Gå til innhold

Debatewise Norge - et oppslagsverk av meninger - kommentarer

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har hatt samme tanker om hvordan man kunne effektivisere argumentføring. Men må innrømme dette minner mer om Wikipediadiskusjoner (som allerede finnes bak alle kontroversielle artikler). Det eneste som mangler i en ekte diskusjon, dog, er å tydeliggjøre verdier og verdikonflikter. Når du spør "Bør vi ha karakterer fra 5. klasse?" så kan svaret både være ja og nei ut fra ulike verdier. Hvordan løser du dette i et debattsystem? I beste fall vil det være uoversiktlige lister med argumenter fordi de har ulike verdigrunnlag. Uansett - lykke til!

Lenke til kommentar
Jeg har hatt samme tanker om hvordan man kunne effektivisere argumentføring. Men må innrømme dette minner mer om Wikipediadiskusjoner (som allerede finnes bak alle kontroversielle artikler). Det eneste som mangler i en ekte diskusjon, dog, er å tydeliggjøre verdier og verdikonflikter. Når du spør "Bør vi ha karakterer fra 5. klasse?" så kan svaret både være ja og nei ut fra ulike verdier. Hvordan løser du dette i et debattsystem? I beste fall vil det være uoversiktlige lister med argumenter fordi de har ulike verdigrunnlag. Uansett - lykke til!

Det er bra det er flere av oss som ser problemer med tradisjonelle debatter.

Det må sies at siden fortsatt er under utvikling (ikke bare min oversetting, men på den britiske modersiden). Jeg er for eksempel ikke helt fornøyd med utseendet til siden enda, men det kommer nok snart.

I en debatt kan det lenkes til relevante debatter som kan omhandle verdikonflikten i seg selv, men om du har noen konkrete forslag til forbedring så skal jeg ta det videre til utviklerne av siden.

Lenke til kommentar
Den norske portalen er tilgjengelig på:

http://no.debatewise.com/

Synes at en norsk side bør være på norsk og ikke et halvfabrikat fra engelsk. Da er det bedre å holde det på orginalspråket da det virker mer seriøst og mindre irriterende.

Ellers vil jeg si at det var en spennende ide, selv om jeg ikke har satt meg så mye inn i det. Vil sikkert følge videre med på dette og håper det blir gjort noe med språket :)

Lenke til kommentar
Synes at en norsk side bør være på norsk og ikke et halvfabrikat fra engelsk. Da er det bedre å holde det på orginalspråket da det virker mer seriøst og mindre irriterende.

Ellers vil jeg si at det var en spennende ide, selv om jeg ikke har satt meg så mye inn i det. Vil sikkert følge videre med på dette og håper det blir gjort noe med språket :)

Jeg er helt enig, og jeg jobber med saken. Utviklerne har ikke gitt meg tilgang til kildekoden enda så det er litt vanskelig for meg å få alt oversatt med det første. Hvis mange tar i bruk siden så vil det nok påskynde prosessen for da ser de at det virkelig er interesse for en norsk versjon.

Endret av Pion
Lenke til kommentar

Synes ikke det er en bedre måte å debatere på, fordi det fjerner hele debatten. Hvis jeg ønsker å få kunnskap, leser jeg en bok eller noe lignende om et tema jeg er interesert i. Jeg debaterer for debattens skyld og får kunnskap med på kjøpet. Når man fjerner debatten fjerner man også grunnlaget og da vil du ikke få gode poster på forumet ditt.

Selv når vi ser på det engelske forumet, er det svært dødt.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Synes ikke det er en bedre måte å debatere på, fordi det fjerner hele debatten. Hvis jeg ønsker å få kunnskap, leser jeg en bok eller noe lignende om et tema jeg er interesert i. Jeg debaterer for debattens skyld og får kunnskap med på kjøpet. Når man fjerner debatten fjerner man også grunnlaget og da vil du ikke få gode poster på forumet ditt.

Debatten er ikke fjernet fra Debatewise, tvert i mot. Debatewise holder seg til sak og eliminerer trynefaktor, ansinuitet i forumet etc. Det er ikke sånn at alle tråder på et forum hadde gjort seg bedre i Debatewise. Men Debatewise egner seg bedre enn forumer til debatt, mens forumer egner seg bedre til spørsmål om ting man lurer på og så videre.

Sjefen bak Debatewise forklarer det bedre enn meg. Jeg har lagt til en link til en youtube video i det første innlegget nå.

Lenke til kommentar

Debatten er ikke fjernet fra Debatewise, tvert i mot. Debatewise holder seg til sak og eliminerer trynefaktor, ansinuitet i forumet etc. Det er ikke sånn at alle tråder på et forum hadde gjort seg bedre i Debatewise. Men Debatewise egner seg bedre enn forumer til debatt, mens forumer egner seg bedre til spørsmål om ting man lurer på og så videre.

Sjefen bak Debatewise forklarer det bedre enn meg. Jeg har lagt til en link til en youtube video i det første innlegget nå.

Har ikke lyd og kan ikke se på den.

Debatten er absolutt fjernet fra debatwise. Bare se på de innleggene her http://debatewise.com/debates/1064-do-scie...on-need-a-truce http://debatewise.com/debates/1057-are-afg...ions-democratic http://debatewise.com/debates/1063-should-...om-the-internet og du vil se at det er nesten ingen debatt og det fungerer heller som en oppsamling av meninger. Systemet er ikke lagt opp til at det er enkelt å debatere på debatewise og derfor er det ikke et bedre forum å debatere i.

Debatewise har istedenfor blitt et forum hvor lærde kommer inn og skriver sine mening om en sak, uten egentlig noen forventing om å skape debatt. For det andre er det ikke noe problem at det er noe trynefaktor, fordi jeg synes det er greit å vite hvem jeg diskuterer mot.

Lenke til kommentar
Debatten er absolutt fjernet fra debatwise. Bare se på de innleggene her http://debatewise.com/debates/1064-do-scie...on-need-a-truce http://debatewise.com/debates/1057-are-afg...ions-democratic http://debatewise.com/debates/1063-should-...om-the-internet og du vil se at det er nesten ingen debatt og det fungerer heller som en oppsamling av meninger. Systemet er ikke lagt opp til at det er enkelt å debatere på debatewise og derfor er det ikke et bedre forum å debatere i.

Debatewise har istedenfor blitt et forum hvor lærde kommer inn og skriver sine mening om en sak, uten egentlig noen forventing om å skape debatt. For det andre er det ikke noe problem at det er noe trynefaktor, fordi jeg synes det er greit å vite hvem jeg diskuterer mot.

Jeg tror du har misforstått hva som er hensikten med Debatewise. En oppsamling av argumenter for og imot er nettopp det det skal være. Et sted med kun argumenter, og hvor argumenter ikke gjentas.

Ta for eksempel debatten du linket til - "Do science and religion need a truce?" under argumentet "The need for better science education in schools". Her er det tydeligvis to (eller flere) som har argumentert både for og imot. Hvis du kommer med et argument og noen kommer med et motargument, så kan du svare på motargumentet ved å redigere og styrke det første argumentet ditt. På denne måten styrkes argumenter og motargumenter "in place" som det heter.

Det er forøvrig helt kurant å bruke Debatewise parallelt med et forum som diskusjon.no. De komplementerer hverandre fint.

Endret av Pion
Lenke til kommentar

Her har jeg begynt å oppsummere debatten "På tide å avskaffe religion?":

diskusjon.no: På tide å avskaffe religion?

no.debatewise.com: http://no.debatewise.com/debates/1134-p-ti...skaffe-religion

Jeg gikk gjennom de 29 første postene og satte de opp i oversikten. Etterhvert i debatten blir mange av de samme poengene gjentatt så det vil ikke oppstå like mange nye poenger utover i debatten, men grunnen til at jeg stoppet der var rett og slett at det begynner å bli litt sent på kvelden nå :).

Slike oppsummeringer av debatter er kjekke å bruke i tandem med debatten på forumet for å gjøre det enklere for nye lesere å delta i debatten.

Edit:

Jeg utfordrer selvfølgelig de som debatterer i den tråden til å forbedre oversikten!

Endret av Pion
Lenke til kommentar

Pion: Jeg tror egentlig ikke at du forstår hva jeg mener. Vi er ikke interesert i en oppsamling av argumenter for elelr mot. Skal jeg lære noe om et emne leser jeg bøker, ikke korte innlegg.

Grunnen til at jeg og sikkert mange her er på grunn av debatten. Altså, at jeg sier noe, noen angriper meg, jeg angriper tilbake og sånn forsetter det. I debatwise får man ikke dette. Man vet ikke hvem man snakker til og man kan bare svare en gang og andre personer kan redigere innlegget ditt. Dette dreper debbatten og derfor er debatwise langt dårligere til diskusjon enn et forum.

At noen få har skrevet et motinnlegg til et annet innlegg hjelper ingenting. Debatten som du ser på forumer her, er borte og derfor er det også et dårlig diskusjonsforum.

Innlegg 2: Hvorfor skal vi forbedre oversikten. De som debaterer der inne debaterer for å debatere og det har ingenting å si at argumenter blir gjentatt. Det kan være fordi man mener at svarene ikke har vært gode nok og man vil presisere det igjen. Hvis du har sett TV-debatter vil du også se at argumenter gjentas, for å styrke dem eller for å få et svar. Jeg har gjentatt et spørsmål 5-6 ganger, fordi en person nektet konsekvent å svare og jeg økte også skriften etterhvert. Kunne jeg ha gjort det på Debatewise?

At debatewise kan være bra til å oppsummere argumenter skal jeg ikke nekte for, men det er på ingen måte et bedre diskusjonsforum eller en bedre måte å debatere på.

Lenke til kommentar

Det er mulig jeg har vært litt uklar på dette. Debatewise er ikke nødvendigvis ment å erstatte et forum. Det har et litt annet format enn som så.

For de som vil kverulere og gå i tottene på hverandre er det selvfølgelig bedre å henge på et forum. Men for de som synes argumentene er mer interessante enn anekdoter, off-topic kommentarer og lange repetitive tråder så er Debatewise mer fornuftig.

La oss si at Debatewise hadde inneholdt de fleste store problemstillingene som partiene må ta stilling til i dette valget. Jeg har ikke noen sterke meninger i debatten rundt oljeboring i Lofoten og Vesterålen, så hvis jeg vil finne ut mer om den saken så kan jeg gå på Debatewise og finne ut mer. Etter å ha sett hva folk har av sterke meninger både for og imot så kan jeg gjøre meg opp en mening i saken.

Til sammenligning har dette en tendens til å bli fryktelig unyansert på et forum. I en tråd er det kanskje ni mot boring og en for, og da drukner meningen til den ene i de andres innlegg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...