Gå til innhold

USA satser på droner fremfor bemannede kampfly.


USA satser på droner fremfor bemannede kampfly  

265 stemmer

  1. 1. Er USA tjent med å bruke droner fremfor bemannede kampfly?

    • Ja
      200
    • Nei
      26
    • Ingen formening/vet ikke.
      39
  2. 2. Tror du dette vil føre til slutten på bemannede kampfly?

    • Ja
      93
    • Nei
      145
    • Vet ikke
      27


Anbefalte innlegg

Jo takk, har lest artikkelen fra før, skrev det egentlig inn i mitt forrige svar men strøk det ut da det føltes for dumt og bruke "Christian Science Monitor" med sin eksklusive anonyme ingeniør som jobber med dronen intervjuet av en anonym Iransk journalist som kilde for hele saken.

 

Så det "føltes for dumt" ja.

 

For min del synes jeg ikke det er "for dumt" å dele med eventuelle andre som leser tråden et mulig scenario som beskrives slik :

 

"Western military experts and a number of published papers on GPS spoofing indicate that the scenario described by the Iranian engineer is plausible."

 

Ja du har jo så klart overhodet ingen problemer/standarder når det gjelder kildekritikk, har merket det :p men jeg ville heller vente til en annen kilde/part dekket saken.

Endret av Kirikovski
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja du har jo så klart overhodet ingen problemer/standarder når det gjelder kildekritikk, har merket det :p men jeg ville heller vente til en annen kilde/part dekket saken.

 

Jada, det er klart at samme hva det var som skjedde så er det jeg som er dusten.

 

Selv når det jeg sier er identisk med det USAs forsvarsminister sier, og det eksperter på området sier, så er jeg dust og nærmest religiøs, som kan si sånt.

 

Mens du er kjempesmart, som bare ignorerer mine spørsmål? Er det ikke slik? Det viser at du er kjempesmart? For så kan du heller bruke plassen til å få sagt mer nedsettende ting om meg.

Endret av Kubin
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nå får dronene enda et bruksområde:

 

Overvåker hvalfangere med droner

 

Miljøorganisasjonen Sea Shepherd har tatt i bruk ubemannede overvåkingsfly, såkalte droner i sin jakt på japanske hvalfangere.

 

Sea Shepherd har skaffet seg to slike langtrekkende droner, som opereres fra skipet Steve Irwin.

 

Ved hjelp av de små, førerløse flyene overvåker miljøaktivistene nå det japanske fabrikkskipet Nisshin Maru og en flåte av fangstfartøy som er på vei til Sørishavet, opplyser Sea Shepherd på sin nettside.

 

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10032538

 

Dronene tar bare mer og mer over, det må man bare være forbredt på!

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Fire drept i droneangrep i Pakistan

 

Fire personer skal være drept i et droneangrep nord i Pakistan, ifølge det pakistanske forsvaret.

 

Droneangrepet skal ha skjedd i Nord-Waziristan. Fire væpnede opprørere skal ha blitt drept da kjøretøyet de satt i ble truffet.

 

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.7964914

 

Da er angrepene tatt opp igjen og siden det er snakk om opprørere som har blitt drept støtter jeg angrepene fullt ut fortsatt! Man må bruke de måter man har for å bli kvitt sine fiender!

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Da har det vært enda to angrep og 13 personer er drept. Dødstallene kan stige ifølge en palistansk tjenestemann. Foreløg står det ikke om det dreier seg om opprørere eller sivile personer så jeg uttaler meg foreløbig ikke om hvorvidt jeg støtter angrepet eller ikke:

 

13 drept i amerikanske droneangrep

 

Minst 13 mennesker ble drept da to amerikanske ubemannede fly angrep militante islamister nordøst i Pakistan torsdag, opplyser tjenestemenn.

 

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.7999431

Lenke til kommentar

<<< blablabla >>>

jeg vil si at droner er kjempebra, fordi at mennesker er VELDIG sårbare, og krever mye sikkerhetsutstyr, og de årene med trening et menneske må ha for å fly et kampfly er ganske mange, mens en semi-automatiser drone, (kan fly etter et mønster uten mennesker som styrer), trenger bare 1 pilot pr. 10 droner. I tillegg kan man ha uthvilte piloter som roterer uten av dronen må forlate stridsområdet, for med tankfly i nærheten kan en drone fly i det uendelige, (nesten). Plass er og et element. Nizits-klasse hangardsjip kan ha 100 fly og 10 helikoptere ombord, hadde man droner kunne man mangedoblet dette, (dronene kan lett demonteres og lagres i hyller istedefor å måtte ha 1 stor flate).

 

høy-g manøvre som er essenselt for å finne en "dogfight" er nesten umulig for en jagerflypilot å gå igjennopm uten blackout, men en datamaskin er ikke mottakelig for g-grefter, (med mindre den har beveglige deler), så en drone kan gjkøre fantastiske manøvre.

 

Stressredusksjon hos pilotene, (som sitter i et koslig kontor kanskje i hjembyen sin i USA og styrer en drone over Afghanistan), gjør at man får ikke tilfeller av PTSD ifra hendelser, man har og et klarere hode og kan derfor letter ut-manøvrere et tradisjonellt jagerfly bedre, for ikke å snakke om at mindre bakke-frykt kan lede til noen super-rå manøvre for å unngå stinger eller maverick raketter, (varmesøkende og styrte raketter, stinger og maverick er produktnavnene).

 

Fly, (og andre kjørtøy) ville over hele linja gjøre det bedre enn mennesker, så automatisering av all transport, og krigsmaskiner vil kutte lønnskostnader noe veldig, og slik "globalhawk" for eks. er designet er alt modulært så man kan bytte ut et defekt komponent og sende ut dronen umidderlbart, mens F-22en er ett stort system og har bare begrenset modularitet og må arbeides på ofte og av mange for å utføre reperasjoner og vedlikehold.

 

så fordelene er mange med droner, men siden så mange elsker å fly, og man trenger erfaring ifra virkelig flygning for å være en god dronepilot vil bemannede fly alltid eksistere.

 

-frank

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Dawn of the Drones: The Realization of the Total Surveillance State

 

(...)

 

Imagine a robot hovering overhead as you go about your day, driving to and from work, heading to the grocery store, or stopping by a friend’s house. The robot records your every movement with a surveillance camera and streams the information to a government command center. If you make a wrong move, or even appear to be doing something suspicious, the police will respond quickly and you’ll soon be under arrest.

 

(...)

 

We are only a few years away from the realization of this total surveillance society."

 

https://www.rutherford.org/publications_resources/john_whiteheads_commentary/dawn_of_the_drones_the_realization_of_the_total_surveillance_state1

 

"Did you know that a bill, HR 658, the FAA Air Transportation Modernization and Safety Improvement Act, has just passed both the House and the Senate which authorizes the use of 30,000 spy drones over America by the year 2015?"

 

http://nwotruth.com/congress-approves-30000-spy-drones-over-america/

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

USA vil fly droner fra Australia

 

USA kan komme til å få lov til å skyte opp ubemannede spionfly, såkalte droner, fra Australia.

 

Australias forsvarsminister Stephen Smith sier onsdag at det er et langsiktig prosjekt, men utelukker ikke muligheten for at USA kan benytte seg av australsk område til å skyte opp de mye omtalte spionflyene.

 

Det er avisa Washington Post som skriver at USA vurderer dette.

USA og Australia planlegger å utvide sine militære forbindelser kraftig.

 

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.8053171

 

Dette synes jeg er en flott nyhet! Dronene har så langt vist seg å være effektive og det at USA får utvide utskytningsområdet for dronene er utelukket positivt. Håper dette trer i kraft. At det militære samarbeidet mellom landene utvides ser jeg også bare positivt på.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

vet ikke helt om denne filmen har blitt postet i denne tråden, men det er en svært interessant film om bruken og utviklingen av droner osv.

 

 

Mini dokumentaren er kringkastet av Al Jazeera som vi nå vet er sterkt infiltrert av CIA. Jeg er derfor en smule usikker på hvordan jeg skal forholde meg til den, men det er nå en interessant film uansett...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

"Evidence in British court contradicts CIA drone claims.

 

(...)

 

The High Court case focuses in particular on a CIA drone strike in March 2011 which killed up to 53 people.

Sworn affidavits presented in court and seen by the Bureau offer extensive new details of a strike the CIA still apparently claims ‘killed no non-combatants’.

 

Ahmed Jan (pictured) is a tribal elder in North Waziristan. On March 17 2011 he was attending a gathering with other village elders, to discuss a mining dispute.

 

‘We were in the middle of our discussion when the missile hit and I was thrown about 24 feet from where I was sitting. I was knocked unconscious and when I awoke I saw many individuals who were dead or injured,’ he says in his affidavit.

 

Most of those who died in Datta Khel village that day were civilians. The Bureau has so far identified by name 24 of those killed, whilst Associated Press recently reported that it has the names of 42 civilians who died that day.

 

Pakistan’s president, prime minister and army chief all condemned the Datta Khel attack. A recent Bureau investigation with the Sunday Times quoted Brigadier Abdullah Dogar, who commanded Pakistani military forces in the area at the time.

 

We in the Pakistan military knew about the meeting, we’d got the request ten days earlier. It was held in broad daylight, people were sitting out in Nomada bus depot when the missile strikes came. Maybe there were one or two Taliban at that Jirga – they have their people attending – but does that justify a drone strike which kills 42 mostly innocent people?

 

Yet the US intelligence community has consistently denied that any civilians died."

 

http://www.thebureau...n-drone-deaths/

Lenke til kommentar

Pakistan krever slutt på amerikanske droneangrep

 

Pakistan krever at USA straks innstiller sine droneangrep mot antatt militante på pakistansk jord.

 

 

 

– Når det gjelder droner, så har vi sagt klart ifra. Vil vil ha slutt på disse droneangrepene, sier Pakistans utenriksminister Hina Rabbani Khar.

 

– Dette har vi sagt til dem gjentatte ganger, men de hører ikke på oss. Jeg håper hørselen deres bedrer seg, sier hun.

 

USA har gjennomført en rekke likvidasjoner og angrep mot antatte militante i grenseområdene mellom Pakistan og Afghanistan, ved hjelp av små førerløse fly, utstyrt med dødelige raketter.

 

Denne uka besøker den amerikanske spesialutsendingen Marc Grossman Pakistan, blant annet for å diskutere sikkerhetssituasjonen i regionen. Der vil han bli konfrontert med Pakistans krav om stans i droneangrepene.

 

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.8105777

 

Et latterlig krav! Disse angrepene er rettet mot fiender av USA og Pakistan var ikke engang istand til å oppdage at Osama bin Laden skjulte seg i landet så de burde bare klappe igjen... Uansett er droner en stor del av fremtiden så lenge det vil finnes konflikter og kriger og det ser ikke akkurat ut som om verden blir fredeligere de neste årene... Jeg mener stadig at USA gjør klokt i å benytte seg mer og mer av droner til å utføre angrep!

Lenke til kommentar
Jeg mener stadig at USA gjør klokt i å benytte seg mer og mer av droner til å utføre angrep!

Det er ris til egen bak. Ved å provosere Pakistan og pakistanere på denne måten oppnår ikke USA annet enn å gjøre forsyningssituasjonen for styrkene i Afghanistan vesentlig vanskeligere for seg selv. Det hjelper ikke å "ta ut" en håndfull talibanere i ny og ned; rekrutteringspotensialet er altfor stort til det.

 

De eneste som tjener på disse droneangrepene er de som produserer dem og de som liker å bruke dem. De påvirker utfallet av krigen like mye som tyskernes V1 og V2 under 2. verdenskrig. (Les: de styrker moralen til de som blir angrepet.)

Lenke til kommentar

De minker tallet på egne fiender og faren for angrep mot amerikanske og allierte soldater i Afghanistan. At det blir enklere for organisasjoner som Al Qaida å rekruttere nye medlemmer er nok sant, men disse helt nye og ferske medlemmene må trenes opp før de kan delta noe aktivt i kampen. Iallefall dersom de skal gjøre noe særlig nytte for seg. Og den slags tar tid. Vi kan seire i Afghanistan og bremse effektiviteten til organisasjoner som Al Qaida og Taliban. Og trekke oss ut av et Afghanistan der regjeringen og militæret selv kan ta seg av sikkerheten og hvor kampene vil opphøre. Men for å vinne må vi ta i bruk den overmakten vi har over fienden og der er droner et viktig våpen. Jeg forstår godt at USA ikke vil legge et av de mest effektive våpnene sine på hyllen mens slaget raser.

Lenke til kommentar

De minker tallet på egne fiender og faren for angrep mot amerikanske og allierte soldater i Afghanistan. At det blir enklere for organisasjoner som Al Qaida å rekruttere nye medlemmer er nok sant, men disse helt nye og ferske medlemmene må trenes opp før de kan delta noe aktivt i kampen. Iallefall dersom de skal gjøre noe særlig nytte for seg. Og den slags tar tid.

De nyrekrutterte vil selvsagt ikke ta over direkte for disse angivelige Taliban-lederne som blir "tatt ut" i drone-angrep. Rekruttene starter på bunnen, mens de som har vært mellom-ledere (og som ble rekruttert for flere år siden) rykker ett hakk oppover i lederskiktet. Taliban er et selv-reparerende nettverk, men det er det mange som ikke forstår, og dermed fortsetter droningen.

 

Jeg glemte å nevne en kategori mennesker som også tjener på droneangrepene: amerikanske politikere som kan stå fram og si at de har sørget for at "noe i hvert fall blir gjort".

Lenke til kommentar

Det hjelper ikke å "ta ut" en håndfull talibanere i ny og ned; rekrutteringspotensialet er altfor stort til det.

 

Som Washington Post skriver om Al Qaida i Jemen ( "AQAP" i teksten under står for Al Qaida på den arabiske halvøya. )

 

“Body bags are not a good barometer for success in a war like this,” Johnsen wrote on his blog, responding to reports that the CIA was seeking to use signature strikes. “I would argue that U.S. missile strike are actually one of the major — not the only, but a major — factor in AQAP’s growing strength.

 

AQAP has significantly expanded in numbers, strength and territory since one of its top leaders, the U.S.-born cleric Anwar al-Awlaki, was killed in a CIA drone strike last year. White House counterterrorism adviser John Brennan described AQAP as “very, very dangerous” in a speech at New York police headquarters last week, according to an account by CNN."

 

http://www.washingto...hT_story_1.html

Endret av Kubin
Lenke til kommentar

10 drept i nytt amerikansk droneangrep i Pakistan

 

USA fortsetter med sine droneangrep, til tross for store pakistanske protester. Minst 10 opprørere ble drept i et angrep lørdag morgen.

 

En opplæringsbase for militante opprørere nær den afghanske grensen ble fullstendig tilintetgjort da to missiler ble avfyrt fra det ubemannede droneflyet.

 

USA hevder at basen i Nord-Waziristan ble brukt som opptreningssenter for militante islamister. Regionen er ansett som et arnested for militante opprørere og terrorister tilknyttet Al Qaida og Taliban.

 

Identiteten til de drepte er ikke kjent, og det amerikanske forsvaret sier at de jobber med å innhente informasjon om de drepte.

 

De omfattende amerikanske angrepene med ubemannede dronefly i Pakistan er svært omstridt. Parlamentet i Pakistan innførte i mars nye retningslinjer for landets forhold til USA, og krevde blant annet en slutt på droneangrep i landet. Likevel har USA gjennomført to slike angrep etter dette.

 

Pakistan mener de fungerer mot sin hensikt, og gjør det vanskelig for dem å skille lokale stammer fra militante opprørsgrupper. De sier også at angrepene fører til at sivile liv går tapt, i tillegg til at pakistansk suverenitet blir krenket. Samtidig er angrepene med på å nøre opp under antiamerikanske holdninger i landet.

 

Spesielt etter USAs drap på terroristen Osama bin Laden i den pakistanske byen Abbottabad i mai i fjor, har forholdet mellom landene vært anstrengt.

 

– Vil vil ha slutt på disse droneangrepene. Dette har vi sagt til dem gjentatte ganger, men de hører ikke på oss. Jeg håper hørselen deres bedrer seg, sa Pakistans utenriksminister Hina Rabbani Khar for en uke siden.

 

http://www.nrk.no/ny...erden/1.8121032

 

Enda et vellykket angrep som viser dronenes nytte! Samtidig fortsetter Pakistan å suttre når de for lengst har bevist at de ikke er i stand til å avsløre eller kverke en eneste militant person... Selvom Osama bin Laden klarte seg utmerket godt i Pakistan og hadde gjort det fremdeles dersom det ikke hadde vært for USA fortsetter Pakistan å suttre og klage i vei...

 

Begynner å lure på hvilken side de egentlig støtter... USA burde vurdere å føre dem opp på listen over stater som støtter terrorisme!

Lenke til kommentar

10 drept i nytt amerikansk droneangrep i Pakistan

 

USA fortsetter med sine droneangrep, til tross for store pakistanske protester. Minst 10 opprørere ble drept i et angrep lørdag morgen.

 

En opplæringsbase for militante opprørere nær den afghanske grensen ble fullstendig tilintetgjort da to missiler ble avfyrt fra det ubemannede droneflyet.

 

USA hevder at basen i Nord-Waziristan ble brukt som opptreningssenter for militante islamister. Regionen er ansett som et arnested for militante opprørere og terrorister tilknyttet Al Qaida og Taliban.

 

Identiteten til de drepte er ikke kjent, og det amerikanske forsvaret sier at de jobber med å innhente informasjon om de drepte.

 

De omfattende amerikanske angrepene med ubemannede dronefly i Pakistan er svært omstridt. Parlamentet i Pakistan innførte i mars nye retningslinjer for landets forhold til USA, og krevde blant annet en slutt på droneangrep i landet. Likevel har USA gjennomført to slike angrep etter dette.

 

Pakistan mener de fungerer mot sin hensikt, og gjør det vanskelig for dem å skille lokale stammer fra militante opprørsgrupper. De sier også at angrepene fører til at sivile liv går tapt, i tillegg til at pakistansk suverenitet blir krenket. Samtidig er angrepene med på å nøre opp under antiamerikanske holdninger i landet.

 

Spesielt etter USAs drap på terroristen Osama bin Laden i den pakistanske byen Abbottabad i mai i fjor, har forholdet mellom landene vært anstrengt.

 

– Vil vil ha slutt på disse droneangrepene. Dette har vi sagt til dem gjentatte ganger, men de hører ikke på oss. Jeg håper hørselen deres bedrer seg, sa Pakistans utenriksminister Hina Rabbani Khar for en uke siden.

 

http://www.nrk.no/ny...erden/1.8121032

 

Enda et vellykket angrep som viser dronenes nytte! Samtidig fortsetter Pakistan å suttre når de for lengst har bevist at de ikke er i stand til å avsløre eller kverke en eneste militant person... Selvom Osama bin Laden klarte seg utmerket godt i Pakistan og hadde gjort det fremdeles dersom det ikke hadde vært for USA fortsetter Pakistan å suttre og klage i vei...

 

Begynner å lure på hvilken side de egentlig støtter... USA burde vurdere å føre dem opp på listen over stater som støtter terrorisme!

 

Ingen skal beskylde deg for å være nyansert i allefall ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...