Gå til innhold

Her er 100 ting FrP ikke vil snakke om? (Stortingsvalg 2009)


Anbefalte innlegg

Det er riktig det, at det er noe inflasjon i de gode tidene, ihvertfall etter at det ble sentralbank. Før det ble sentralbank og var gullstandard kunne det være deflasjon på mange prosent i året i oppgangstidene. Generelt så er CRB indeksen for råvarer flat eller fallende i oppgangstidene, og stigende i de dårlige periodene (gjerne går det i sykluser på 16-18 år). Slikt som 90 tallet kan ikke sammenlignes med i dag. Det var en helt annen verden. Dere som bare husker perioden etter 2000, spesielt for USA har ikke skjønt hvor dårlig det egentlig er i dag.

Jeg trodde du ikke skulle diskutere med en "smågutt" som meg. Mangler du prinsipper? Uansett, jeg er ute av diskusjonen, ihvertfall til du klarer å komme med noe verdifult.

 

Det er helt greit. Jeg liker ikke holdningen din og er også ferdig med denne diskusjonen. Mitt inntrykk er at du ikke vil lære, men skal vinne diskusjonen, og derfor blir det bare sur stemning. Alle vet 30 årene var harde og arbeidsledigheten høy, uansett hva BNP viste. Den beste statistikken for å måle hvor bra det er i økonomien bortsett fra forbrukertilliten er å slå sammen inflasjonen pluss arbeidsledigheten. Er inflasjonen -5 % og arbeidsledigheten 1 % er det fantastisk godt. Det som gjelder, spesielt etter 1982, er at statistikken ikke er helt til å stole på lenger. Om prisen på kjøtt øker f.eks, spiser plutselig folk hamburger isteden (tenker idiotene som lager statistikk), derfor stiger plutselig ikke prisen på varen. Kjøtt stiger ikke i pris lenger fordi folk går over til hamburger som er en billigere vare. Det kalles hedonistiske justeringer. Den type justeringer brukes hele tiden nå, på alt mulig. Det samme gjelder for arbeidsledighet, BNP, osv. Den egentlige arbeidsledigheten i USA om det brukes en gammeldags måte å regne på er 21,5 % samtidig som inflasjonen er 5 %. Økonomien er egentlig helt elendig. Om de får til en arbeidsledighet på noen få prosent regnet på den gamle måten, samtidig som inflasjonen er lav, regnet på den gamle økonomien går det så det suser i USA. Det er et stykke igjen dit. Det som er så misvisende når det brukes lange tallserier er at de ikke tar hensyn til forandringene i målemetode over tidsepoken.

Endret av festen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hører hele tiden masse folk som kommer ut med masse piss om FRP, men har enda ikke hørt et eneste bra argument for å ikke stemme på dem.

Kanskje lese igjennom tråden da? Eller så fordi du liker FRP på alle punkter. Men kan du ærlig med hånd på hjertet si at du vil ha ordenskarakterer fra 3. klasse og karakterer fra 5. klasse?

Lenke til kommentar
Hører hele tiden masse folk som kommer ut med masse piss om FRP, men har enda ikke hørt et eneste bra argument for å ikke stemme på dem.

FrP-stemme er en bortkastet stemme

Dette var Høyres argument da.

 

Men en ting som er sikkert, det er at alt er usikkert og det blir masse rot, om høyresiden skulle få flertall i år.

Vi vet ikke i hele tatt hvem som vil bli statsminister, eller hvilke partier som blir med i regjeringen, og hvem som muligens blir et støtteparti.

 

Slik jeg ser det, så vil nå Høyre ikke bli med i en regjering med FrP. Så FrP vil få valget å støte regjeringen som de ikke er en del i, eller vrake regjeringen.

Jeg tipper at FrP da vil velge å støtte regjeringen, uten å få igjennom noen av sine krav.

 

Hører hele tiden masse folk som kommer ut med masse piss om FRP, men har enda ikke hørt et eneste bra argument for å ikke stemme på dem.

Og syntes du at det er riktig å tapengene fra de fattige og gi til de rike?

Lenke til kommentar
Hører hele tiden masse folk som kommer ut med masse piss om FRP, men har enda ikke hørt et eneste bra argument for å ikke stemme på dem.

FrP-stemme er en bortkastet stemme

Dette var Høyres argument da.

 

Men en ting som er sikkert, det er at alt er usikkert og det blir masse rot, om høyresiden skulle få flertall i år.

Vi vet ikke i hele tatt hvem som vil bli statsminister, eller hvilke partier som blir med i regjeringen, og hvem som muligens blir et støtteparti.

 

Slik jeg ser det, så vil nå Høyre ikke bli med i en regjering med FrP. Så FrP vil få valget å støte regjeringen som de ikke er en del i, eller vrake regjeringen.

Jeg tipper at FrP da vil velge å støtte regjeringen, uten å få igjennom noen av sine krav.

 

Hører hele tiden masse folk som kommer ut med masse piss om FRP, men har enda ikke hørt et eneste bra argument for å ikke stemme på dem.

Og syntes du at det er riktig å tapengene fra de fattige og gi til de rike?

 

Tja den risken er jeg villig til å ta. Og hvordan gir FRP penger fra de fattige til de rike? Hvis det er skatt du snakker om, så tjener de rike kanskje mer på skattelette, men alikevell er skattene alt for latterlgie høye i dag, og ting som formueskatt burde fjernes uannsett om de gir flere goder til de rike eller ikke.

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

MrLG slik at de som har mindre penger må betale masse penger i skole/helse/velferd? Det er de som er rike som vil tjene på denne ordningen. Like greit at de betaler litt ekstra slik at det blir gratis for oss andre, uten at vi må heve skattene mer for å sikre gratis velferd. Er en grunn til at norge ranker på 12. plass med helsevesenet og USA 50-60 plass. Og at vi har vært verdens beste land å bo i 6 +år. Fordi politikken fungerer. Du kan ikke si imot dette.

Kommer vel litt an på hvilke verdier man setter i samfunnet. Har man et ønske om at alle skal ha det bra stemmer man på den sosiale siden. Ønsker man at hver og en skal være sin egen lykkes smed, værre for de som trenger hjelp og er fattige, og de rike får flere goder, stemmer man FRP.

Endret av Cuz
Lenke til kommentar
Og hvordan gir FRP penger fra de fattige til de rike?

Tar fra de fattige:

 

1 Fremskrittspartiet vil fjerne AFP for store grupper, ved at ordningen skal innskjerpes til å forbeholdes

”sliterne”.

 

5 Fremskrittspartiet vil avvikle ventelønnsordningen og kutter kraftig i den i sine alternative budsjetter.

 

6 Fremskrittspartiet vil fjerne alle bevilgninger til kvalifiseringsprogrammet, som retter seg mot personer

med vesentlig nedsatt arbeids- og inntektsevne, som har ingen eller svært begrensede ytelser i

folketrygden. Dette programmet skal bidra til at slike personer kvalifiseres til arbeidslivet.

 

8 Fremskrittspartiet vil endre Arbeidsmiljøloven, slik at det åpnes for inntil 13 timers arbeidsdag og 60

timers arbeidsuke uten overtidsbetaling.

 

11 Fremskrittspartiet vil gjøre det lettere med midlertidige ansettelser.

 

12 Fremskrittspartiet mener arbeidstakere bør gå ned i lønn når bedriften går dårlig.

 

13 Fremskrittspartiet åpner for å begrense streikeretten.

 

14 Fremskrittspartiet vil kutte feriepenger for arbeidsledige.

 

15 Fremskrittspartiet vil nekte tillitsvalgte innsynsrett i lønns- og arbeidsforhold for å bekjempe sosial

dumping.

 

18 Fremskrittspartiet vil ikke utjevne lønnsforskjeller.

 

20 Full åpning for privatisering av skolen.

 

21 Skolefritidsordningen skal selvkostfinansieres av foreldrene, noe som betyr dramatisk prisøkning i

mange kommuner.

 

22 Drift av skolefritidsordningen bør overlates til foreldre og frivillige.

 

24 Statens lånekasse for utdanning skal avvikles.

 

30 Fremskrittspartiet foreslår å kutte i bevilgningene til uføretrygden.

 

31 Fremskrittspartiet vil at offentlige og private sykehus skal konkurrere på like vilkår.

 

34 Fremskrittspartiet kutter i støtten til enslige forsørgere.

 

35 Fremskrittspartiet kutter i bostøtten.

 

82 Fremskrittspartiet vil kutte dramatisk i overføringene til landbruket, noe som vil gi et ras av konkurser

og tap.

 

62 Fremskrittspartiets økonomiske politikk ville - om den ble gjennomført - gitt en umiddelbar økning av

det alminnelige rentenivået.

 

Og gleden til de rike:

 

65 Fremskrittspartiet vil kutte skattene med 29-50 milliarder kroner hvert år, og dermed kraftig redusere

muligheten for å prioritere velferd.

 

66 Fremskrittspartiet vil fjerne formueskatten slik at en del av de aller rikeste menneskene i Norge blir

nullskatteytere.

 

67 Fremskrittspartiet vil innføre flat skatt - og dermed fjerne progressiviteten i skattesystemet.

 

Og hvis du ikke har skjønt det, om du ikke er millionær, så ønsker ikke FrP å bedre ditt liv. Noen goder får du jo, men stakkars deg om du blir arbeidsledig en dag.

Lenke til kommentar
MrLG slik at de som har mindre penger må betale masse penger i skole/helse/velferd? Det er de som er rike som vil tjene på denne ordningen. Like greit at de betaler litt ekstra slik at det blir gratis for oss andre, uten at vi må heve skattene mer for å sikre gratis velferd. Er en grunn til at norge ranker på 12. plass med helsevesenet og USA 50-60 plass. Og at vi har vært verdens beste land å bo i 6 +år. Fordi politikken fungerer. Du kan ikke si imot dette.

Kommer vel litt an på hvilke verdier man setter i samfunnet. Har man et ønske om at alle skal ha det bra stemmer man på den sosiale siden. Ønsker man at hver og en skal være sin egen lykkes smed, værre for de som trenger hjelp og er fattige, og de rike får flere goder, stemmer man FRP.

 

Alle de landene som har blitt kåret til å ha bedre sykehus enn oss, de har private sykehus, som ikke de fattige får mulighet til bruke.

 

Hadde vi nektet fattige komme gratis til sykehus i Norge og, så ville vi og vært høyere på listen.

Men så langt håper jeg virkelig ikke at Norge kan synke. FrP kan, det er sikkert og visst. De driter i de fattige, bare for å bli rikere selv.

Lenke til kommentar
Og hvordan gir FRP penger fra de fattige til de rike?

Tar fra de fattige:

 

1 Fremskrittspartiet vil fjerne AFP for store grupper, ved at ordningen skal innskjerpes til å forbeholdes

”sliterne”.

 

5 Fremskrittspartiet vil avvikle ventelønnsordningen og kutter kraftig i den i sine alternative budsjetter.

 

6 Fremskrittspartiet vil fjerne alle bevilgninger til kvalifiseringsprogrammet, som retter seg mot personer

med vesentlig nedsatt arbeids- og inntektsevne, som har ingen eller svært begrensede ytelser i

folketrygden. Dette programmet skal bidra til at slike personer kvalifiseres til arbeidslivet.

 

8 Fremskrittspartiet vil endre Arbeidsmiljøloven, slik at det åpnes for inntil 13 timers arbeidsdag og 60

timers arbeidsuke uten overtidsbetaling.

 

11 Fremskrittspartiet vil gjøre det lettere med midlertidige ansettelser.

 

12 Fremskrittspartiet mener arbeidstakere bør gå ned i lønn når bedriften går dårlig.

 

13 Fremskrittspartiet åpner for å begrense streikeretten.

 

14 Fremskrittspartiet vil kutte feriepenger for arbeidsledige.

 

15 Fremskrittspartiet vil nekte tillitsvalgte innsynsrett i lønns- og arbeidsforhold for å bekjempe sosial

dumping.

 

18 Fremskrittspartiet vil ikke utjevne lønnsforskjeller.

 

20 Full åpning for privatisering av skolen.

 

21 Skolefritidsordningen skal selvkostfinansieres av foreldrene, noe som betyr dramatisk prisøkning i

mange kommuner.

 

22 Drift av skolefritidsordningen bør overlates til foreldre og frivillige.

 

24 Statens lånekasse for utdanning skal avvikles.

 

30 Fremskrittspartiet foreslår å kutte i bevilgningene til uføretrygden.

 

31 Fremskrittspartiet vil at offentlige og private sykehus skal konkurrere på like vilkår.

 

34 Fremskrittspartiet kutter i støtten til enslige forsørgere.

 

35 Fremskrittspartiet kutter i bostøtten.

 

82 Fremskrittspartiet vil kutte dramatisk i overføringene til landbruket, noe som vil gi et ras av konkurser

og tap.

 

62 Fremskrittspartiets økonomiske politikk ville - om den ble gjennomført - gitt en umiddelbar økning av

det alminnelige rentenivået.

 

Og gleden til de rike:

 

65 Fremskrittspartiet vil kutte skattene med 29-50 milliarder kroner hvert år, og dermed kraftig redusere

muligheten for å prioritere velferd.

 

66 Fremskrittspartiet vil fjerne formueskatten slik at en del av de aller rikeste menneskene i Norge blir

nullskatteytere.

 

67 Fremskrittspartiet vil innføre flat skatt - og dermed fjerne progressiviteten i skattesystemet.

 

Og hvis du ikke har skjønt det, om du ikke er millionær, så ønsker ikke FrP å bedre ditt liv. Noen goder får du jo, men stakkars deg om du blir arbeidsledig en dag.

 

Tja veldig mange punkter jeg faktisk er enig i her da. Personlig ser jeg ikke hvorfor min skatt skal gå til de som ikke klarer seg selv i dette samfunnet, selvom det gjør landet gjennomsnittlig bedre å leve i.

 

Det står massevis av gode argumenter i den første linken i signaturen min. Den som stemmer FRP forsvarer indirekte en rasistisk holdning FRP aldri har tatt noe ordentlig oppgjør med.

 

Lei av de som mener FRP er rasistiske, akkurat som å si at man er anti-kristen bare fordi man ikke er kristen. Men uannsett er jeg ihvertfall 100% enig i innvandrerpolitikken dems

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

[quote name='MrLG' date='06/09-2009 : 19:10' post='1431451Personlig ser jeg ikke hvorfor min skatt skal gå til de som ikke klarer seg selv i dette samfunnet, selvom det gjør landet gjennomsnittlig bedre å leve i.

Husk at det og er mange som er syke enten de vil eller ikke. Om du ikke er interessert å bo i et land der vi tar ansvar og hjelper andre, så kan du gjerne flytte.

 

Jeg ville likt å sett deg bo i USA uten penger og jobb.

 

En gjennomsnittlig arbeider vil heller ikke få noen skattelette med FrP.

Det er kun de som er rikere enn gjennomsnittet.

 

Jeg syntes det er bedre at de som har råd, skal og betale litt ekstra, for hjelpe andre som trenger det mest.

Det blir uansett ingen FrP-regjering på minst 4 år.

Lenke til kommentar

... Ulv Ulv Ulv!

 

Er så lei av å høre partier som prøver å skremme folket for FRP. Bruker all sin tid og energi for å sverte dem istedenfor å ta opp sin egen politikk.

 

Nei, jeg skal stemme FRP. Alltid gjort, og kommer til å gjøre det videre fremover. Jeg er enig i mye av det de mener og vil få frem så jeg ønsker dem en sjanse!

Lenke til kommentar
... Ulv Ulv Ulv!

 

Er så lei av å høre partier som prøver å skremme folket for FRP. Bruker all sin tid og energi for å sverte dem istedenfor å ta opp sin egen politikk.

 

Nei, jeg skal stemme FRP. Alltid gjort, og kommer til å gjøre det videre fremover. Jeg er enig i mye av det de mener og vil få frem så jeg ønsker dem en sjanse!

Ønsker dem en mulighet til ødelegge alt det gode?

Men uansett så vil ikke FrP bli med i noen regjering så lenge de ikke får over 50% av stemmene alene.

Lenke til kommentar

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Og hvordan gir FRP penger fra de fattige til de rike?

Tar fra de fattige:

 

1 Fremskrittspartiet vil fjerne AFP for store grupper, ved at ordningen skal innskjerpes til å forbeholdes

”sliterne”.

 

5 Fremskrittspartiet vil avvikle ventelønnsordningen og kutter kraftig i den i sine alternative budsjetter.

 

6 Fremskrittspartiet vil fjerne alle bevilgninger til kvalifiseringsprogrammet, som retter seg mot personer

med vesentlig nedsatt arbeids- og inntektsevne, som har ingen eller svært begrensede ytelser i

folketrygden. Dette programmet skal bidra til at slike personer kvalifiseres til arbeidslivet.

 

8 Fremskrittspartiet vil endre Arbeidsmiljøloven, slik at det åpnes for inntil 13 timers arbeidsdag og 60

timers arbeidsuke uten overtidsbetaling.

 

11 Fremskrittspartiet vil gjøre det lettere med midlertidige ansettelser.

 

12 Fremskrittspartiet mener arbeidstakere bør gå ned i lønn når bedriften går dårlig.

 

13 Fremskrittspartiet åpner for å begrense streikeretten.

 

14 Fremskrittspartiet vil kutte feriepenger for arbeidsledige.

 

15 Fremskrittspartiet vil nekte tillitsvalgte innsynsrett i lønns- og arbeidsforhold for å bekjempe sosial

dumping.

 

18 Fremskrittspartiet vil ikke utjevne lønnsforskjeller.

 

20 Full åpning for privatisering av skolen.

 

21 Skolefritidsordningen skal selvkostfinansieres av foreldrene, noe som betyr dramatisk prisøkning i

mange kommuner.

 

22 Drift av skolefritidsordningen bør overlates til foreldre og frivillige.

 

24 Statens lånekasse for utdanning skal avvikles.

 

30 Fremskrittspartiet foreslår å kutte i bevilgningene til uføretrygden.

 

31 Fremskrittspartiet vil at offentlige og private sykehus skal konkurrere på like vilkår.

 

34 Fremskrittspartiet kutter i støtten til enslige forsørgere.

 

35 Fremskrittspartiet kutter i bostøtten.

 

82 Fremskrittspartiet vil kutte dramatisk i overføringene til landbruket, noe som vil gi et ras av konkurser

og tap.

 

62 Fremskrittspartiets økonomiske politikk ville - om den ble gjennomført - gitt en umiddelbar økning av

det alminnelige rentenivået.

 

Og gleden til de rike:

 

65 Fremskrittspartiet vil kutte skattene med 29-50 milliarder kroner hvert år, og dermed kraftig redusere

muligheten for å prioritere velferd.

 

66 Fremskrittspartiet vil fjerne formueskatten slik at en del av de aller rikeste menneskene i Norge blir

nullskatteytere.

 

67 Fremskrittspartiet vil innføre flat skatt - og dermed fjerne progressiviteten i skattesystemet.

 

Og hvis du ikke har skjønt det, om du ikke er millionær, så ønsker ikke FrP å bedre ditt liv. Noen goder får du jo, men stakkars deg om du blir arbeidsledig en dag.

De fleste av disse punktene har jeg gitt inngående svar på tidligere i denne tråden. Kom med noe nytt, fremfor å gjenta de samme argumentene på nytt.

Lenke til kommentar
12 Fremskrittspartiet mener arbeidstakere bør gå ned i lønn når bedriften går dårlig.

Hvorfor er dette så unaturlig? Er det bedriftene som skal bære hele tapet av dårlige tider og hvorfor er det rettferdig? Dere som hyler om rettferd, burde vel i aller høyeste grad være enige i dette. Resultatet av at en bedrift går dårlig over lengre tid er at bedriften går konkurs og må si opp folk. Folk mister altså jobben. Det er vel bedre å gå ned i lønn i en periode, for å berge bedriften som lønner deg? Eller kanskje det rett og slett er bedre at bedriften bare slår seg konkurs, slik at du slipper å ha noen jobb å gå til.

 

Lønnskostnadene til norske bedrifter er veldig høye. Vi har ett av de høyeste lønnsivåene i hele verden, med tilhørende arbeidsgiveravgifter og annet surr, så hjelper det mye for en bedrift å kutte i lønningene om det er en dårlig periode for en bedrift. Det kan faktisk bety forskjellen mellom konkurs og overlevelse. Utgjevningen bør gå begge veier. I gode tider får man godt betalt, i dårlige tider får man mindre betalt. For meg høres det rimelig fair ut. Mye bedre enn å miste jobben. Det er en stor fordel om man tenker før man taler ...

Lenke til kommentar
Festen just got served. ^^ Bra jobba Camlon! Men hva dette egentlig har med FRP å gjøre og at de ikke vil snakke om dette, det forstår jeg ikke helt.

Hele denne diskusjonen kom fra det første innlegget til Festen hvor han skrev at det negative med politikken til Høyre og FRP er at de lever på kunstig vekst skapt av gjeld. Forskjellen mellom de borgelige og de rødgrønne ligger ikke der (se på f.eks. Trondheim) og argumentet i seg selv er latterlig og feilaktig.

 

Festen: Jeg prøvde å "vinne" denne diskusjonen, men det var fordi du skrev så mye tull og var så ufattelig selvsikker på meningene dine. Hadde du vært litt mer reflektert ville du visst at det er ingen fasitsvar på hvilken politisk retning som er best og det handler mye mer om hva slags samfunn man ønsker. I tilegg er økonomien i USA en av de beste i hele verden, og da blir det latterlig når du sier at økonomien i USA er på stupets rand og at de har en arbeidsledighet på 21% ??? Prøv å les litt annen litteratur (jeg har lest venstrvridd litteratur) og bli litt mer reflektert.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...