ostenxx Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 Hei. Jeg har bestemt med for å investere i en ny laptop kommende måned og vil da gå for en 13 " fra apple. Bruksformålet er surfing, messenger, mail, office, musikk, film, bildeorganisering og lett bildebehandling. Utover dette ønsker jeg at maskinen ikke skal gå i sirup grunnet forsøk på multitasking, samt at den ikke bruker et hav av tid på å pakke ut rar-filer. Spilling på laptopen er et ikke-tema og kommer til å forbli et ikke-tema for all fremtid. Så, hva har jeg konkret tenkt å skaffe? En macbook 13" eller en macbook pro 13" som jeg kommer til å koble opp mot en 24" skjerm via dvi til daglig. Jeg kommer til å kjøre dualboot med windows. Ettersom jeg ikke vet hvordan ytelsen er på disse maskinene, spør jeg dere om hvorvidt det er verdt å bruke 13 000 kr på den dyreste 13" macbook pro som har 2,53 ghz prosessor, kontra ca. 12 000 på den billigste macbook pro oppgradert til samme mengde ram og lagringsplass? Alternativet til disse løsningene er jo en vanlig plast macbook oppgradert til større harddisk og ram. Denne får jeg da til rundt 10 000 kr. Hva mener dere jeg bør skaffe sett opp mot arbeidsoppgavene maskinen er ment til å gjøre? Setter pris på gode råd her! Og, det er uaktuelt med en diskusjon rundt hvorvidt jeg bør kjøpe mac istedet for windowsbasert laptop. Sistnevnte er ikke et tema nå. Jeg vil prøve noe nytt! Mvh. Øystein Lenke til kommentar
EivindS_ Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 Skal du rendere filmer i timesvis, så ja, da kan det være greit med en bedre CPU. Lenke til kommentar
mu99 Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 etter at jeg har sett litt på sidene til apple nå, og vil si at hvis du vil spare penger så gå for den hvite macbooken, etter hva det står om spessifikasjonene ser de ut til å være kliss like inni, så da er det nok unibody kabinettet som trekker opp prisen. det er mye mer solid, da det hvite har jeg hørt har hatt tendenser til å slå sprekker hvis de blir veldig varme eller får ett hardt slag. men ellers, ingen forskjell som jeg kan se på dem Lenke til kommentar
ostenxx Skrevet 28. august 2009 Forfatter Del Skrevet 28. august 2009 etter at jeg har sett litt på sidene til apple nå, og vil si at hvis du vil spare penger så gå for den hvite macbooken, etter hva det står om spessifikasjonene ser de ut til å være kliss like inni, så da er det nok unibody kabinettet som trekker opp prisen. det er mye mer solid, da det hvite har jeg hørt har hatt tendenser til å slå sprekker hvis de blir veldig varme eller får ett hardt slag. men ellers, ingen forskjell som jeg kan se på dem Ser ut til at minnet er av lavere hastighet på plastversjonen enn på aluminiumsversjonen. Tviler på at dette har så mye å si i praksis. Sett over ett er jeg i sterk tvil om hvilken modell jeg velger. Sannsynligvis den hvite eller den dyreste macbook pro 13". Tror begge vil tjene formålet bra. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå