LMarie Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 Hei Trenger hjelp med sql spørring. Jeg har en tabell som inneholder brukernavn. brukernavnene er i følgende formater: 232436 [email protected] minkonto_min Her er altså spørsmålet hvordan får jeg kun ut brukernavnene som er i formatet minkonto_min og ikke de andre? Dette er det jeg har tenkt men her får jeg fortsatt opp brukere med tall som brukernavn og ikke kun de med understrek i brukernavnet og mangler mulig en setning som gjør nettopp det, eller er jeg helt på jordet? SELECT brukernavn from brukere where brukernavn like '%_%' and brukernavn not like '%@%' Order by brukernavn ASC Lenke til kommentar
kaffenils Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 De er fordi _ (underscore) er et wildcard. Skal du sjekke mot tegnet _ må du escape det. Du sier ikke noe om hvilket databasesystem du bruker. I SQL Server gjør du følgende: SELECT brukernavn from brukere where brukernavn like '%E_%' escape('E') and brukernavn not like '%@%' Order by brukernavn ASC Lenke til kommentar
LMarie Skrevet 31. august 2009 Forfatter Del Skrevet 31. august 2009 bruker sql server og nå fikk jeg det til. Tusen takk for hjelpen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå