thamule Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 (endret) Ja eg veit at dette ikkje er anbefalt og ja eg veit at dette ikkje er lurt, men for å få ting gjort uten å måtte skrive inn kommandoar og slikt så må eg nesten ha ubegrensa rettigheiter. Eg driv og redigerar litt filer og slikt. Så korleis får eg til at min brukarkonto (navnet på kontoen er "mediasenter") kan gjere ALT? Eg har prøvd å endre på system -> administrasjon -> brukere og grupper og så endre egenskaper for "mediasenter" der eg haka av for administrer systemet. Men det funka ikkje. Endret 28. august 2009 av thamule Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 Ja eg veit at dette ikkje er anbefalt og ja eg veit at dette ikkje er lurt, men for å få ting gjort uten å måtte skrive inn kommandoar og slikt så må eg nesten ha ubegrensa rettigheiter. Eg driv og redigerar litt filer og slikt. Hvilke/hva slags filer? Hvorfor starter du bare ikke opp en filbehandler som superbruker og åpner filene du ønsker å redigere derfra, hvis du fortrekker den grafiske metoden? Alt +F2 -> 'gksu nautilus' hvis du bruker Gnome feks. Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 (endret) ALDRI og jeg mener aldri sett recursive 777 rettigheter. Forøvrig hvis du trenger ett konstant root shell, så skriver du sudo -i da vil du ha root rettigheter helt frem til du skriver exit(dette gjelder da i terminalen). jonnor sin løsning er nok den mest elegante for en gui bruker. Endret 28. august 2009 av kpolberg Lenke til kommentar
thamule Skrevet 28. august 2009 Forfatter Del Skrevet 28. august 2009 Hvilke/hva slags filer? /boot/grub/menu.lst Hvorfor starter du bare ikke opp en filbehandler som superbruker og åpner filene du ønsker å redigere derfra, hvis du fortrekker den grafiske metoden? Fordi eg veit ikkje korleis, men skal prøve det du her skreiv. Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 Husk at hvis du oppdaterer menu.lst fila på en ubuntu innstallasjon må du kjøre update-grub for at endringen skal registreres. Lenke til kommentar
thamule Skrevet 28. august 2009 Forfatter Del Skrevet 28. august 2009 Husk at hvis du oppdaterer menu.lst fila på en ubuntu innstallasjon må du kjøre update-grub for at endringen skal registreres. Eg fekk til å redigere den i console eller terminal eller kva det enn heiter. Fant komandoane eg måtte bruke på nettet. Endra fila, lagra og reboota og det funka greit, so då skjedde det kanskje automatisk? Lenke til kommentar
thamule Skrevet 28. august 2009 Forfatter Del Skrevet 28. august 2009 Jonnor si løsning fungerte utmerket. Fikk redigert fila og lagra uten problem. Kan eg spørr kvifor ting er litt "tungvint" å få gjort i ubuntu?(så lenge eg ikkje brukar terminalen) Må skrive passord heile tia og får liksom ikkje gjort alt eg vil. Føler det er verre enn Microsoft sin brukarkontrollhelvette som jo er berre å deaktivere. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 (endret) Hva er det som er tungvindt? Hva er det du ikke får gjort?* Principle of least privilege (link) er et helt sentralt og grunnleggende prinsipp for sikkerhet. Du må ha superbruker-rettigheter for alt som potensielt kan fucke opp systemet og ikke bare for din bruker. Ikke bare kan brukerfeil være kritisk når du driver med slikt, men det hindrer også farlig kode som du kjører å fucke opp systemet for andre enn din bruker. EDIT: Ingenting som hindrer deg i å logge inn og bruke root-kontoen hele tiden, det er bare en særdeles dårlig idè sett fra et sikkerhetsperspektiv. Og følgelig legger ikke Ubuntu opp til dette. *Sannsynligvis er du begrenset av din manglende kompetanse og forståelse på GNU/Linux sammenlignet med Windows som du sikkert har brukt mye mye mer. Endret 28. august 2009 av jonnor Lenke til kommentar
thamule Skrevet 28. august 2009 Forfatter Del Skrevet 28. august 2009 Eg veit ikkje heilt kva eg ikkje får gjort akkurat no faktisk Men er nok som du seier at nytt operativsystem fører med seg litt frustrasjon i innkjøringsfasen. Kom forresten på at problemet var at eg ikkje fekk redigert fila, og ikkje endra autorisasjonsinstallingane for fila fordi eg ikkje var autorisert og eg visste ikkje korleis eg kunne blir autorisert for å gjere det. Så då blei det nok autorisering for meg for å sei det slik. No ser det forresten ut til at alt henger kvar gang eg har starta på nytt og, så får prøve meg på ein ny installasjon Skal ikkje vere enkelt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå