Gå til innhold

Hvordan fjerne svarte bjelker i MKV-video?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er ganske fersk på videoredigering.

Jeg har en MKV-video med oppløsning på 1920x1080 som er 26 GB stor. Bildekvaliteten er kjempeknall, og det skal ikke endres i det hele tatt.

Problemet er at dette egentlig er en film i "kinowidescreen", men det er blitt lagt på svarte bjelker oppe og nede for å gjøre det til 16:9 sideforhold. Jeg vil ha disse bjelkene vekk. Jeg har et skjermoppsett som gir meg "kinowidescreen", og der jeg har 16:9 skjerm kan avspillingsprogrammet lage bjelkene selv syns jeg.

Jeg har tilgang til en pc med Sony Vegas Pro 9 hvis dette skulle bli aktuelt å bruke, ellers har jeg ingen andre videoredigeringsprogrammer til disposisjon.

Hvordan kan jeg enkelt og greit få vekk disse bjelkene uten å miste den gode kvaliteten?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei, jeg er ganske fersk på videoredigering.

Jeg har en MKV-video med oppløsning på 1920x1080 som er 26 GB stor. Bildekvaliteten er kjempeknall, og det skal ikke endres i det hele tatt.

Problemet er at dette egentlig er en film i "kinowidescreen", men det er blitt lagt på svarte bjelker oppe og nede for å gjøre det til 16:9 sideforhold. Jeg vil ha disse bjelkene vekk. Jeg har et skjermoppsett som gir meg "kinowidescreen", og der jeg har 16:9 skjerm kan avspillingsprogrammet lage bjelkene selv syns jeg.

Jeg har tilgang til en pc med Sony Vegas Pro 9 hvis dette skulle bli aktuelt å bruke, ellers har jeg ingen andre videoredigeringsprogrammer til disposisjon.

Hvordan kan jeg enkelt og greit få vekk disse bjelkene uten å miste den gode kvaliteten?

Videoen på timeline i Vegas.

Pan/crop

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er i seg selv umulig, siden de svarte stripene er en del av (blueray) bildet, så vil enhver cropping av bildet føre til at videoen må rekodes. Og enhver rekoding vil degradere video-kvaliteten.(i større eller mindre grad)

Ellers så bør du kanskje bruke en avspiller som fjerner de svarte stripene når du bruker "kinowidescreen" (hva nå enn det er for slags aspect ratio) oppsettet ditt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...