Gå til innhold

Akambrukernes bilder - september 2009

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her på Voss er det to fotobutikkar, eg var innom begge for å sikkla etter Sigma 10-20mm som eg ikkje har råd til.(5k)

Butikk 1: Då får du vell spara då.

Butikk 2: Har du ikkje råd? Det skal du ikkje vera so sikker på, du skjønner at eg har noko anna her. *roter rundt i eit skap* Her har du vidvinkel konvertar, og viss du skrur av ytterste ringen er det macro. Den koster 100kr, men du kan få den for 450,-

*Lykkelig*

3900077863_12dab53e3c_o.jpg

Lenke til kommentar
Butikk 2: Har du ikkje råd? Det skal du ikkje vera so sikker på, du skjønner at eg har noko anna her. *roter rundt i eit skap* Her har du vidvinkel konvertar, og viss du skrur av ytterste ringen er det macro. Den koster 100kr, men du kan få den for 450,-

Og der går du aldri igjen. Vidvinkelconverter er noe av det verste dritten du kan få tak i, og til 450,- er det rett og slett ett røverkjøp (les: selgeren er en røver og du gjorde ett ræva kjøp)

Lenke til kommentar

Og der går du aldri igjen. Vidvinkelconverter er noe av det verste dritten du kan få tak i, og til 450,- er det rett og slett ett røverkjøp (les: selgeren er en røver og du gjorde ett ræva kjøp)

Utdyp

Lenke til kommentar

Utdyp

Hvis den koster 100.- og du gir 450.- er bare det i seg selv en dårlig handel,okkesom du får disse såkalte vidvinkel/macro linsene fra en 50/60 kr. på eBay.

Du foringer kvaliteten kraftig ved og bruke denne formen for "glass".

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Så litt nøyere gjennom flere av bildene fra siste knipsetur (joda E-P1 + I-69) - dette fanget oppmerksomheten min. Har ikke dette en antydning til det som noen kaller "Swirly bokeh" (aner ikke om det finnes et norsk begrep for det)? Eller?

post-73994-1252442168_thumb.jpg

Temmelig nær vidåpen blender, vil jeg tro. Kun nedskalert, ellers rett fra kamera. Hadde vært morsomt å prøve å framprovosere effekten i sterkere grad, om nå objektivet har denne tendensen i seg.

Lenke til kommentar
Har ikke dette en antydning til det som noen kaller "Swirly bokeh" (aner ikke om det finnes et norsk begrep for det)? Eller?

Vet ikke, men jeg ble litt småkvalm av å se på det. :)

Eksistensiel: Om ikke sånne vidvinkelconvertere skal fucke opp bildekvaliteten din, så må de være nøye tilpasset objektivet du bruker det på. Om ikke, så vil de tendere mot å forværre (ofte kraftig) fargefeilbrytning og generelt redusere skarphet. De fleste av disse konverterne er også så teit laget at de vignetterer kraftig på brennvidder videre enn 50mm - og derfor faktisk gir dårligere vidvinkel enn 18mm (som normalt er beste vidvinkel på kitobjektiver).

Stort sett lureri altså.

Lenke til kommentar
Vet ikke, men jeg ble litt småkvalm av å se på det. :)

Det er visst noe influensavaksine til overs enda... :D

Har googla litt, og det virker som "virvelbokeh" (mitt forslag, alarmèr Språkrådet!) stort sett inntreffer på eldre objektiver med 3-4 linseelmenter, og bare hvis elementene i utkanten av bildene legger til rette for det. Fant en egen gruppe for det på flickr, går an å få til stilige bilder utav det (om ikke publikum har svak mage, selvsagt). Blir en ting å uforske - skal prøve meg litt fram for å finne "makseffekt", tror jeg bør finne meg en lysning i skogen med et motiv mot en vegg av baklyst bladverk eller noe lignende.

Oppdatering #1: Pokker, visste jeg hadde sett det før - her er et bilde jeg tok av et vått biltak ved en våt opplyst gate, tatt med Yashica Lynx 14E på vidåpen blender (jepp: 1,4)

post-73994-1252447951_thumb.jpg

Ganske tydelig "halvvirvel" nederst der, ikke sant?

Samme motiv på samme tid, men endret utsnitt:

post-73994-1252447969_thumb.jpg

Her er det lite å virvle med for objektivet, så effekten er nesten ikke tilstede i bildet.

Bør altså ha gammelt objektiv, og ut-av-fokus-områder i utkanten av bildet som er et relativt finmasket nett av lys og mørkt for at virvlingen skal tre frem.

Oppdatering #2: Fanken, det er jo en virvel i det andre bildet også, men denne gangen er den ikke sentrisk i bildet (den ligger med origo godt nedenfor midtlinjen) og er vel så merkbar nær senter i virvelen som i bildeperiferien. I tillegg har ikke Lynx'en den aller enkleste optiske formelen heller, med 7 linser i 5 grupper. Snodige greier...

Endret av a_aa
Lenke til kommentar
Så litt nøyere gjennom flere av bildene fra siste knipsetur (joda E-P1 + I-69) - dette fanget oppmerksomheten min. Har ikke dette en antydning til det som noen kaller "Swirly bokeh" (aner ikke om det finnes et norsk begrep for det)? Eller?

Temmelig nær vidåpen blender, vil jeg tro. Kun nedskalert, ellers rett fra kamera. Hadde vært morsomt å prøve å framprovosere effekten i sterkere grad, om nå objektivet har denne tendensen i seg.

Dette kalles vel sirkulær bokeh på norsk - det er en fin effekt man typisk får på full åpning mot nærgrensen. Søk på swirly bokeh på google, flickr og sånt noe. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...