Gå til innhold

Her er 100 ting FrP ikke vil snakke om? (Stortingsvalg 2009)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det holder lenge at du ramser opp en håndfull direkte sitater fra FRPs partiprogram, så skal jeg gjerne forklare deg hvorfor de er gode idéer om jeg er enig i forslagene. :)

Da skal jeg sette meg ned og tenke ordentlig hardt på det, for det virker som om du har peiling! ;)

Lenke til kommentar
Det holder lenge at du ramser opp en håndfull direkte sitater fra FRPs partiprogram, så skal jeg gjerne forklare deg hvorfor de er gode idéer om jeg er enig i forslagene. :)

Da skal jeg sette meg ned og tenke ordentlig hardt på det, for det virker som om du har peiling! ;)

Det er bra, så slipper du at du stemmer på bakgrunn av propaganda og direkte løgner. Det er litt skremmende at så mange sluker sosialistisk propaganda rått, uten å i det hele tatt ha satt seg inn i FRPs partiprogram. Det er også skremmende at de ikke blir trukket for retten på bakgrunn av slike injurier. Påstander om nazistiske bånd og det som værre er, er ganske alvorlige beskyldninger, som ikke så rent sjelden blir fremsatt av sosialistene.

Lenke til kommentar

Det er bra, så slipper du at du stemmer på bakgrunn av propaganda og direkte løgner. Det er litt skremmende at så mange sluker sosialistisk propaganda rått, uten å i det hele tatt ha satt seg inn i FRPs partiprogram. Det er også skremmende at de ikke blir trukket for retten på bakgrunn av slike injurier. Påstander om nazistiske bånd og det som værre er, er ganske alvorlige beskyldninger, som ikke så rent sjelden blir fremsatt av sosialistene.

Hva er det som gjør FPR`s partiprogram mindre propaganda enn sosialistenes partiprogram? Fordi du er enige med dem? Og trn100, jeg håper du ikke blir det, for da blir du den værste typen kriminell. Mitt poeng var at utifra egne erfaringer kan du ikke bedømme om et land har mer kriminalitet enn andre, uten å sjekke kildene først. Ikke værre enn det.

Endret av Cuz
Lenke til kommentar
Hva er det som gjør FPR`s partiprogram mindre propaganda enn sosialistenes partiprogram?

Det er løgnene som fremsettes om FRPs partiprogram som er propaganda, ikke partiprogrammene deres. :wallbash:

Ah, det du mente ja. Hvilke løgner er det snakk om? Ting kan alltid sees fra forskjellige sider, ikke garantert at fordi du mener det umulig kan sees fra en annen logisk vinkel, at det ikke kan det.

Lenke til kommentar
I matematiske regnestykker finnes det alltid en fasit.

Utdyp gjerne.

Sosialistenes påstander om at budsjettet til FRP ikke går opp og spørsmålene om hvor pengene skal komme fra. Hadde man lest budsjettet til FRP så hadde det ikke vært nødvendig å spørre, da dette kommer tydelig frem i budsjettet og partiprogrammet forøvrig.

Lenke til kommentar

Utdyp gjerne.

Sosialistenes påstander om at budsjettet til FRP ikke går opp og spørsmålene om hvor pengene skal komme fra. Hadde man lest budsjettet til FRP så hadde det ikke vært nødvendig å spørre, da dette kommer tydelig frem i budsjettet og partiprogrammet forøvrig.

Sosialistene er ikke en gruppe med en stemme. Det er generalisering. Det finnes noen råtne epler som ikke snakker 100% politisk korrekt på grunn av mangel på informasjon, men man kan ikke forvente alle til å gjøre dette heller.

Ta denne saken foreksempel. FRP kan unngå å komme med informasjon for å skape litt forvirring de også. Det betyr ikke at hele partiet driver med dette.

http://www.ht.no/incoming/article284543.ece

Lenke til kommentar

Det har vel de rødgrønne bevist godt nok :)

Mere skatter - Rensing av Kårstø - Skolemat - Vann i bassenger - Infrastruktur - Jernbane = Mere til f.eks. pensjoner for offentlige ansatte? ;)

Jeg trenger kilder!!

Neida.

Ingen kan holde alle løftene sine. FRP vil heller ikke dette når de kommer til makten. Kompromisser må skapes for at det skal fungere. Der har de borgelige et problem om de skulle vinne etter valget. Siv Jensen som statsminister? KRF og Venstre er ikke enige. For å få en fungerende regjering kan FRP garantert ikke holde sine 100 valgløfter. Gjøre sitt beste vil de nok, som alle andre.

Endret av Cuz
Lenke til kommentar
For å få en fungerende regjering kan FRP garantert ikke holde sine 100 valgløfter. Gjøre sitt beste vil de nok, som alle andre.

Det fine her er at FRP har innrømmet at de ikke kan love å gjennomføre dem, da sosialistene sannsynligvis vil komme til å sabotere forsøkene, om FRP ikke får 51% av stemmene da. Noe som kommer til å skje før eller siden.

Lenke til kommentar
For å få en fungerende regjering kan FRP garantert ikke holde sine 100 valgløfter. Gjøre sitt beste vil de nok, som alle andre.

Det fine her er at FRP har innrømmet at de ikke kan love å gjennomføre dem, da sosialistene sannsynligvis vil komme til å sabotere forsøkene, om FRP ikke får 51% av stemmene da. Noe som kommer til å skje før eller siden.

Sabotere er et så sterkt ord, bruk heller "prøve å hindre". Mer politisk korrekt. At 51% kommer til å stemme på frp garantert en tid i framtiden er en regelrett løgn du ikke har noe som helst bakgrunn for å komme med, annet enn din egen forestilling. Propaganda kan du vel kalle det.

Endret av Cuz
Lenke til kommentar

Den er grei, jeg henter fra listen, som er tema for diskusjon her.

Men hvis du vil forklare vil jeg også forklare. På den måte får vi bedre forståelse for hvorfor vi mener som vi gjør =)

8. Fremskrittspartiet vil endre Arbeidsmiljøloven, slik at det åpnes for inntill 13 timers arbeidsdag og 60 timers arbeidsuke uten overtidsbetaling.

og

11. Fremskrittspartiet vil gjøre det lettere med midlertidige ansettelser.

Her åpnes det for grov utnyttelse av mennesker i en vanskelig økonomisk situasjon. I flere yrkesgrupper er det allerede problematisk med det høye nivået av midlertidige ansettelser, og ved å gjøre det enda lettere å ansette noen i korte tidsrom vil man få flere mennesker uten fast inntekt, som lever i stor usikkerhet og gjerne tar seg flere jobber på siden. Det er også lettere å kvitte seg med midlertidig ansatte, og så vidt meg bekjent har man færre rettigheter som midlertidig ansatt.

20. Full åpning for privatisering av skolen.

Med dette kan vi ende opp med et samfunn hvor de flinkeste lærerne strømmer til de beste skolene, og hvor de rikeste sender barna til prestisjeskoler, og de som sliter økonomisk ender opp med et dårligere tilbud.

34. Fremskrittspartiet kutter i støtten til enslige forsørgere.

Ja, man velger stort sett selv om man vil ha barn. Men man velger ikke alltid selv om man vil oppfostre barnet på egenhånd eller ikke. Foreldre som blir sittende igjen alene med et eller flere barn, har gjerne behov for økonomisk støtte for å klare seg i hverdagen, selv om de skulle være i jobb og gjør sitt ytterste.

38. Fremskrittspartiet støtter byggingen av den folkerettsstridige muren i Palestina.

Muren er et åpenbart overgrep på menneskene i Palestina, og vil ikke løse et eneste problem ved Gaza.

48. Fremskrittspartiet vil kutte 25 prosent av bevilgningene til miljø- og bærekraftig utvikling.

og

52. Fremskrittspartiet vil kutte kraftig i de statlige bevilgningene til miljøformål.

og

57. Fremskrittspartiet vil redusere støtten til kolletivtransport.

Dette viser nok en gang at Frp ikke tar miljøproblematikken på alvor. Om noe burde vi heller øke bevilgningene, da dette arbeidet ikke bør gå bakover, men framover.

Vi er også avhengig av å ha en velfungerende kollektivtransport, og her behøver vi også mer penger, og ikke mindre.

61. Fremskrittspartiet vil utradere ulv helt fra Norge.

Hvorfor skal vi som mennesker ha retten til å gå inn for å utrydde en annen art?

65. Fremskrittspartiet vil kutte skattene med 29 - 50 milliarder kroner hvert år, og dermed kratftig redusere muligheten for å prioritere velferd.

Velferdssamfunnet vi har i Norge i dag har tatt oss lang tid å bygge, og er noen du sjelden finner maken til andre steder. Vi tar vare på selv de svakeste, og vil gjøre det mulig å klare seg selv om man ikke er like resurssterk som andre.

77. Fremskrittspartiet vil kutte i bevilgningene til norskopplæring for innvandrere.

Man må nesten spørre seg om Frp ønsker integrering eller ikke. Å kunne språket er kanskje det viktigste for å kunne integreres i et nytt og fremmed land.

Eneste muligheten jeg ser for at dette skulle være litt mer uproblematisk, var om dette kuttet var basert på planer om å redusere inntaket av innvandrere.

82. Fremskrittspartiet vil kutte dramatisk i øverføringer til landbruket, noe som vil gi et ras av konkurser og tap.

Norge har mye jord, men stadig færre som driver den. Skal man drive jordbruk i dag, må man enten drive stort, eller ha en eller flere jobber på siden. Det er også viktig å holde liv i bygdene, samt å ha muligheten til å kunne kjøpe norske varer.

89. Fremskrittspartiet vil oppheve diskrimineringsloven og avvikle diskrimineringsombudet.

Det er ikke slik at vi ikke har behov for denne loven eller dette ombudet. Mange i dette landet opplever å bli diskriminert, enten det er for etnisitet, religion, legning, kjønn eller andre ting. Det er derfor viktig å ha en lov og et ombud med faglig kompetanse som verner oss mot urettferdig behandling.

94. Fremskrittspartiet vil korte politiutdanningen ned til ett år.

Er virkelig ett år nok?

Politibetjenter har en svært krevende jobb, og trenger et solid grunnlag innen både reglement, fysisk og psykisk trening for å takle de mange vanskelige situasjonene de vil oppleve.

100. Fremskrittspartiet vil fjerne pressestøtten, slik at mange lokalaviser vil forsvinne.

Dette vil ikke bare gå ut over lokalavisene, men også andre medier som ikke har store nok salgstall. Men at man ikke selger veldig mye, betyr ikke at man ikke driver viktig journalistikk. Det er tross alt noen av de dårligste avisene som selger mest her i landet. Vil vi virkelig ha det slik at vi bare kan velge mellom VG og Dagbladet?

Endret av TheMartine
Lenke til kommentar

Mere skatter - Rensing av Kårstø - Skolemat - Vann i bassenger - Infrastruktur - Jernbane = Mere til f.eks. pensjoner for offentlige ansatte? ;)

Jeg trenger kilder!!

Neida.

Ingen kan holde alle løftene sine. FRP vil heller ikke dette når de kommer til makten. Kompromisser må skapes for at det skal fungere. Der har de borgelige et problem om de skulle vinne etter valget. Siv Jensen som statsminister? KRF og Venstre er ikke enige. For å få en fungerende regjering kan FRP garantert ikke holde sine 100 valgløfter. Gjøre sitt beste vil de nok, som alle andre.

Litt i overkant å forlange at de skal holde sine 100 løfter når den nåværende regjeringen ikke klarte mer enn litt mindre enn nesten 1 av 6 kanskje, men jeg tror prosentandelen blir høyere :)

Godt valg uansett! :)

Lenke til kommentar

Jeg trenger kilder!!

Neida.

Litt i overkant å forlange at de skal holde sine 100 løfter når den nåværende regjeringen ikke klarte mer enn litt mindre enn nesten 1 av 6 kanskje, men jeg tror prosentandelen blir høyere :)

Godt valg uansett! :)

Akkurat det ville jeg likt å se kilder på, for det hørtes litt drøyt ut :)

Uansett, godt valg. Nå lar vi tråden vente på NikkaYoichi skal svare TheMartine. =)

Lenke til kommentar

Grunnet masse quotes og tilsvar har jeg lagt svarene mine til TheMartine i skjult tekst. Trykk om du er interessert. :)

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Den er grei, jeg henter fra listen, som er tema for diskusjon her.

Men hvis du vil forklare vil jeg også forklare. På den måte får vi bedre forståelse for hvorfor vi mener som vi gjør =)

8. Fremskrittspartiet vil endre Arbeidsmiljøloven, slik at det åpnes for inntill 13 timers arbeidsdag og 60 timers arbeidsuke uten overtidsbetaling.

Dette er allerede en realitet i mange yrker. Folk som jobber på oljerigg for statseide selskaper som Statoil-Hydro er dette en realitet. Det vil si, de er på platformen i 1-3 uker i strekk og jobber 12/24 timer i døgnet. I tillegg så er dette ikke en fast ordning, det åpnes for inntill 13 timers arbeidsdag. Det betyr ikke at alle, plutselig må jobbe 13-timers dager. Jeg er ansatt i fylkeskommunen og har ikke krav på overtidsbetaling om jeg så jobber 24/7. Så her er det altså en tilpassning, slik at privat og offentlig sektor får konkurrere på like vilkår. Jeg ser ikke problemet.

11. Fremskrittspartiet vil gjøre det lettere med midlertidige ansettelser.

Dette systemet utnytter allerede stat og kommune på det groveste. Igjen er dette en tilpassning, slik at privat og offentlig sektor kan konkurrere på like vilkår. Selv kjenner jeg flere som har hatt midlertidige ansettelser i kommunen i 10-15 år.

Dette vil også gjøre det lettere å ansette folk. Det er dyrere å forplikte seg til en fast ansettelse, denne ordningen vil føre til at det er lettere for næringslivet å slippe, spesielt nyutdannede inn på markedet.

20. Full åpning for privatisering av skolen.

Med dette kan vi ende opp med et samfunn hvor de flinkeste lærerne strømmer til de beste skolene, og hvor de rikeste sender barna til prestisjeskoler, og de som sliter økonomisk ender opp med et dårligere tilbud.

I dag er det stort sett kun religiøse sekter som får opprette privatskoler. Jeg ser ikke problemet med at vi som ikke er religiøse har et tilbud å sende våre barn til, uten at de skal få religiøs propaganda trykket ned over hodet. Selv måtte jeg gå på et kristent gymnas.

34. Fremskrittspartiet kutter i støtten til enslige forsørgere.

Dette er uheldig, men jeg har ikke sett dette i FRPs partiprogram. Etter å ha sjekket saken, så er det reelle at de skal kutte i utdanningsstøtten til enslige forsøgere ja. Det forandrer saken. Jeg ser ingen problemer med det. Folk som er direkte uansvarlige og selv surrer seg bort bør også rydde opp på egen hånd.

38. Fremskrittspartiet støtter byggingen av den folkerettsstridige muren i Palestina.[/i]

Begrunnelsen er ganske enkelt at antallet selvmordsbombere har gått ned og at muren derfor har spart menneskeliv. Det er et faktum at det er en komplisert konflikt der nede, frem til konflikten er løst så er jeg faktisk enig i at denne muren er en god idé, da den faktisk HAR spart mange liv der nede. Hvis du finner det negativt, så har vi forskjellig syn på liv.

48. Fremskrittspartiet vil kutte 25 prosent av bevilgningene til miljø- og bærekraftig utvikling.[/i]

Her er jeg helt enig. Det er mange penger som her kastes rett ut av vinduet. Pengene kan anvendes for bedre miljøgevinst andre steder enn her hjemme. Forslaget til FRP er å bruke pengene på mer forrurensende industri i utlandet, for å få ned utslippene og forrurensningen her. Dette for å gjøre en innsats på globalt nivå. Det er bedre å bruke 1 krone på å få ned uhorvelige utslipp fra eldgammel industri i østblokk slik at den helhetlige miljøgevinsten blir større, enn å forsøke å presse de utslippene som allerede er av verdens laveste bittelitt nedover. Her er det igjen store misforståelser ute og går.

52. Fremskrittspartiet vil kutte kraftig i de statlige bevilgningene til miljøformål.

Se over. I tillegg så må man her legge til den misforståtte menneskeskapte globale oppvarmingen. Her er det mange faktore inn i bildet, som er litt for komplisert til å ta i en enkelt post her på forumet. Det finnes en egen tråd rundt den menneskeskapte globale oppvarmingen på et annet sted på forumet. Hvor du lett kan se hvordan sosialistene har manipulert data, forfalsket data og kommet med direkte uriktige opplysninger for å grafse til seg penger.

57. Fremskrittspartiet vil redusere støtten til kolletivtransport.[/i]

Det var jeg ikke klar over, hvis dette stemmer så er jeg enig i at det er et dårlig forslag. Jeg så sitatet, men det er et veldig ufullstendig sitat, så jeg skal prøve å lete opp det fullstendige sitatet, slik at man også får med seg hvorfor og hvilke tiltak som skal innføres samtidig - da jeg tror det vil gi et litt annet bilde, enn den quote miningen som er foretatt der.

61. Fremskrittspartiet vil utradere ulv helt fra Norge.

Hvis dette virkelig stemmer så er jeg helt uenig med FRPs partiprogram i dette. Jeg ser ikke noe sitat, men en henvisning til Glåmdalen, hva nå enn det er. Vanskelig å verifisere påstander som ikke er sitert. Dette er nok en forenklet tolkning forfatteren av denne artikkelen har gjort, men det skulle ikke forundre meg heller om de faktisk vil utradere ulven fra Norge. Jeg er av den oppfatning at det allerede er gjort for sterke forsøk på dette tidligere, noe jeg synes er synd. Det er også verd å merke seg at de rød-grønne ikke er særlig mye bedre her, med fellingstillatelsene sine på ulv og bjørn.

65. Fremskrittspartiet vil kutte skattene med 29 - 50 milliarder kroner hvert år, og dermed kratftig redusere muligheten for å prioritere velferd.
I tillegg vil de også kutte utgifter og bruke noe mer av oljefondet enn andre, så dette er et ikke-tema. Les budsjettforslaget og du vil se hvor pengene skal komme fra og ikke minst hva de skal brukes på. Jeg orker virkelig ikke å legge frem hele FPRs statsbudsjettforslag og forklare deg DET punktvis, da det tross alt blir en heltidsjobb.

Velferdssamfunnet vi har i Norge i dag har tatt oss lang tid å bygge, og er noen du sjelden finner maken til andre steder. Vi tar vare på selv de svakeste, og vil gjøre det mulig å klare seg selv om man ikke er like resurssterk som andre.
Som sagt så er ikke dette noe problem, budsjettet forklarer godt hvordan dette skal løses.

77. Fremskrittspartiet vil kutte i bevilgningene til norskopplæring for innvandrere.[/i]
De vil også begrense innvandringen og antallet asylanter og flyktninger - så det er vel ikke så unaturlig at kostnadene vil gå ned her?

82. Fremskrittspartiet vil kutte dramatisk i øverføringer til landbruket, noe som vil gi et ras av konkurser og tap. [/i]
Dette er en av hovedgrunnene til at jeg stemmer FRP. Det er ingen grunn til at sauebønder skal subsidieres for at de ikke tar vare på sauene sine f.eks.

Norge har mye jord, men stadig færre som driver den. Skal man drive jordbruk i dag, må man enten drive stort, eller ha en eller flere jobber på siden. Det er også viktig å holde liv i bygdene, samt å ha muligheten til å kunne kjøpe norske varer.
Det er på tide å innse at vi ikke kan drive jordbruk på hobbybasis. Bønder bør, som andre næringsdrivende drive med overskudd eller gå konkurs. Slik er det i alle andre deler av norsk næringsliv. Det er ingen grunn til å holde liv i en gård som år etter år suger penger ut av statskassa med respirator. La noen som klarer å drive jorda med overskudd drive den.

89. Fremskrittspartiet vil oppheve diskrimineringsloven og avvikle diskrimineringsombudet. [/i]

Ikke så unaturlig da den er unødvendig, da den allerede dekkes av FNs menneskerettighetserklæring.

94. Fremskrittspartiet vil korte politiutdanningen ned til ett år.[/i]

"Ellingsen mener også at vektere bør kunne overta en del av de oppgaver som i dag ligger hos politiet.

- Man trenger ikke å gå på skolen i tre år for å følge en fange fra A til B. Ei heller trenger man å gå tre år på skolen for å sitte hele dagen i tinghuset, sier stortingsrepresentanten.

"

De sier at politiet heller bør spesialisere seg videre om dette er nødvendig og ønskelig. Det er mange oppgaver politiet utfører som ikke krever 3 år på skolebenken. Du må ikke velge ut bare deler av forslaget.

100. Fremskrittspartiet vil fjerne pressestøtten, slik at mange lokalaviser vil forsvinne.[/i]

Dette vil ikke bare gå ut over lokalavisene, men også andre medier som ikke har store nok salgstall. Men at man ikke selger veldig mye, betyr ikke at man ikke driver viktig journalistikk. Det er tross alt noen av de dårligste avisene som selger mest her i landet. Vil vi virkelig ha det slik at vi bare kan velge mellom VG og Dagbladet?

Hvorfor denne trangen til å holde liv i noe som ikke er liv laga med respirator?

Lenke til kommentar

God svart! :)

Uansett hvilket parti man føler seg næmest er det ingen av dem som passer 100% eller holder alle løfter.

Synes du viser med svarene dine at du respekterer og har forståelse for andre meninger enn dine egne, og det er godt utgangspunkt! :)

Alt for mange som er mer opptatt av prinsipper enn av saklig argumentasjon! :)

Godt valg! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...