og bli kvitt en eneste en, men USA er i stand til det og blir kvitt militante stadig vekk!

 

USA er absolutt den eneste virkelige stabile i denne konflikten og håndtrerer den på en fantastisk måte! Fra forskljell til George W. Bush som bare var interessert i Irak og Saddam Hussein og angrep basert på rene løgner og propaganda selvom Irak ikke utgjorde noen trussel i det hele tatt har Barack Obama klart å fokusere på fienden og er i ferd med å utrydde dem!

 

Man kan kritisere USA på mange områder (bla. støtten til Israel), men i denne situasjonen er de utelukket den gode siden og all heder og ære verdig!

Lenke til kommentar

Vel, som nevnt flere ganger i tråden gjelder det først og fremst enkeltheten å drepe med disse dronene. Når man kan sitte 1000 mil unna og drepe ala "COD-Style" forsvinner liksom byrden med å drepe. Dessuten blir det for enkelt og billig. Man utgjør en enorm trussel for fienden, men fienden kan ikke utgjøre noe vesentlig tap for dronekontrollørene.

 

Tenk når disse dronene virkelig får langdistanse kapasiteter og lang oppetid. USA har allerede flere dronebaser rundt om i verden, blant annet i Etiopia, Bosnia og Australia. Verdensdominasjon? Tja, jeg begynner å lukte det.

 

Og hva om fienden skulle få tak i nøklene til disse dronene? Mot supermakter som Russland og Kina er det ikke utenkelig at fienden skulle klare å hacke disse dronene. Da vil du få en "robot mot robot"-krig.

Til syvende og sist tror jeg det er besluttsomheten og evnene til et menneske som er avgjørende.

Lenke til kommentar

Det er helt fantastisk hvordan du er nødt til å gå på person, være useriøs og dumme deg ut stadig vekk!

 

Men det er jo flott at vi har slike fryktløse unge menn som deg, som tør å ta nakketak på disse pakistanske pysene som bare har ofret tre tusen fem hundre soldater det siste tiåret, i kamp mot islamistisk terrorisme.

 

Som om det er grunn til å bli sutrete. Big deal. Med den sutringen skulle en nesten tro at disse soldatene hadde gjordt noe heltemodig. Men det vet vi jo er bare tull. For Glimti forteller oss at "Pakistanerne er ikke i stand til å oppdage og bli kvitt en eneste en (islamistisk terrorist)."

 

Så alt de gjorde var vel bare å kjøre over en veibombe eller noe. På vei til kiosken.

Lenke til kommentar

Vel, som nevnt flere ganger i tråden gjelder det først og fremst enkeltheten å drepe med disse dronene. Når man kan sitte 1000 mil unna og drepe ala "COD-Style" forsvinner liksom byrden med å drepe. Dessuten blir det for enkelt og billig. Man utgjør en enorm trussel for fienden, men fienden kan ikke utgjøre noe vesentlig tap for dronekontrollørene.

 

Tenk når disse dronene virkelig får langdistanse kapasiteter og lang oppetid. USA har allerede flere dronebaser rundt om i verden, blant annet i Etiopia, Bosnia og Australia. Verdensdominasjon? Tja, jeg begynner å lukte det.

 

Og hva om fienden skulle få tak i nøklene til disse dronene? Mot supermakter som Russland og Kina er det ikke utenkelig at fienden skulle klare å hacke disse dronene. Da vil du få en "robot mot robot"-krig.

Til syvende og sist tror jeg det er besluttsomheten og evnene til et menneske som er avgjørende.

 

Om vi kan drepe fienden uten at han kan slå tilbake mot oss ser jeg på det som utelukkende positivt. Så kan man sitte trygt hjemme og mene at det er bedre at våre soldater og flyvere skal settes i fare av "etiske" grunner, men det blir for meg en grotesk form for sofakriging. Jeg synes desverre at stadig flere er villige til å risikere, og ofre, soldatenes liv for egne prinsipper uten å selv ha gjort sin del. Og mener du det er dumt at store deler av belastningen på soldatene forsvinner? Jeg er i allefall glad for hver eneste soldat som unngår problemer som PTSD takket være bruken av ubemannede våpen og observasjonsplatformer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal du besvare hele innlegget eller ikke?

 

Nå skal jeg si litt mer om innlegget ditt, og det blir i form av en tenkt dialog, mellom en nordmann som suger til seg amerikansk propaganda som en svamp, og en pakistaner.

 

Svampen : "USA håndterer krigen i Afghanistan/Pakistan på en fantastisk måte. Obama fokuserer på fienden, og er i ferd med å utrydde dem!

 

Pakistaner : "Så fienden er i ferd med å bli utryddet? Det er vel derfor at vi i Pakistan har opplevd at antallet drepte i terrorangrep har blitt tjuedoblet, fra 164 i 2003 til 3318 i 2009? Det er nesten tre hundre drepte i måneden. Fra vår side ser det ikke ut som noen fantastisk framgang, og som at terroristene er nesten utryddet, men tvert imot som at det er terroristene som har hatt fantastisk framgang, en tjuedobling."

 

Svampen : "Men det var da besatt som du syter da. Disse tusenvis av drepte som du snakker om, det er jo for svingende bare pakistanere! Når amerikanerne sier at fienden snart er utryddet, så er det sant, skjønner du ikke det? Og om det har blitt tjue ganger så mange terrorister, som dreper tjue ganger så mange pakistanere, det blir noe annet. Det er ikke Al Qaida, fatter du det eller? Det er folk som bare dreper pakistanere, og altså ikke noe problem for oss i de rike landene, forstått? Så nå må du klappe igjen sytingen, og la oss få gjøre jobben vår!"

 

--------------------

 

Epilog : I 2011 ble det drept 2738 sivile og 765 sikkerhetsstyrker i terroraksjoner i Pakistan. Og 2012 ligger ann til å bli like blodig.

 

Så vi har et omvendt proporsjonalt forhold her : Jo høyere USA ( og Glimti ) roper om at de holder på å utrydde terroristene, jo flere mennesker blir drept av terrorister i Pakistan og i Afghanistan.

Endret av Kubin
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om vi kan drepe fienden uten at han kan slå tilbake mot oss ser jeg på det som utelukkende positivt. Så kan man sitte trygt hjemme og mene at det er bedre at våre soldater og flyvere skal settes i fare av "etiske" grunner, men det blir for meg en grotesk form for sofakriging. Jeg synes desverre at stadig flere er villige til å risikere, og ofre, soldatenes liv for egne prinsipper uten å selv ha gjort sin del. Og mener du det er dumt at store deler av belastningen på soldatene forsvinner? Jeg er i allefall glad for hver eneste soldat som unngår problemer som PTSD takket være bruken av ubemannede våpen og observasjonsplatformer.

 

Selvsagt er det positivt at vi kan sitte trygt hjemme, mens tenåringen i familien kan styre dronen i afghanistan fra gutterommet sitt (for å sette det på spissen). Jeg er også for droner, men i den etiske debatten er det noe kontroversielt. Tenk deg at du skulle i slosskamp. Du møter opp med knyttnevene, motstanderen med et automatgevær. Avstanden mellom dere skal være 50 meter når kampen begynner. Skjønner du hvor jeg vil hen?

Lenke til kommentar

Om vi kan drepe fienden uten at han kan slå tilbake mot oss ser jeg på det som utelukkende positivt. Så kan man sitte trygt hjemme og mene at det er bedre at våre soldater og flyvere skal settes i fare av "etiske" grunner, men det blir for meg en grotesk form for sofakriging. Jeg synes desverre at stadig flere er villige til å risikere, og ofre, soldatenes liv for egne prinsipper uten å selv ha gjort sin del. Og mener du det er dumt at store deler av belastningen på soldatene forsvinner? Jeg er i allefall glad for hver eneste soldat som unngår problemer som PTSD takket være bruken av ubemannede våpen og observasjonsplatformer.

 

Selvsagt er det positivt at vi kan sitte trygt hjemme, mens tenåringen i familien kan styre dronen i afghanistan fra gutterommet sitt (for å sette det på spissen). Jeg er også for droner, men i den etiske debatten er det noe kontroversielt. Tenk deg at du skulle i slosskamp. Du møter opp med knyttnevene, motstanderen med et automatgevær. Avstanden mellom dere skal være 50 meter når kampen begynner. Skjønner du hvor jeg vil hen?

 

Nå er det langt fra snakk om å styre droner hjemmefra så det blir for usakelig. Om noe vil jeg anta at man tar roligere og mer overveide avgjørelser når man selv sitter trygt enn når man er under press og tar ild. At terskelen for å ta liv blir lavere tror jeg er helt feil, så lenge man jobber utifra samme ROE, da du selv befinner deg utenfor fare.

 

Anngående det siste eksempelet ditt så mener jeg det er her mange misforstår. Måle i krig er ikke at kampene skal foregå rettferdig. Målet er å overvinne med list, manøver og overlegen ildkraft. Jeg ser ingen grunn til at vi skal ofre soldater for at det ikke skal blir så "uretferdig". Jeg tror få av dem som snakker om proporjonalitet i den sammenhengen ville ofret sitt eget liv for dette prinsippet. Men det er klart det er lett å ofre livet til noen ukjente soldater.

Lenke til kommentar

Om vi kan drepe fienden uten at han kan slå tilbake mot oss ser jeg på det som utelukkende positivt. Så kan man sitte trygt hjemme og mene at det er bedre at våre soldater og flyvere skal settes i fare av "etiske" grunner, men det blir for meg en grotesk form for sofakriging. Jeg synes desverre at stadig flere er villige til å risikere, og ofre, soldatenes liv for egne prinsipper uten å selv ha gjort sin del. Og mener du det er dumt at store deler av belastningen på soldatene forsvinner? Jeg er i allefall glad for hver eneste soldat som unngår problemer som PTSD takket være bruken av ubemannede våpen og observasjonsplatformer.

 

For en gangs skyld er jeg helt enig med deg! Det er jo nettopp det at vi ikke trenger å risikere livet til soldater som er det ultimate med fjernstyrte våpen som droner. At fienden blir knust er det heller ikke noe galt med!

Lenke til kommentar

10 down .... how many to go?

 

Hvor lenge vil de måtte holde på med droneangrepene før de er "ferdig", tror du?

 

Er ikke helt sikker på hvor lang tid det vil ta, men kampen lykkes!

 

– Al Qaida snart uten betydning

Wow. Al Qaida har vel vært uten stor betydning i mange år allerede.

Mer interessant er å spørre hvor effektive er disse droneangrepene mot Taliban og deres støttespillere på Pakistansk side av grensen.

 

Det virker for meg som om Al Qaida har blitt en slags 'busemann' som man kan skremme med for å få politikere til å bevilge penger og godkjenne operasjoner som de kanskje ellers ville hatt betenkeligheter med å sette i gang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...