Gå til innhold

Bærbar med I7 CPU! (iBUYPOWER)

Gjest Slettet-1nDPpQXNWW

Anbefalte innlegg

Jo, det er idioti når man markedsfører dette sterkt til hvermansen som er litt spillintressert.

En cpu med TDP på over 50W har ingenting i en bærbar å gjøre. Det fins eksempler der man har puttet cpuer med godt over 100W TDP inni bærbare. Det gir lite holdbare maskiner som henger med stasjonære i et halvår etter lansering.

Greit nok, produsentene har blitt hakket bedre på å få til greie kjøleløsninger, men konseptet gir maskiner med flere feil.

Det er så små marginer mellom toppen av cpu-er beregnet på laptoper og en moderat desktopcpu. Man kan få 90% av ytelsen med 50% av strømforbruket. De fleste har egentlig ikke behov for det lille ekstra som en desktopcpu tilbyr. Det er ikke cpu-en som bestemmer hvor egnet til spill en laptop er, det er skjermkort(ene.)

Framtiden er de moderat bærbarene med god ytelse. De med cpu-er som er så fleksible at man har god ytelse når man kobler til strøm, og ekstrem batteritid når man bruker batteriet. De der man har et ekstremt skjermkort på lur når man kobler til strømmen, og et som krever lite når man kjører på batteriet.

Fakta er at mange kjøper maskin som ikke passer deres behov. Det kan være på grunn av pris, størrelse, eller ganske enkelt at de ser seg blind på ytelse. Man ser akkurat det samme når det gjelder stasjonære. Det er lov å være ufornuftig, men man bør være klar over det. Har man råd og et reelt behov så kan det som er ufornuftig for noen være helt perfekt for andre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Clevo er nettopp det merket som kan putte disse CPUene i laptoper siden de er klart de beste til å designe laptoper å sørge for kjøling.

Du må skjønne at selv om din fatteevne ikke dekker stasjonær CPU i bærbar, trenger det ikke være ugunstig.

En QX9300(beste mobile quad core) blir eid av en I7 920, som er den dårligste I7 prosessoren man får til D900F (og til stasjonær?).

Lenke til kommentar

Det har ingenting med min fatteevne å gjøre. Det er en grunn til at desktop og laptopcpu-er blir holdt seperate.

Hadde etterspørselen vært stor nok hadde man fått en laptopvariant av I7 rett etter lansering av desktopvarianten. Strømsparingsfunksjonene i en laptopvariant er mye mer omfattende.

Det er bestandig ugunstig med mye varme og forbruk i en laptop. Man må se på sitt eget behov og se om fordelene ved litt ekstra ytelse overveier ulempene.

På en måte virker det som dere som liker disse maskinene tar det som en personlig fornærmelse at jeg våger å kritisere konseptet. Jeg tar i litt ekstra fordi det ikke bestandig hjelper å bare høre positive erfaringer, men også negativ kritikk. Det fins heldigvis maskiner som passer de fleste, enten det er ytelse eller pris man ser på.

Man skal ikke bestandig være fornuftig om man har data som hobby. Det er sabla gøy å sitte på det heftigste av maskinvare man kan få tak i. Men man må tåle å høre synspunkter begge veier. Har man ikke råd til en heftig maskin så bør man være fornuftig. Har man råd og lyst, så bør man ikke spekulere. Bruker man 15-30k på en pc så får man misunnelse og hoderisting tvert. Bruker man 100k ekstra når man kjøper seg bil så er det ingen som reagerer. Alt er relativt.

Lenke til kommentar

Det er intet problem med temperaturene i min D900F. Alle temperaturer - CPU, northbridge, GPU, disker - allt er godt innenfor grensene som er aksepterte som de som forkorter levetiden vesentlig. Nå er Core i7 en prosessor som går varmt i utgangspunktet. enten den sitter i en stasjonær eller en bærbar. Så en idle temp på 50 - 55 grader finner jeg meget akseptabelt. Har aldri sett prosessoren nå 80 grader under høy belastning, som regel ligger den på mellom 60 og 70 grader.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Er for alle del ingen fornærmelse å kritisere, men er en fornærmelse når du nevner ultraportable som ett alternativ :)

Er du klar over hvor lang tid det tar å lage laptopCPU av en stasjonær CPU? Mobile I5 og I7 er på vei, men de kommer ikke før om noen måneder.

En I7 i en laptop har ikke så stort marked, derfor de laget en annen laptop med GTX 280M SLI med QX9300. Ikke mye batterilevetid i denne heller, men den er mer rettet mot spillentusiaster. D900F er mer rettet mot profesjonelle brukere som trenger en kraftig CPU. Da vil jeg tro de er veldig glad for at det finnes laptoper som D900F.

De som kjøper og bruker mye penger på slike laptoper vet hva de får og ikke får.

Lenke til kommentar

Nevnte ultraportable som sammenligningsgrunnlag. Ultraportable og slike ekstremmaskiner som vi diskuterer her er to ytterpunkter i laptopverdenen, med det fellestrekket at de omsettes i lite volum til høy pris. En høyst relevant sammenligning, ikkesant?

Det varierer veldig fra cpu-arkitektur til cpu-arkitektur hvor mye som må gjøres for å få til en laptopvariant. Siden jeg er en intelfanatiker så har jeg stort sett ignorert amd's underlegne laptopcpuer.

I7 er jo første intelarkitekturen som skal gå desktop-laptop, det har jo delvis gått mer andre veien en stund.

Forrige konkrete sammenligningsgrunnlag er jo P4M, og det er jo årevis siden.

Mange sikler på slike laptoper fordi de har høyest ytelse, bare for å ha høyest mulig spillytelse. Skal man først kjøpe en slik maskin bør det være gjennomtenkt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...